Okey, lite det jag läst av vad som kommit in så ska man tänka:
- Välj hög självrisk och spara ihop till den.
- Ta inte tillägg, för småsaker
- Välje ett försäkringsbolag som inte är nytt på marknaden
- Om man har hemförsäkring vi facket så behöver jag bara villan ( men då ska jag ha den i samma bolag som hemförsäkringen vi facket)
Kollat runt lite med försäkringsbolagen, alla säljer på "lågt pris" sen kommer de " Men vill du ha den bästa servicen så ska du välja vårt största paket !"
Men varför finns alla dessa extra tillval?
Är dom bara ute efter mina pengar?
När är alla dessa tilläg bra att ha?
I en värd där priset inte spelar roll, varför ska jag välja mellan grundutbudet och HusPlus?
- Välj hög självrisk och spara ihop till den.
- Ta inte tillägg, för småsaker
- Välje ett försäkringsbolag som inte är nytt på marknaden
- Om man har hemförsäkring vi facket så behöver jag bara villan ( men då ska jag ha den i samma bolag som hemförsäkringen vi facket)
Kollat runt lite med försäkringsbolagen, alla säljer på "lågt pris" sen kommer de " Men vill du ha den bästa servicen så ska du välja vårt största paket !"
Men varför finns alla dessa extra tillval?
Är dom bara ute efter mina pengar?
När är alla dessa tilläg bra att ha?
I en värd där priset inte spelar roll, varför ska jag välja mellan grundutbudet och HusPlus?
klart att FB vill åt dina pengar
Desto fler försäkringar de säljer ju mer tjänar de! Å små tillägg ger mycket pengar och ofta inte så mycket i kostnader för bolaget.
Själv valde jag folksam, för att de passade mig, när jag granskade. Men det kan mycket väl vara IF som fungerar bättre för andra. Det var på småsakerna som avgjorde... Som andra kanske prioriterar olika...
Men jag håller mig till de stora jättarna. Folksam, IF, trygghansa... *(Länsförsäkringar har jag hört lite olika om, men där skiljer det medan vilket bolag du väljer...)
Själv valde jag folksam, för att de passade mig, när jag granskade. Men det kan mycket väl vara IF som fungerar bättre för andra. Det var på småsakerna som avgjorde... Som andra kanske prioriterar olika...
Men jag håller mig till de stora jättarna. Folksam, IF, trygghansa... *(Länsförsäkringar har jag hört lite olika om, men där skiljer det medan vilket bolag du väljer...)
Självklart kostar dessa tilläggsförsäkringar pengar för försäkringsbolaget, allt annat är rent nonsens. Dessa tilläggsförsäkringar finns för att många kunder efterfrågar detta och det gäller att ha bra produkter att erbjuda. Det är en stentuff marknad ska du veta.Odjuret skrev:
Okey, vi målar upp exempel.
Om jag har oturen att halka i badrummet så jag riverner handfatet i kakelgolvet så det spricker.
Får man hjälp med handfatet och kakelgolvet med en villaförsäkring?
Om jag spiller en fägburk över hela mitt parketgolv.
Får jag nytt golv från villaförsäkringen då?
Om jag har oturen att halka i badrummet så jag riverner handfatet i kakelgolvet så det spricker.
Får man hjälp med handfatet och kakelgolvet med en villaförsäkring?
Om jag spiller en fägburk över hela mitt parketgolv.
Får jag nytt golv från villaförsäkringen då?
Finns inget behov av tilläggsförsäkringar, skit i dem. Men kom inte och gnäll i efterhand och och vara missnöjd med att försäkringen inte gäller när det inträffar som inte ersätts pga. försäkringsvilkor.
What you pay is what you get.
Själv är jag försäkrad till tänderna, den dagen det inträffar en skada kan jag lita på att försäkringsbolaget löser problemet.
What you pay is what you get.
Själv är jag försäkrad till tänderna, den dagen det inträffar en skada kan jag lita på att försäkringsbolaget löser problemet.
"Plötslig händelse" brukar täckas av allrisk så är chansen större att du får ersättning. Allrisk är ofta en tilläggsförsäkring och ingår inte i brand, vatten, inbrott. Du får väl ladda ned försäkringsvillkoren och läsa på lite.Frågvis86 skrev:
Plötslig händelse: Vänner hade utflyttningsparty, huset var sålt. En av gästerna förstörde parkettgolvet med stilettklackar. Tilläggsförsäkringen täckte omslipning och nybehandling av golvet. Jag gjorde något dumt (vill inte avslöja det idiotiska
) och fick nytillverkad grej via allriskförsäkringen ...
Har man tillräckligt god ekonomi så att man kan lösa plötsligt uppkommen större utgift, är det väl ingen anledning överförsäkra sig. Men jag är försäkrad upp till tänderna
Har man tillräckligt god ekonomi så att man kan lösa plötsligt uppkommen större utgift, är det väl ingen anledning överförsäkra sig. Men jag är försäkrad upp till tänderna
Excel, du har helt rätt.
Jag vill slippa att vara den "gnälliga" som man läser om, jag vill ha hjälpen när jag sitter i knipan.
Att slippa säga att dom aldrig hjälper mig.
Jag vill vara den som säger att jag fick hjälp när jag behövde
Så allrisk är rätt väg, kosta vad det kosta vill idag, så har jag hjälp.
Grymt bra
Jag vill slippa att vara den "gnälliga" som man läser om, jag vill ha hjälpen när jag sitter i knipan.
Att slippa säga att dom aldrig hjälper mig.
Jag vill vara den som säger att jag fick hjälp när jag behövde
Så allrisk är rätt väg, kosta vad det kosta vill idag, så har jag hjälp.
Grymt bra
Lite lurigt detta med "får jag ersättning".
Ta dina exempel, vad blir ersättningen för ett 20-årigt badrum och dess inredning?
Hur gammalt var ditt parkettgolv och dess skick?
Så visst kan du få ersättning av diverse försäkringar men vad blir ersättningen, motsvara den det du försäkrar?
Ta dina exempel, vad blir ersättningen för ett 20-årigt badrum och dess inredning?
Hur gammalt var ditt parkettgolv och dess skick?
Så visst kan du få ersättning av diverse försäkringar men vad blir ersättningen, motsvara den det du försäkrar?
Okej, jag är med vad du menar.AndersS skrev:
Men om jag köper hus för X antal miljoner som jag ska få hjälp med att bygga om på nytt, så kan jag inte kanske inte förvänta mig att ett badrum som är 20 år gammalt ska bytas ut mot ett sprillans nytt och bli förvånad åt varför dom inte betalar allt?
Samma sak med golvet. Eller?
Precis och ersättningen kanske blir motsvarande självrisken eller inget.Frågvis86 skrev:Okej, jag är med vad du menar.
Men om jag köper hus för X antal miljoner som jag ska få hjälp med att bygga om på nytt, så kan jag inte kanske inte förvänta mig att ett badrum som är 20 år gammalt ska bytas ut mot ett sprillans nytt och bli förvånad åt varför dom inte betalar allt?
Samma sak med golvet. Eller?
Ja har Trygg-Hansa och är också försäkrad till tänderna, familj o hus är max försäkrad, har även flera liv försäkringar pga riskfyllt jobb. Och ja, de ska betalas ut oberoende av varandra.
Ja skulle inte sova gott med vetskapen att man snålat in på En försäkring om man har oturen o få skadeangrepp eller liknande på huset, då ångrar man sig hårt, för ärligt talat, de hundralapparna man sparar i månaden, lägger man knappast på ett sparkonto, de går åt till konsumtion av skitsaker
Ja skulle inte sova gott med vetskapen att man snålat in på En försäkring om man har oturen o få skadeangrepp eller liknande på huset, då ångrar man sig hårt, för ärligt talat, de hundralapparna man sparar i månaden, lägger man knappast på ett sparkonto, de går åt till konsumtion av skitsaker