Jag skall precis beställa material till vår altan som kommer bli på 53kvm och gå runt ett hörn på huset. Den ska sträcka sig 3,5 m ut från huset och jag räknar med att ställa den på 30 plintar.

Trallen blir 28x120 och läggs på 170x45 cc60. Detta lager bärs upp av två bärlinor, en i ytterkant och en ca 1m ut från väggen, så avstånden blir 250 resp 100. Så långt tror jag att jag har tänkt rätt enligt det lastberäkningspapper jag fått.

Men en sak återstår: stolparna. Altanen ligger 1,3 m över mark och skall bäras upp av stolpar. Vilken dimension bör man ta? 95x95 eller räcker det med 70x70? Vad har ni andra använt?
 
Vår altan ligger på garagetaket (garaget sitter ihop med huset)och fortsätter en bit ut över "garageporten" i form av en balkong.Det blir ca. 2.7 m till marken och vi har använt 95x95 stolpar.
 
Nyfiken vad det gäller placeringen av bärlinorna, varför inte lägga bärlinorna med 1,75 m avstånd? Jag misstänker att du ven sätter fast en bärlina i huset, eller?

Eftersom stolparna skall bära mer än bara ett staket skulle jag satsa på 95x95. Det finns ju också limmade 95-stolpar som består av 2 st limmade 95x45, dessa vrider sig inte på samma sätt. Det går ju också skruva ihop sådana själv, men man skall vara noga med vilken sida man sammanfogar så att man sätter trädets kärna emot varandra.
 
Anledningen till de udda måtten är att den inte sitter fast i väggen. Jag kommer att fästa den där senare, men antagligen inte lika ordentligt som om jag hade fäst hela syllen i väggen. Ganska bakvänt, jag vet, men det blir så när man skall tilläggsisolera väggen bakom och samtidigt hinna klart altanen tilll sitt 30-årspartaj... :D
En ytterligare anledning var att panlen går längre ner än syllen. Jag ville inte kapa panelen utan istället ha syllen utanpå. Och då kändes steget till att göra altanen självbärande inte så långt...
 
Jag hade definitivt valt 95x95.
Prisskillnaden hade inte utjämnat min "peace of mind" :)
Dessutom, om du fortsätter med stolparna upp till räcke är det dessutom snyggare.
 
KarlXII skrev:
Jag hade definitivt valt 95x95.
Prisskillnaden hade inte utjämnat min "peace of mind"  :)
Dessutom, om du fortsätter med stolparna upp till räcke är det dessutom snyggare.
Jag tänkte precis säga det - oavsett vilka tändstickor som håller så är ju 95x95 mycket snyggare. Det finns inget snyggare än en altan byggd i rejälv virke, stolparna är inte minst viktiga.
 
Jag tror att enigheten är ganska stor! :)
Så det blir 95x95. Känns lite tryggare och om ni säger att det blir snyggare så känns det bara ännu bättre. Jag valde att gå upp till 195x45 på bjälklaget också. Känns som att kostnaden inte blir så mkt mer, men jag vet att det håller...

Tack för hjälpen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.