Mikael_L
Demodog skrev:
Tack för svaret, jag kör på 45x95 då så är man lite på säkra sidan. Behöver man lägga på bägge sidor av bjälklaget? Bör man limma också? Vad ska man ha för skruv, typ 10 cm?
Ta du 45x "så mycket tillgänglig höjd är", dvs hela 45x220 ifall det ryms på höjden.

Demodog skrev:
Nu har jag lyft upp hälften av golvbrädorna, tagit bort spikarna å lagt tillbaka brädorna igen. Fattar inte varför man använde 12 tums spik till golvbrödorna var det vanligt med jordbävningar förr? :-)
12"?? Alltså 30 cm lång spik??

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Hehe jag överdrev lite men kändes som de var 30. de var väl 12 cm långa rostiga saker. Nu bär det av till brädgården för att inhandla reglarna det blir 45x120 och en låda rejäla 10 cm skruvar. Ett par nya arbetsbyxor blir det med, märkligt vad de kan krympa på 10 år.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Demodog skrev:
Hehe jag överdrev lite men kändes som de var 30. de var väl 12 cm långa rostiga saker. Nu bär det av till brädgården för att inhandla reglarna det blir 45x120 och en låda rejäla 10 cm skruvar. Ett par nya arbetsbyxor blir det med, märkligt vad de kan krympa på 10 år.
5" spik så är väl golvbrädorna el rent av plank(?) ganska grova. Då behövs det rejäla spik som håller dem på plats så de inte börjar skeva och ha sig med tiden. El så var de lite skeva redan när man la dem. Då behövs det också lite bättre grejor för att med tvång/kraft få dem på plats.

Varför skruva reglarna när det går att spika? Det är ju både billigare och roligare att spika. :)

Ja, jag undrar också varför klädtillverkarna alltid använder tyg som krymper med tiden. Himla dumt, men de får ju såklart sälja mer... :|

Jag tycker nog det e roligare att skruva än spika och en snickare sa att skruva är bättre för att undvika knarr i golvet men jag vet inte.

Brädor på sidorna tror jag duger. skruva och limma dom så går det bra. Så gjorde jag och det funkar

spika är kul!

senaste året har man nog spikat 500 kg spik :)

D Demodog skrev:
Jag tycker nog det e roligare att skruva än spika och en snickare sa att skruva är bättre för att undvika knarr i golvet men jag vet inte.
Hur blev det sen till slut? Nyfiken :)

Haha snacka om blast from the past, det blev bra vad jag minns men det är 7 år sen vi flyttade från huset :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.