Tänkte ge mig på att räta upp lutande bjälklag i ett rum på övervåning - det lutar ca 5 cm över hela. Såg att man kan regla på nya reglar eller brädor på sidorna av befintliga reglar vilket verkar smidigt. Ska man köra med 45x95 reglar på sidorna eller kanske plank med 21×120? Sett att en del använt plank men håller verkligen 21 mm att skruva in i ovanifrån? Tänkte sedan fästa några tvärgående reglar med för att säkra extra. Avståndet är 60 cc mellan reglarna idag.

• Gilla
Pyroholic och 1 till
  • Laddar…
Bra fråga, detta har jag också funderat över :)

hur tjockt är gamla bjälklaget? är de typ 45x195 mm så skulle jag kört med 45x170

Jag tror det tillochmed är bredare än 45, säkert nåt special från förr :-) Min tanke är att ta upp hela brädgolvet som ligger där nu, höja upp bjälklaget och sedan skruva/spika tillbaka brädorna igen och sedan lägga nytt klickgolv ovanpå. Känns lite onödigt att köpa golvskivor att lägga när man redan har tjockt brädgolv.
Såg att någon hade använt brädor istället på en tråd här, alltså typ 22x170, det bör ju bli både billigare och kanske lättare att fästa i sidorna? Men frågan är vad som händer om man skruvar brädorna i kanten på en bräda hela vägen? Finns risk att den spricker?

Du kan ju fästa 22x170 på båda sidorna av golvbjälkarna och skruvlimma annars bör du nog ta 45x170 eller 45x145 för att få stadga.

Blekinge har alltid legat lite efter när det gäller byggande. Är huset byggt före 1950 är det troligt att golvbjälkarna är 3x7 tum, dvs ca 75x175 mm. Det virke du skarvar på bör vara minst 35 mm tjockt och åtminstone så brett att det ligger omlott minst 50 mm med den gamla bjälken, gärna mer. Du bör vara medveten om att klickgolv av laminat är rätt kalla att gå på och därför passar bäst i utrymmen där man har skorna på.

Tack för svaret, jag kör på 45x95 då så är man lite på säkra sidan. Behöver man lägga på bägge sidor av bjälklaget? Bör man limma också? Vad ska man ha för skruv, typ 10 cm?

Det räcker med en sida utan lim. Det bör vara rätt kraftiga skruvar, runt 10 cm långa blir nog bra. c/c avståndet mellan skruvarna bör vara högst 60 cm, fast jag skulle nog satt dem lite tätare. Prova på första bjälken. Det hänger lite på hur den gamla bjälken ser ut också. Jag tänker på sidornas jämnhet mm.

kör iaf på 45x145 så du får lite yta mot den gamla bjälken

Lägg på lite lim när du ändå är i farten. En källa mindre till framtida golvknarr. Jag skulle inte kört så klent som 22mm. Blir för svårt att skruva i när du skall skruva golvspånet, ellr vad du tänker ha.

En synpunkt på att inte ta onödigt tjock regel att skruva dit, är att du behöver komma ned bekvämt med skruvdragaren, om det är tätt med reglar, och du minskar det möjliga utrymmet med ytterligare 45mm så kan det vara svårt att komma år med maskin. Framförallt om du dessutom borrar, maskin plus borrlängd.

Vad jag kan se är det cc 60 mellan reglarna, har inte öppnat upp mer än en bit av en golvbräda ännu. Ja, självklart kan jag ju limma när jag ändå gör det och skruv kan man ju sätta betydligt fler än var 60 cm.

20 meter 45x95 kostar 279 och 45x145 kostar 479 på Byggmax - ska kolla hur hög höjd jag behöver - ingen större prisskillnad på det stora hela men smålänning som man är betalar man ju inte mer än man behöver :-)

Hej. Jag har gjort så på hela mina ovanvåning 120 kvadrat. Jag har lagt 45*145 på båda sidorna om reglen. Samt kotlingar där imellan. Lägger man bara på ena sidan får man problem med att dom gamla reglarna oftast är något runda. Skruvat med 6*100mm skruv.
Kortlingarna är för att stabilisera så att inte reglarna vridersig och lutar. Även för att fördela belastningen över fler bjälkar.

Redigerat:
Okej se gamla reglarna var visst 75x140, har lyft två brädor. . Får väl se lite hur pass runda de är :-)

De var inte alls böjda, troligen gjort på 70 talet så det ska nog funka. Räcker 95 rent bärmässigt? Om det knarrar bryr jag mig inte om för det gör det i resten av huset ändå. Jag tänkte skruva i några kortlingar mellan de nya reglarna med för att säkra stabiliteten ytterligare.

Nu har jag lyft upp hälften av golvbrädorna, tagit bort spikarna å lagt tillbaka brädorna igen. Fattar inte varför man använde 12 tums spik till golvbrödorna var det vanligt med jordbävningar förr? :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.