pederalm skrev:
Såhär ser befintligt tak ut idag, fullt med kvistar, men med mycket liv i materialet. Jag ska komplettera detta tak till en utbyggnad och vill försöka få det ungefär lika. Kvalitén känns likvärdig med råspont.
Det ser absolut inte ut som råspont. Det är en hyvlad och fasad panel av någon modell.

Det på bilden är en spårpanel, varför inte lämna in en bild och en provbit till ett lokalt hyvleri, blir troligtvis bäst resultat!

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Google "innertakspanel" eller "panel innertak" så hittar du massa alternativ. Råspont är inte vad du vill ha om du skall efterlikna befintligt tak.

• Gilla
kimtommy
  • Laddar…
Jag har inte slätspont i mitt tak utan vfaspanel, även kallad dubbelfaspanel, 16x95mm. Denna går att köpa i Göteborg på abi trä för 17:50kr/m. Finns även att köpa i Stockholm för 11kr/m men då tillkommer dyr frakt. Har inte hittat lägre pris ännu, har tex kollat med Veckebo trä (norrut någonstans). De stora byggvaruhusen här har inte slätspont i tjocklek 15-17mm.

Någon får gärna komma med ett förslag på lokalt prisvärt hyvleri.

Totte_S
Bröderna Olssons trävaror i Halltorp, utanför Kalmar. Där har jag köpt dubbelfasspont. Jag har för mig den är 15x95. Har inget pris men ring och kolla. De ingår i Woody, så det kanske går att lösa transport smidigt.

ion skrev:
Kan det vara den här? [länk]
Nej inte riktigt. Den panelen går inte att skjuta ihop helt så att faserna möts. Sen är den för tjock.

Detta är vad jag behöver

17x95-dubbelfas.png

I
Åhå, då såg jag fel, tyckte det såg ut att vara lite mellanrum. Jag hade frågat trävaruhandlaren om de kunde hyvlat samt sagt till att bara raka brädor önskas, tror det blir svårt att göra själv så att de blir lika, i alla fall utan rejäla maskiner.
Eller köp den färdig?
Eller har de inte vad de annonserar om?
http://www.valbotra.se/produkter/ytterpanel/profilerad-ytterpanel

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.