Hej
Jag tänkte bearbeta råspont och sen sätta upp den som innertak. Men all råspont nu för tiden (i alla fall på göteborgs byggvaruhus) är räfflat på den hyvlade sidan. Hur fixar jag enklast till det så det blir jämnare? Elhyvel, bandslip?
Jag tänkte bearbeta råspont och sen sätta upp den som innertak. Men all råspont nu för tiden (i alla fall på göteborgs byggvaruhus) är räfflat på den hyvlade sidan. Hur fixar jag enklast till det så det blir jämnare? Elhyvel, bandslip?
Att den heter Råspont betyder väl att den inte är hyvlad? Eller har jag fel?
Leta efter golvspont eller nåt sånt så borde du hitta hyvlat spontat virke - om du måste ha det så tjockt det vill säga.
Annars finns det ju massa andra alternativ med tunnare spontade brädor för t.ex. innerväggar. I samma kategori som Pärlspont, men helt plana.
Leta efter golvspont eller nåt sånt så borde du hitta hyvlat spontat virke - om du måste ha det så tjockt det vill säga.
Annars finns det ju massa andra alternativ med tunnare spontade brädor för t.ex. innerväggar. I samma kategori som Pärlspont, men helt plana.
Fyra ggr så dyrt är svaret. Och jag hittar inte slätspont i den dimension som jag behöver, 15-17x95mm.pelpet skrev:
Det jag vill ha är vfas/dubbelfaspanel. Men jag ska ha rätt stora mängder (800m) så jag tänkte att jag köper råspont som jag väljer ut lite noga och lite roliga verktyg istället för att köpa helt färdigt.
Är elhyvel så orealistiskt alltså? Så kan det vara, jag såg att hyvelbredden var rätt smal. Planhyvel är kanske svaret. Inga fler tips?
Redigerat:
Byggmax, Hornbach, Bauhaus och K-rauta säljer alla råspont med minst en hyvlad sida och den sidan är alltid räfflad, eller rillad som det verkar heta. Tydligen är rillningen till för bättre grepp på underlaget vid takläggning.
Elhyvel har jag nog gett upp.
Elhyvel har jag nog gett upp.
