ullberg
Nyss gjorde Daniel_N en massmoderering (som jag på intet sätt invänder emot) av tråden
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61957-varning-misstankta-annonser.html

och skrev längst ner

Daniel_N skrev:
Ni som har varit trötta på den tråkiga tonen i tråden - var vänliga och rapportera detta via "rapport"-knappen istället för att skriva det i tråden, det ger en betydligt snabbare respons. All diskussion om moderering, regler etc tas i PM till mig eller Marlene.

//mod
Men hur gör man när det är en hel diskussion som gått överstyr? Jag skulle vilja ha en "snälla moderator, kan ni inte titta till den här tråden"-knapp snarare än att anmäla ett specifikt inlägg. I detta fall var det ju tydligen 85 inlägg (- lite collateral damage) som behövde anmälas för moderering.

Ja, man kan ta valfritt inlägg, men eftersom ni infört "poängsystemet" (100p -> avstängd) har ni i mina ögon förstört den möjligheten. (och oavsett ev. utfästelser i stil med "vi gör givetvis inte så i ett fall likt detta där det är tråden som helhet som halkat snett" kommer inte jag ta den risken med ett så otroligt otransparent straffsystem som jag upplever att det är).

/U

Det är möjligt att det finns någon vettig teknisk lösning på detta, det kan jag inte svara på. Men jag har två andra tips på välfungerande lösningar:

1) Rapportera det första inlägget i tråden. Skriv tydligt att din rapport inte gäller just detta inlägget utan hela tråden som sådan. Det kommer jag att förstå:)

2) Skicka ett PM direkt till mig.

Själva fördelen med rapport-knappen (eller PM) är att vi moderatorer snabbt får information om att något inte funkar.

Rapportera-funktionen har ingen sammankoppling alls med straffsystemet. Det enda rapportera gör är att skicka meddelande till moderatorerna. Så man får alltså inga poäng för att någon rapporterar inlägg.

ullberg
Johan mlg Karlsson skrev:
Rapportera-funktionen har ingen sammankoppling alls med straffsystemet. Det enda rapportera gör är att skicka meddelande till moderatorerna. Så man får alltså inga poäng för att någon rapporterar inlägg.
Jag svarar med ett citat från mitt ursprungsinlägg:

ullberg skrev:
(och oavsett ev. utfästelser i stil med "vi gör givetvis inte så i ett fall likt detta där det är tråden som helhet som halkat snett" kommer inte jag ta den risken med ett så otroligt otransparent straffsystem som jag upplever att det är).

Mikael_L
Tror du att moderatorerna är så onda?

Jag skulle nog bara välja typ valfritt inlägg i tråden (om det gäller en hel tråd) eller valfritt ur den urspårade delen. Och sen skriva att jag anser att det är hela tråden/del av tråden som har spårat ut.
Och sen anta att ev poäng delas ut efter vad olika skibenter har skrivit.

Men det är klart. Jag kan ju alltid skriva ett nonsensinlägg (typ svaret är 42) och göra anmälan på mitt eget inlägg då. ;)

ullberg
Mikael_L skrev:
Tror du att moderatorerna är så onda?
Inte på något sätt, jag har bara goda erfarenheter. Men ett totalt otransparent bestraffningssystem har jag absolut 0 tillit till, oavsett hur vänliga, trevliga och allmänt fantastiska jag tror (jag vet ju inte, vi är ju mer eller mindre anonyma) utövarna är.

(Kan det vara så att jag utöver avsaknad av en knapp lite på lågvarv driver en annan fråga kanske? ;) )

/U

PS: Ja, 42 alternativet är ju bättre, då riskerar man i alla fall bara sin egen balans...

Okej, då kanske det är dags för en full disclosure av det här då. :)

Vad som händer när man rapporterar en tråd är att följande mail skickas ut till ansvarig(a) moderatorer:

xxxxxxxx ( mailto:xxxxxxxx@gmail.com ) has reported this post:

Svar från LOGOSOL
[länk]

This is part of this thread:
Logosol LOG21 bandsåg!?!
[länk]

This is the reason that the user gave:

Jag antar att det här redan är rapporterat?
Sedan så skapas en diskussionstråd i moderatorernas eget forum med följande innehåll:

xxxxxxxxx har anmält ett inlägg.

Anledning:
Godkännt inlägg?
Forum: Verktyg, maskiner & fordon
Tilldelade moderatorer: Daniel_N

Skapades av: yyyyyyyyy
Ursprungligt innehåll: <bortredigerat reklaminlägg>
Så ja, moderatorerna får en länk till ett inlägg. Men risken finns ju naturligtvis att moderatorerna (så fort dom får en länk till ett inlägg) raderar och stänger av användaren som gjort inlägget. Men i så fall får vi hoppas att ingen moderator upptäcker Senaste inläggen-funktionen. För i så fall så är vi allihop ganska så rökta..

Var kan man se om man har varningspoäng? :o

Man klickar på sitt användarnamn uppe i svarta listen och sedan på fliken förseelser. Men man får både mail och pm med information om vad man gjort fel, så man brukar märka det. :)

• Gilla
MTech
  • Laddar…
ullberg
MTech skrev:
Var kan man se om man har varningspoäng? :o
Precis detta är en del i otransparensen som jag har problem med.

Jättesnällt att du förklarar J.MLG men att det inte var något som skedde per automatik bara för att man trycker på knappen fattade jag (hoppades jag verkligen ;) )

Jag har redan lyckats få en användare avstängd "felaktigt" (dock inte relaterat till just rapporteraknappen) och fick ägna avsevärd tid till att få mitt misstag ogjort. Därför kommer jag för evigt vara väldigt överdrivet försiktig, och kommer aldrig använda rapportknappen för någons annans enskilda inlägg när jag menar hela tråden, där kommer ni aldrig att omvända mig.

Mitt förslag är därför fortsatt att det borde finnas en "moderering behövs"-knapp på varje tråd, om ni sen väljer att strunta i min åsikt är helt upp till er.

/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.