1 451 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Rapport-knapp på hel tråd
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nyss gjorde Daniel_N en massmoderering (som jag på intet sätt invänder emot) av tråden
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61957-varning-misstankta-annonser.html
och skrev längst ner
Ja, man kan ta valfritt inlägg, men eftersom ni infört "poängsystemet" (100p -> avstängd) har ni i mina ögon förstört den möjligheten. (och oavsett ev. utfästelser i stil med "vi gör givetvis inte så i ett fall likt detta där det är tråden som helhet som halkat snett" kommer inte jag ta den risken med ett så otroligt otransparent straffsystem som jag upplever att det är).
/U
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61957-varning-misstankta-annonser.html
och skrev längst ner
Men hur gör man när det är en hel diskussion som gått överstyr? Jag skulle vilja ha en "snälla moderator, kan ni inte titta till den här tråden"-knapp snarare än att anmäla ett specifikt inlägg. I detta fall var det ju tydligen 85 inlägg (- lite collateral damage) som behövde anmälas för moderering.Daniel_N skrev:
Ja, man kan ta valfritt inlägg, men eftersom ni infört "poängsystemet" (100p -> avstängd) har ni i mina ögon förstört den möjligheten. (och oavsett ev. utfästelser i stil med "vi gör givetvis inte så i ett fall likt detta där det är tråden som helhet som halkat snett" kommer inte jag ta den risken med ett så otroligt otransparent straffsystem som jag upplever att det är).
/U
Det är möjligt att det finns någon vettig teknisk lösning på detta, det kan jag inte svara på. Men jag har två andra tips på välfungerande lösningar:
1) Rapportera det första inlägget i tråden. Skriv tydligt att din rapport inte gäller just detta inlägget utan hela tråden som sådan. Det kommer jag att förstå
2) Skicka ett PM direkt till mig.
Själva fördelen med rapport-knappen (eller PM) är att vi moderatorer snabbt får information om att något inte funkar.
1) Rapportera det första inlägget i tråden. Skriv tydligt att din rapport inte gäller just detta inlägget utan hela tråden som sådan. Det kommer jag att förstå
2) Skicka ett PM direkt till mig.
Själva fördelen med rapport-knappen (eller PM) är att vi moderatorer snabbt får information om att något inte funkar.
Medlem
· Stockholm
· 430 inlägg
Rapportera-funktionen har ingen sammankoppling alls med straffsystemet. Det enda rapportera gör är att skicka meddelande till moderatorerna. Så man får alltså inga poäng för att någon rapporterar inlägg.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag svarar med ett citat från mitt ursprungsinlägg:Johan mlg Karlsson skrev:
ullberg skrev:
Tror du att moderatorerna är så onda?
Jag skulle nog bara välja typ valfritt inlägg i tråden (om det gäller en hel tråd) eller valfritt ur den urspårade delen. Och sen skriva att jag anser att det är hela tråden/del av tråden som har spårat ut.
Och sen anta att ev poäng delas ut efter vad olika skibenter har skrivit.
Men det är klart. Jag kan ju alltid skriva ett nonsensinlägg (typ svaret är 42) och göra anmälan på mitt eget inlägg då.
Jag skulle nog bara välja typ valfritt inlägg i tråden (om det gäller en hel tråd) eller valfritt ur den urspårade delen. Och sen skriva att jag anser att det är hela tråden/del av tråden som har spårat ut.
Och sen anta att ev poäng delas ut efter vad olika skibenter har skrivit.
Men det är klart. Jag kan ju alltid skriva ett nonsensinlägg (typ svaret är 42) och göra anmälan på mitt eget inlägg då.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Inte på något sätt, jag har bara goda erfarenheter. Men ett totalt otransparent bestraffningssystem har jag absolut 0 tillit till, oavsett hur vänliga, trevliga och allmänt fantastiska jag tror (jag vet ju inte, vi är ju mer eller mindre anonyma) utövarna är.Mikael_L skrev:
(Kan det vara så att jag utöver avsaknad av en knapp lite på lågvarv driver en annan fråga kanske?
/U
PS: Ja, 42 alternativet är ju bättre, då riskerar man i alla fall bara sin egen balans...
Medlem
· Stockholm
· 430 inlägg
Okej, då kanske det är dags för en full disclosure av det här då. 
Vad som händer när man rapporterar en tråd är att följande mail skickas ut till ansvarig(a) moderatorer:
Vad som händer när man rapporterar en tråd är att följande mail skickas ut till ansvarig(a) moderatorer:
Sedan så skapas en diskussionstråd i moderatorernas eget forum med följande innehåll:
Så ja, moderatorerna får en länk till ett inlägg. Men risken finns ju naturligtvis att moderatorerna (så fort dom får en länk till ett inlägg) raderar och stänger av användaren som gjort inlägget. Men i så fall får vi hoppas att ingen moderator upptäcker Senaste inläggen-funktionen. För i så fall så är vi allihop ganska så rökta..
Medlem
· Stockholm
· 430 inlägg
Man klickar på sitt användarnamn uppe i svarta listen och sedan på fliken förseelser. Men man får både mail och pm med information om vad man gjort fel, så man brukar märka det. 
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Precis detta är en del i otransparensen som jag har problem med.MTech skrev:
Jättesnällt att du förklarar J.MLG men att det inte var något som skedde per automatik bara för att man trycker på knappen fattade jag (hoppades jag verkligen
Jag har redan lyckats få en användare avstängd "felaktigt" (dock inte relaterat till just rapporteraknappen) och fick ägna avsevärd tid till att få mitt misstag ogjort. Därför kommer jag för evigt vara väldigt överdrivet försiktig, och kommer aldrig använda rapportknappen för någons annans enskilda inlägg när jag menar hela tråden, där kommer ni aldrig att omvända mig.
Mitt förslag är därför fortsatt att det borde finnas en "moderering behövs"-knapp på varje tråd, om ni sen väljer att strunta i min åsikt är helt upp till er.
/U
Klicka här för att svara
