Nej, vi räntesäkrade ju innan stomresningen, vi har inflyttning 10april. 3,61 på femåringen, 2,9 på tvååringen.

Blir fundersam när jag läser att några har fått påslag på 0,03-0,06, vår bankkvinna (handelsbanken) log lite och sa att det är 0,2-0,5 som gäller. Vi skall försöka binda nu innan jul och undrar om det är så att vi är fruktansvärt dåliga på att förhandla... :(

Tänk på att en del analytiker tror inte man höjer räntan förrän i april (Q2).
Om detta skulle inträffa måste man ändå låsa till den räntan som man ränte säkrat till. Vilket medför att ni måste låsa till 10 punkter högre än aktuella räntor. Och bankmännen vill att folk skall låsa för då tjänar deras bank mer pengar, så därför blir deras råd att låsa. Jag själv hade väntat, men det handlar om er ekonomi och hur mycket ni vågar chansa.

Men ha is i magen för både banker och media kommer hausa detta ämne. Glöm inte bort att det är riksbanken som har bollen och det är bara de som vet vad som skall hända. Rapporten som släppte nämde bara att man kommer öka räntan under 2006 någon gång under de första 6 månaderna.

vi skulle räntesäkra men efterom vi har rabatt genom älvsbyhus på ca 0.5% och de inte kunde ta med det i säkringen, så blev det inget. vi får väl hoppas att räntan inte går upp för mkt ;)

Enligt vår bank, FSB, så kan man räntesäkra så fort man har börjat att lyfta byggnadskreditivet.

Enligt Handelsbanken måste huset vara beboeligt.

Elkay skrev:
Enligt Handelsbanken måste huset vara beboeligt.

Vi räntesäkrade hos Handelsbanken redan före stomresningen. Det gick finfint. 3,61% på femåringen och 2,9 på tvååringen fick vi.

Ni som räntesäkrat på FSB Hur långt fram efter beräknad inflytt fick nin lägga räntesäkringen. vi fick bara en vecka vilket gör det omöjligt att räntesäkra. om vi skulle dra över den veckan kostar det skjortan säger vår bankkontakt.

Vi har räntesäkrat hos Nordea. Inga som helst problem. Vårt hus kommer om ca 3 månader. Det jag läser nedan om Nordea fattar jag inte.

Vår kontaktperson på HB har ändrat sig om att huset måste vara beboeligt, hon var inte riktigt uppdaterad.

Fick just reda på att att vi får följande påslag om vi räntesäkrar hos Handelsbanken:
2år 0,15
3år 0,15
5år 0,10

Dessutom blir det inga rabatter om vi räntesäkrar så med dagens listpris+påslag:
2år 3,59
3år 3,94
5år 4,18

Vi har 3½ mån till inflytt och funderar just på hur vi ska göra...

Jag räntesäkrade min "12-åring" i september 2005 så att lånet skulle börja gälla i september 2006, alltså 12-månader i förväg. Jag fick behålla min framförhandlade rabatt, men fick betala 0,22% för säkringen och hamnade därmed på 3,80% totalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.