4 419 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Räntesäkra
Sida 1 av 2
Hej, jag undrar om någon här har erfarenhet av eller har diskuterat räntesäkring med banken. Vi bygger just nu och ska bli klara vecka 10 -06, har diskuterat räntesäkring med banken och det ser faktiskt förmånligt ut. Tex. endast 10 punkters påslag på 5 åringen (skulle ge oss 3,6%) om vi räntesäkrar till mitten av mars.
Vår kontakt på banken säger dock att det blir straffavgifter och problem om vi drar över det datum vi räntesäkrar till.
någon som har erfarenhet av detta?
Jag funderar på om man ska ta ca 3 veckors marginal dvs räntesäkra till v 13.....känns dock ändå osäkert eftersom så mkt oförutsett kan hända.
Vår kontakt på banken säger dock att det blir straffavgifter och problem om vi drar över det datum vi räntesäkrar till.
någon som har erfarenhet av detta?
Jag funderar på om man ska ta ca 3 veckors marginal dvs räntesäkra till v 13.....känns dock ändå osäkert eftersom så mkt oförutsett kan hända.
Vi ska in till banken idag för att räntesäkra. Känns som att det är läge att göra det. Räntorna är nog endast på väg uppåt nu. Känns dock lite svårt att veta vilket datum man kommer att flytta in eftersom vi ska göra mycket själv.
Hur klart måste ett hus vara för att man ska få slutbesiktning. Måset alla väggar vara målade och alla lister vara uppsatta, eller gäller det att det i det stora hela är klart????
Hur klart måste ett hus vara för att man ska få slutbesiktning. Måset alla väggar vara målade och alla lister vara uppsatta, eller gäller det att det i det stora hela är klart????
Man få lägga på ett litet räntepåslag för att räntesäkra, Ju närmare det är tills dess att man har slutbesiktningen och då man egentligen skulle fastställt räntan dessto mindre blir påslaget. Jag tror att det var 0,03-0,05 i påslag för oss på 3, 5 och 8 års bunden ränta. Vi har dock inte den planerade slutbesiktningen mer än två månader bort.ondina skrev:
0.06 för oss som kommer ha vårt hus uppe i december 2006
Jag tror det är ett klokt beslut.
Jag tror det är ett klokt beslut.
Det är ju i praktiken som att binda lånet. fast vi gjort det i förtid. Vi har alltså accepterat att ha en ränta på 3,61 i fem år framöver. Tidsperioden räknas dock från och med den dag vi räntesäkrade, så det handlar egentligen om att vi bundit lånet i ca 4 1/2 år.
Fick veta av banken idag att vi högst får sätta räntesäkringen med en veckas marginal efter slutbesiktningsdatum och att det kommer att bli väldigt dyrt i straffavgift om vi går över detta datum + att själva räntesäkringen faller :-X.
Hur ska man då kunna räntesäkra när man bygger hus :-?. Att ett bygge drar över 1 vecka är ju inte helt otippat.
Hur tänker dom egentligen?
Hur ska man då kunna räntesäkra när man bygger hus :-?. Att ett bygge drar över 1 vecka är ju inte helt otippat.
Vilka skitvillkor!johla skrev:Fick veta av banken idag att vi högst får sätta räntesäkringen med en veckas marginal efter slutbesiktningsdatum och att det kommer att bli väldigt dyrt i straffavgift om vi går över detta datum + att själva räntesäkringen faller :-X.
Vår bankman satte på eget initiativ slutdatumet flera veckor längre bort än det inflyttningsdatum vi fått av husföretaget.