Vårt byggkreditiv har ökat från 2,8 till 4,27 på 10 månader!!
Vi funderar på att räntesäkra men är inte så insatta.
Hur skulle ni ha gjort?
Vi har lång byggtid eftersom vi gör mkt själva.
Beräknar att vara klara för inflyttning ngn gång nov-dec 2007.

Enligt nyheterna ikväll så spår regeringen att riksbankens reporänta ligger på 4,75% 2009. Det innebär boräntor på runt 6%. Högre löner, mindre arbetslöshet, fortsatt god konjunktur och att regeringen själva är rätt så duktiga på att elda på ekonomin är orsaken.

Att räntesäkra lånen nu är nog lite sent, om det nu inte är så att de bundna räntorna nu närmar sig en nivå som är kritisk för er. Då handlar det om att rädda möjligheten att bo i huset.

Men hur menar du att det kan vara "för sent"? Om räntan förväntas stiga till drygt 6% så är det väl en enorm fördel att binda sina lån idag på 5-8 år och hoppas att det hela vänt tills dess? Då hamnar ju räntan på 4.3-4.5%.

Vi sitter just nu och överväger att binda lånet i förtid genom att sätta in beloppet på ett spärrkonto på Nordea. Det blir dyrt under byggtiden men om räntan är 1% högre (den långa marknadsräntan)om 8 månader så har vi sparat 50 000 den kommande 5 årsperioden.

Fler åsikter om detta?

Om framtiden vet vi som sagt inget säkert. Allt bygger på mer eller mindre träffsäkra prognoser och gissningar.

Visst, räntan kan nå 4,75% i slutet av 2009 enligt regeringens prognos, men det kan vara toppen och sedan viker konjukturen och räntan sänks för att hamna på 1,75% år 2011? Vips så sparar man inget under den perioden genom att ha bundit sina lån på 4,5%, möjligtvis har man erhållit bättre nattsömn. Eller inte då man legat och grämt sig över att sitta fast med en hög 5-8 års ränta.

De långa räntorna spås också kunna gå ner framöver och det betyder att det kan "löna" sig att vänta med att binda sina lån.

Vad som är rätt och fel kan ingen veta, det enda rätta är att göra det man själv känner sig bekväm med. En del kör allt rörligt en del allt bundet på långa löptider. Det är individuellt och beror givetvis på om man har ekonomi att klara tillfälliga räntetoppar. Jag själv kör allt rörligt i dagsläget och sätter av mer än det kostar idag att bo i vårat hus så har man en buffert då räntan går upp, dessutom amorterar jag mycket och kan minska på amorteringen om det kniper. På sikt brukar det löna sig med rörligt om man inte lyckas pricka in exakt rätt tid att binda räntan, och den tidpunkten tror jag vi passerade sommaren 2005.

Lycka till!

Jag tycker WeeBe sammanfattade det hela på ett bra sätt. Lån med bindningstider på 5-10år ligger idag strax under 5%. Regeringens ränteprognos sträckte sig till 2010 (till nästa val), och det intressanta för den som binder på lång tid är vad som händer fram till 2015 eller till och med 2017.

Jag är rätt säker på att den som binder på 10 år kommer att betala fler kronor i ränta än den som kör rörligt under den tiden. Däremot kommer den som kör rörligt vissa perioder troligen betala rätt så mycket mer än den som har bundit, men andra perioder väsentligt mindre.

Klarar man inte av 8-9% ränta under en period av ett halvår till ett år, finns det all anledning att binda idag.

Swetrot skrev:
Enligt nyheterna ikväll så spår regeringen att riksbankens reporänta ligger på 4,75% 2009. Det innebär boräntor på runt 6%. Högre löner, mindre arbetslöshet, fortsatt god konjunktur och att regeringen själva är rätt så duktiga på att elda på ekonomin är orsaken.
4.75% reporänta borde innebära rörliga räntor på runt 5,25% om man är en aktiv kund som är beredd att byta om det behövs. Bankerna kommer ha väldigt svårt att höja marginalerna till de gamla nivåerna som gällde när vi senast hade så hög ränta.

Sedan vad gäller regeringens åtgärder så är det osäkert om de höjer inflationen något. De är säkert positiva för huspriserna, men det är ju en annan femma än konsumentpriserna.

Skattesänkningar på inkomst ger effekt både på efterfrågan på arbetskraft och på utbudet. Dessutom ger a-kasse-förändringarna en stor ökning av arbetskraftsutbudet. Så det är inte säkert att efterfrågan/utbud-situationen förändras dramatiskt även om arbetslösheten sjunker av åtgärderna och därmed är det inte säkert att det ger en lönespiral.

Kan också vara så att regeringen försöker mota Olle i grind genom att presentera en hög ränteprognos. Det kanske får avtalsparterna att inte hissa lönerna så våldsamt och därmed ge lite lägre inflation. Om man visste säkert vad som väntar i framtiden så skulle vi inte behöva sitat här och diskutera.

Däremot så kan man väl säga att det tidigare i stort sett alltid lönat sig med rörlig ränta. Har man marginaler så man kan hantera det så kan man spara många kronor. Har man inte marginalerna så kanske man ska välja det säkra före det osäkra och binda sina lån.

Jag är ingen enorm ekonomisk expert, och jag tror när det gäller räntor, till skillnad från att veta. Men, jag är övertygad om att banker och bolåneinstitut kommer att börja öka sina marginaler om räntorna fortsätter stiga. Många har redan börjat, SBAB är inte längre en prispressare, och det saknas nya aktörer som vill gå in och konkurrera sig till en position på marknaden.

Tvärtom så stängs det fortfarande en rad kontor. Senast var SEB ute och drog in ett stort antal kontor. Det skapar monopolställningar på lokala marknader där det inte ens finns någon mer lokal aktör att fråga efter en bättre ränta.

Regeringens åtgärder ser jag på sikt som inflationsdrivande. I synnerhet duktigt och erfaret yrkesfolk är det ont om redan idag och vi ser därför tendenser till kraftigt ökande löner. Handelns avtal satte effektivt stopp för fortsatt prispress på livsmedel, tvärtom lär priserna behöva höjas. Byggsektorn har svårt att få fram folk, det saknas vårdpersonal, behöriga lärare och flygledare. De sistnämdas lönekrav var rätt så häftiga, minst sagt.

När det så läggs till en kraftigt ökad köpkraft och inhemsk konsumtion så får vi en inflation som kommer att överstiga 2%. Jag vet inte om 4,75% reporänta räcker.

Om 2,5 år får vi se vem som hade rätt.

padde96 skrev:
Men hur menar du att det kan vara "för sent"? Om räntan förväntas stiga till drygt 6% så är det väl en enorm fördel att binda sina lån idag på 5-8 år och hoppas att det hela vänt tills dess? Då hamnar ju räntan på 4.3-4.5%.

Vi sitter just nu och överväger att binda lånet i förtid genom att sätta in beloppet på ett spärrkonto på Nordea. Det blir dyrt under byggtiden men om räntan är 1% högre (den långa marknadsräntan)om 8 månader så har vi sparat 50 000 den kommande 5 årsperioden.

Fler åsikter om detta?
Dina berkäkningar bygger ju på ett antal antaganden som lätt kan slå åt andra håll...
1. Om räntan är 1% högre om 8 månader - hur lång tid tar det för den att bli det ? Smäller det till med +1% om precis 8 Månader - ja då har ni ju betalat "för mycket" fram tills dess. Stiger den med säg 0.25% per kvartal - ger det ett annat utfall - räkna på hur mycket det blir.

2. " Kommande 5-års perioden " -> Det finns ju inget som säger, eller för den delen inte säger, att räntan kommer ligga kvar eller gå upp ytterliggare efter den ev. har höjts. Säg att den höjs till 4.75 % inom 8 Månader, sedan ligger den kvar i två år, för att sedan gå ned 1.5 % - Vad blir det då för vinst/förlust jämfört med rörliga lån ?

Jag står också och väger lite om bindning eller ej just nu. Om räntan skulle gå upp till säg 6%, och då pratar jag om den rörliga utlåningsräntan från banken, så innebär det ca 1500 kr mer i månaden för mig - vilket ju känns lite surt.

Å andra sidan kostar bindningen, 5 år nu på 4.78%, mig ca 500 kr i månaden.

Och då blir det klurigt - när går räntan upp, går den upp? Vad kan det tänkas toppa på, och när går den ner igen ?

Frågor som ingen säkert vet svaret på.

Min gissning, och här kommer det en vild en, som är värd lika lite som ngn annans då :), är att räntan kommer gå upp till 4.00 % 2008 med en räntejustering på 0.25 nu i Juni, och sedan två justeringar till i höst. Sedan tror jag att högkonjukturen kommer att börja plana ut lite, med ett räntefall som ligger 2-3 år bort, då antagligen i ngt lägre takt så 2010-2011 nånting så ligegr nog räntenivån ungefär som idag eller kanske strax över (ca 3.3-3.6%) - men detta är förstås ren spekulation :)

/K

Intressant med era inlägg. Min "kalkyl" är extremt förenklad, det stämmer. Men det jag syftar på att att vi hela tiden varit inställda på att ha fast ränta. Med det antagandet att vi, då huset står klart, kommer att binda lånen i snitt 5 år så krävs det inte att räntan stiger så mycket fram tills dess för att det ska löna sig att binda idag.

Rörligt blir säkert billigast på sikt, men med små marginaler är det ett lätt val - fast kostnad.

padde96 skrev:
Intressant med era inlägg. Min "kalkyl" är extremt förenklad, det stämmer. Men det jag syftar på att att vi hela tiden varit inställda på att ha fast ränta. Med det antagandet att vi, då huset står klart, kommer att binda lånen i snitt 5 år så krävs det inte att räntan stiger så mycket fram tills dess för att det ska löna sig att binda idag.

Rörligt blir säkert billigast på sikt, men med små marginaler är det ett lätt val - fast kostnad.
Men då är vi ju inne på vad de flesta skriver också: Vill man veta vad man ska betala eller har små marginaler - välj fast. För lägsta möjliga välj rörligt (lägst i längden även om det kan bli dyrare ett litet tag). :)

Och de flesta brukar väl blanda för att ha lite av varje...

/K

ordain skrev:
4.75% reporänta borde innebära rörliga räntor på runt 5,25% om man är en aktiv kund som är beredd att byta om det behövs. Bankerna kommer ha väldigt svårt att höja marginalerna till de gamla nivåerna som gällde när vi senast hade så hög ränta.
Låter orimligt bra förhandlat. Riksbankens utlåningsränta till bankerna är reporänta+0.75%. Riktlinjen för lån brukar vara reporänta+1%, dvs 0.25% marginal för bankerna.

Jag har dock inga bolån, och om någon vill lära mig hur man blir ränte-ninja och kommer ur en bank med under reporänta+0.75, så är jag tacksam.

leaf skrev:
Låter orimligt bra förhandlat. Riksbankens utlåningsränta till bankerna är reporänta+0.75%. Riktlinjen för lån brukar vara reporänta+1%, dvs 0.25% marginal för bankerna.

Jag har dock inga bolån, och om någon vill lära mig hur man blir ränte-ninja och kommer ur en bank med under reporänta+0.75, så är jag tacksam.

Igår flyttade jag ett lån på drygt 900k till fsb och fick 3,75% rörligt, och då tror jag knappast jag är någon ränte-ninja =)

Att Riksbankens utlåningsränta skulle vara repo+0.75% kan jag absolut inte tro. Titta på de officiella räntorna som bankerna ger så ser man att det inte är så. T.ex. Nordea har 3.95% på sin helt rörliga, vilket då är repo +0.7%. Och sen finns det marginal att pruta lite också (även om de inte var beredda att pruta på den helt rörliga för mig utan enbart på 3 månaders... :))

Men vad utlåningsinsräntan till bankerna är får någon annan svara på...

mattias_j skrev:
Att Riksbankens utlåningsränta skulle vara repo+0.75% kan jag absolut inte tro. Titta på de officiella räntorna som bankerna ger så ser man att det inte är så. T.ex. Nordea har 3.95% på sin helt rörliga, vilket då är repo +0.7%. Och sen finns det marginal att pruta lite också (även om de inte var beredda att pruta på den helt rörliga för mig utan enbart på 3 månaders... :))

Men vad utlåningsinsräntan till bankerna är får någon annan svara på...
Utlåningsränta är alltid +0.75% på reporäntan och inlåningsräntan -0,75. Se http://www.riksbanken.se

Att få några hundradelar under +0.75 har jag sett som ett sätt att locka till sig kunder (där många binder en del). Att snitta reporänta+0.5 trodde jag var omöjligt (eftersom banken inte får de villkoren från riksbanken och de andra pengarna de leker med borde vara små i jämförelse). Dock tror jag "ordain" och många andra kan överbevisa mig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.