Du får värdera hur ofta du vill, men banken kommer inte att ändra värdet dom baserar dina betalningar på mer än vart 5år om du inte har ökat värdet genom att bygga om/till..(tror jag att det menas)

plåtrickard plåtrickard skrev:
Du får värdera hur ofta du vill, men banken kommer inte att ändra värdet dom baserar dina betalningar på mer än vart 5år om du inte har ökat värdet genom att bygga om/till..(tror jag att det menas)
Aha, ingen ide att värdera om för mig då, eftersom jag inte har ökat värdet genom tillbyggnader?

Om du tror att marknadsvärdet på din lägenhet gått upp (vilket inte är troligt i dessa dagar) och du vill utöka ditt bolån (för att kunna betala av billånet) så kan du göra en omvärdering av lägenheten. Det kan göra att du får låna mer. Men det kommer inte att ändra hur många procent av bolånet du måste amortera.

E Eduardo.S skrev:
Aha, ingen ide att värdera om för mig då, eftersom jag inte har ökat värdet genom tillbyggnader?
Jo, det är det amorteringsgrundande värdet du bara kan ändra vart 5:e år. Om du i dagsläget amorterar t ex 2% enligt din skuldkvot, kommer du få fortsätta med det under en 5-årsperiod. Du kan inte ändra det värdet som din skuldkvot baseras på förrän du ägt bostaden i 5 år.
Däremot kan du värdera om bostaden för att låna mera pengar i teorin så ofta du vill. I praktiken så ofta banken beviljar högre bolån.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, det är det amorteringsgrundande värdet du bara kan ändra vart 5:e år. Om du i dagsläget amorterar t ex 2% enligt din skuldkvot, kommer du få fortsätta med det under en 5-årsperiod. Du kan inte ändra det värdet som din skuldkvot baseras på förrän du ägt bostaden i 5 år.
Däremot kan du värdera om bostaden för att låna mera pengar i teorin så ofta du vill. I praktiken så ofta banken beviljar högre bolån.
Ok, vad kan det kosta att värdera om bostaden? Hur går det till?
Är detta bra att göra i sambandet med att man skall skriva om sina lån som gått ut?

Du får fråga en eller ett par mäklare vad det kostar att få en värdering att lämna till din bank.
Om du tänker utöka ditt bolån för att betala av billånet vill förmodligen banken ha en värdering, ja.
Om bindningstiden på ditt bolån håller på att gå ut och du tänker binda igen hos samma bank, behövs som regel ingen värdering. Om du tänker flytta bolånet till en annan bank kan den nya banken vilja ha en värdering.

Du ska nog kolla upp villkoren för ditt billån, det är inte otroligt att det blir dyrare allt eftersom räntorna går upp. Det är dessutom inte alltid man ser det. Om det är ett annuitetslån (dvs samma kostnad varje månad), då brukar amorteringsdelen minska allteftersom räntan ökar, vilket medför att lånets löptid ökar, alternativt att skulden är högre på lånets slutdatum. (Det finns mer än en typ av lån :-))

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.