Sitter och går igenom ekonomin, och har kommit till billånet. Har idag en ränta på 5.8%, och funderar eventuellt på att byta bank om det visar sig billigare hos en annan bank.

x Räcker att att kolla på respektive bankers hemsidor för att få uppfattning om ränta?

x Hur skall jag gå tillväga och hur skall jag tänka gällande billån?
 
M
Belåna alltid den säkerheten som ger minst räntekostnad. Ett boende kan du belåna till 2,7% rörlig ränta idag.
 
M Markarbetaren skrev:
Belåna alltid den säkerheten som ger minst räntekostnad. Ett boende kan du belåna till 2,7% rörlig ränta idag.
Kan du förklara lite enklare för en som inte är helt insatt.
Räntan har väl att göra med hur mycket lån jag har kvar att betala?
Bolån och billånet är ju 2 separata lån med olika räntor.

Kanske svårt att komma under 5.8% på billånet?
 
Nej, räntan har inte en direktkoppling till hur mycket lån du har kvar att återbetala. Om man har belåningsutrymme på en bostad är det bättre att höja bolånet än att ta ett billån för att köpa en bil. Du kommer alltid få lägre ränta på ditt bolån än ett annat lån då långivaren har så bra säkerhet (dvs bostaden) för lånet. Lägre risk för långivaren ger lägre ränta för dig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Nej, räntan har inte en direktkoppling till hur mycket lån du har kvar att återbetala. Om man har belåningsutrymme på en bostad är det bättre att höja bolånet än att ta ett billån för att köpa en bil. Du kommer alltid få lägre ränta på ditt bolån än ett annat lån då långivaren har så bra säkerhet (dvs bostaden) för lånet. Lägre risk för långivaren ger lägre ränta för dig.
Ok, detta låter intressant. Kan du utveckla närmare?
I dagsläget har jag 2 separata lån, ett bolån och ett billån.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Med samma pris i alla elområden blir det ju inga pengar till framtida utbetalning av flaskhalsavgifter heller.

Hur går det med att införa att producenterna inte får ta mer betalt än sina kostnader + x00 öre?

Förra dec blev 5000kr för elhandel hos oss. Denna dec verkar landa på kring 8000 även om vi sänkt förbrukningen genom eldning och sänkt temp inne. Kanske mer om priset stivker htterligare nästa vecka...

[bild]
Vad har detta med min tråd att göra som gäller ränta på billån?
 
E Eduardo.S skrev:
Ok, detta låter intressant. Kan du utveckla närmare?
I dagsläget har jag 2 separata lån, ett bolån och ett billån.
Vad menar du med att utveckla mer? Vill du veta mer om hur olika typer av lån fungerar är en bra start konsumenterna.se. Annars kan din bank också ge rådgivning.
Varför har du två lån? Är det för att du inte kunde låna upp kostnaden för bilen genom att utöka ditt bolån (för att den redan är maxbelånad), eller för att du inte visste om (eller frågade) om möjligheten?
 
Om banken accepterar att du tar ett ytterligare lån på bostaden, så får du samma ränta på det som du har på ditt bolån. Eller rättare sagt som du skulle få om du tecknar det ”riktiga” bolånet idag, du kan ju ha lyckats låsa det bef. till bra ränta tidigare.

Om det är en villa (fastighetslån) så måste du ev. Betala för nya pantbrev (koster 2%). Är det en bostadsrätt pantsätter banken genom ett brev till föreningen. Många föreningar tar en mindre avgift för hanteringen.

Bostaden är en bättre säkerhet för banken, därmed får du bättre ränta. Men det är viktigt för privat ekonomin att du amorterar billånet i samma takt som tidigare, en bil har inget bestående värde.
 
1 16386 skrev:
Vad menar du med att utveckla mer? Vill du veta mer om hur olika typer av lån fungerar är en bra start konsumenterna.se. Annars kan din bank också ge rådgivning.
Varför har du två lån? Är det för att du inte kunde låna upp kostnaden för bilen genom att utöka ditt bolån (för att den redan är maxbelånad), eller för att du inte visste om (eller frågade) om möjligheten?
Skaffade bilen innan jag köpte bostadsrätten, därav 2 olika lån.
 
Attitudeswe
E Eduardo.S skrev:
Vad har detta med min tråd att göra som gäller ränta på billån?
Trodde jag var inne i en annan tråd - sorry
 
E Eduardo.S skrev:
Skaffade bilen innan jag köpte bostadsrätten, därav 2 olika lån.
OK. Då skulle jag gissa att bostaden är maxbelånad, eller nära det. Med dagens ränteläge tror jag inte att du kan få ner räntan på billånet. Det bästa är nog att försöka betala av billånet snabbare än planerat.
 
  • Gilla
Eduardo.S
  • Laddar…
1 16386 skrev:
OK. Då skulle jag gissa att bostaden är maxbelånad, eller nära det. Med dagens ränteläge tror jag inte att du kan få ner räntan på billånet. Det bästa är nog att försöka betala av billånet snabbare än planerat.
Jo, då kan jag försöka att amortera mer om det går?
Kan jag omvärdera bostaden för att försöka få ner räntan?
 
E Eduardo.S skrev:
Jo, då kan jag försöka att amortera mer om det går?
Kan jag omvärdera bostaden för att försöka få ner räntan?
När köpte du bostaden?
 
Attitudeswe
E Eduardo.S skrev:
Jo, då kan jag försöka att amortera mer om det går?
Kan jag omvärdera bostaden för att försöka få ner räntan?
Bara om du bott där 5år eller mer (i annat fall har den väl ändå inte gått upp)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.