hej, jag har tänkt o sälja pga att huset är för stort 150 plus källare, utflugna barn. och vill därmed ha ett mindre hus men i bra skick, och summorna jag skrev var bara för att ta ett exempel och jag tänker inte låna över min budget hoppas jag i alla fall (tack för omtanken knockonwood)KnockOnWood skrev:Ett litet välment råd: Ta det i små steg.
Du har alltså ett hus nu och vill "byta upp dig".
Vad är det hus värt idag?
Det är ju grunden till vad du kan bygga/köpa för nästa gång. Gapa inte efter för mycket,
utan ta något som är liiite bättre, och som du har råd med.
Och se'n bestämmer nog banken vad de tycker är lämplig marginal på ränteutgifterna.
OT:
När jag köpte mitt första hus fick man stå i kö ett par lån för att få ett hypotekslån.
Och sedan sattes räntan till 15,75%. Hurra!
har köpt ett torp med renoveringsbehov pga läget som jag gillade och funderar på att renovera det eller bygga ett nytt brevid på ca
90 m2. men bygger vi nytt så blir ju kostnaden lite högre. tycker inte om o låna men fanns facit på ränte utvecklingen så skulle beslutet vara mycket enklare därav mina funderingar kring detta ämne,
får tacka för alla svar som ju e lite varierande ang räntans utveckling, tycker att inflationen var bra på sitt sätt pga att det kändes lite säkrare att investera då, även om räntorna var höga så gick det i alla fall sälja husen och för det mesta kanske till ochmed få en slant över men nu så tycker jag det känns väldigt osäkert pga att husen har så högt pris samt att en 3% höjning fördubblar räntekostnaden som ju är den största utgiften för många husägare varje månad.
några fler bud på framtidens ränte utveckling
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då är du ju egentligen i ett guldläge!itbyggarn skrev:hej, jag har tänkt o sälja pga att huset är för stort 150 plus källare, utflugna barn. och vill därmed ha ett mindre hus men i bra skick, och summorna jag skrev var bara för att ta ett exempel och jag tänker inte låna över min budget hoppas jag i alla fall (tack för omtanken knockonwood)
har köpt ett torp med renoveringsbehov pga läget som jag gillade och funderar på att renovera det eller bygga ett nytt brevid på ca
90 m2. men bygger vi nytt så blir ju kostnaden lite högre. tycker inte om o låna men fanns facit på ränte utvecklingen så skulle beslutet vara mycket enklare därav mina funderingar kring detta ämne,
Sälj huset, räkna hur ekonomin ser ut när affären är klar, och dimensionera framtida boendet därefter.
Under tiden de nya planerna materialiseras kan ju du/ni bo i torpet.
Och ju mindre du behöver låna, desto mindre behöver du oroa dig för ränteutvecklingen.
Klicka här för att svara