har en undran om det här med ekonomi och räntor
köpte hus för 23 år sen och räntan var då på runt 14,4 % ett par år och min undran är om det finns risk att liknande räntor kan bli verklighet igen eller det kanske räcker med en ökning upp till 6-7% för att det ska bli kris för många.
huset gav vi 430000 för då och 430000 gånger 14,4 blir väl runt 60000 i ränta per år
i dag kan du låna 2 miljoner till ungefär samma räntekostnad som då om räntan är 3% det låter ju billigt om man jämför med ca 20 år sen men ökar räntan tex 3% upp till 6% så blir kostnaden hela 120000,
finns det nåt som förhindrar att dagens låga räntor inte ökar upp till tex 6% ?
skulle gärna bygga nytt om jag visste att räntorna gick upp men dom där 14,4%en har satt sig i minnet.
nån som har facit i hand eller e bra på att spå framåt i tiden?

Ett litet välment råd: Ta det i små steg.

Du har alltså ett hus nu och vill "byta upp dig".
Vad är det hus värt idag?
Det är ju grunden till vad du kan bygga/köpa för nästa gång. Gapa inte efter för mycket,
utan ta något som är liiite bättre, och som du har råd med.
Och se'n bestämmer nog banken vad de tycker är lämplig marginal på ränteutgifterna.

OT:
När jag köpte mitt första hus fick man stå i kö ett par lån för att få ett hypotekslån.
Och sedan sattes räntan till 15,75%. Hurra!

Tror det är mycket liten risk. Flytande växelkurs, låg inflation etc. Situationen är långt ifrån hur det var innan. Förra året var inflationen 0.9% 1990 var den 10%. Från 1992 har inflationen varit mycket låg i sverige och finns inget som pekar på att det skulle bli annorlunda.

Precis, rörlig växelkurs gör att det inte kan bli så som i början av 90-talet.
Men en ränta på 5-7 % måste man räkna med, skulle inflationen skena i kommande högkonjuktur så ligger nog räntorna i dessa nivåer.
Senast var 2008, då toppade 3-månandersräntan på Swedbank om 6.45%

Redigerat:
Håller med föregående talare att i mer än 7-8% är mycket liten risk.
Men jag tycker man ska tänka på att det går att klara även om en i hushållet blir arbetslös eller sjukskriven.

Om vi ser på lite längre sikt så tror jag (som inte kan någon nationalekonomi) att självklart kan räntan åka upp i samma nivåer som på 80- talet och början på 90 talet. Jag köpte en bostadsrätt 1984, mitt första "riktiga" boende. Då fick jag låna 120 000 till 15,5%, bundet i 5 år. Vid omskrivningen vill jag minnas att räntan var 13,2%.

MEN under de här åren hade Sverige en galoperande inflation, har för mig att den varje år låg på 9 - 12%, det innebär i sin tur att de flesta hade löenökningar i den storleksordningen också, under tiden räntan löpte ökade min månadslön (samma jobb hela tiden), från 8000 - 18 000.

En inflation och ränta i den storleksordningen följer varandra, och de uppstår inte över en natt. Dvs. OM vi skulle hamna på extrema räntenivåer igen så kommer det att följas av en högre betalningsförmåga.

Sedan köpte vi hus några månader före stora krisen/kraschen, med 500 - 5000% ränta ett tag, det var lite läskigt, framförallt hur nära det var att vi inte skulle fått sålt våra bostadsrätter innan.

När vi köpte nuvarande hus 1998 låg räntan på ca 8% och sjönk till 6% innan vi tillträdde. Det kändes som en tillfällig dip i räntan, jag var helt övertygad att den skulle upp i över 10% igen inom något år.

hempularen skrev:
Om vi ser på lite längre sikt så tror jag (som inte kan någon nationalekonomi) att självklart kan räntan åka upp i samma nivåer som på 80- talet och början på 90.
Nej, på 80-90-talet hade vi fast växelkurs.
Med dagens ekonomiska system skulle många företag gå åt skogen med de höga räntorna som var på 80-90 talet, och det skulle aldrig riksbanken äventyra.

Riksbanken har ett inflationsmål på ~2% och den regleras/styrs med styrräntan som verktyg, och där ligger vi ungefär.
Och risken för superinflation är obefintlig då ska det till extrema händelser om det infaller.
Men som sagt i ett högt konjuktursläge så kan man räkna med 5-7% på en 3-månaders.

Redigerat:
Och det kan vi väl få igen (fast växelkurs) ? och med flytande växelkurs, men utan infaltionsmål så finn det väl inget som hindrar att man accepterar en 10% valutakursförsämring per år under några år.

Inflationsmålet attackeras politiskt från många håll. Det kommer inte att kunna hålla opurtunistiska politiker stången länge till. Sedan kommer vi in i spiralen igen. Det svåra är att veta om det tar 5 eller 20 år till innan vi är tillbaka på tvåsiffrig inflation

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Och det kan vi väl få igen? och med flytande växelkurs, men utan infaltionsmål så finn det väl inget som hindrar att man accepterar en 10% valutakursförsämring per år under några år.

Inflationsmålet attackeras politiskt från många håll. Det kommer inte att kunna hålla opurtunistiska politiker stången länge till. Sedan kommer vi in i spiralen igen. Det svåra är att veta om det tar 5 eller 20 år till innan vi är tillbaka på tvåsiffrig inflation
Vi kan vara ense om att vi tror olika.

cust3000 skrev:
Och risken för superinflation är obefintlig då ska det till extrema händelser om det infaller.
Jag tycker nog det känns rätt vanskligt att tvärsäkert uttala sig om vad som kommer, eller inte kommer, att hända i framtiden. Jag gissar dock att vi kommer att ha ganska många "extrema händelser" om vi blickar nog långt in i framtiden.

Om du ska jämföra räntekostnaderna då-nu måste du ju också ta hänsyn till hur stor del av räntan du betalar "netto". I slutet 80-början 90-talet betalade du kanske 25% (med 75% marginalskatt) av räntan själv, idag 70%, det blir ganska stor skillnad.

När jag 89 sålde en bostadsrätt med bra vinst så räknade jag ut att jag dom tre sista månaderna det året betalade 97% i skatt:x Försökte då få tjänstledigt från jobbet för det känndes trist att bara få behålla 3 av 100 tjänade kronor men nekades det :thumbdown:

• Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag tycker nog det känns rätt vanskligt att tvärsäkert uttala sig om vad som kommer, eller inte kommer, att hända i framtiden. Jag gissar dock att vi kommer att ha ganska många "extrema händelser" om vi blickar nog långt in i framtiden.
Vi har haft och kommer att ha många finansiella kriser framöver. De ekonomiska system som finns är så komplexa att det inte går att förutse alla möjliga utfall och gardera sig. Kriser kommer, kriser går, det är naivt att tro något annat.

På ett mer praktiskt plan bör man nog i trådskaparens fall fråga sig vilken ränta som man bör ta höjd för i ett troligt "worst case", snarare än att fråga sig vad som är teoretiskt möjligt att uppnå...

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Jag har väl aldrig påstått/uttryckt att jag är tvärsäker?
Det flesta förstår nog att prognoser gällande ekonomi aldrig är tvärsäkert.
De som prickat mest rätt historiskt är Swedbanks analytiker, så är det några man ska lyssna lite extra på, är det dem.

Men vad jag baserar det jag tror om ekonomin är vad jag har läst i nationell ekonomi, annat kan man ju inte göra...
Så om man ser till TS fråga så tycker jag att jag svarat korrekt.
Eller ska man råda TS att ta höjd på 15% i boränta, bara i fall att?

Redigerat:
Nej räntan kommer inte att stiga till historiska nivåer. Det tror inte jag ett ögonblick på.

Däremot tror jag att priserna kan falla rejält. För det är idag alldeles för dyrt att bo i storstäderna. Svensken måste amortera och sluta att använda huset som bankomat.

Nej, det finns säkert ingen anledning att ta höjd för 15%. När vi återigen kommer upp till sådana nivåer så blir det garanterat i kombination med högre betalningsförmåga, typ inflation som driver på löner OCH pensioner. Sedan kan det säkert bli svettigt ändå om man ligger bland de högst belånade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.