É
Jag ska lägga underlagspapp och sen i vår täcka med t.ex. Plannja trend plåttak.

Men ska jag börja med en våd takpapp där mina takvinklar möts som man brukar göra i ränndalar, och sedan de vanliga horisontella som överlappar? Blir det verkligen rätt med tanke på hur platt det lilla taket är?

Vatten kommer ju rinna med bra fart från det stora taket och sen ner mot det lilla innan det rinner av från taket. Då trycks ju vattnet in mot skarven med risk att det letar sig under det lilla takets papp.

Är det bättre att bara lägga det lilla takets papp först med överlapp 30cm upp på det stora taket, och sen lägga stora takets papp över detta? Borde väl bli bättre eller tänker jag fel?
Sen hur jag löser plåtarbetet får jag fundera på i vår.

Digital illustration av arkitektonisk design, takvy, geometriska linjer, del av en byggnad, grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

É
Jag tänker att mitt fall är ett mellanting på "fallbrytning" och "vertikal uppdragning" enligt sida 10-11 på länk snarare än ränndal/vinkelränna även om det är en liten variant av ränna med.

https://www.bauhaus.se/media/pdf/4357285A_2.pdf

É ÉlPon skrev:
Jag tänker att mitt fall är ett mellanting på "fallbrytning" och "vertikal uppdragning" enligt sida 10-11 på länk snarare än ränndal/vinkelränna även om det är en liten variant av ränna med.

[länk]
Snarare klockren vinkelränna.

É
E Edlunn skrev:
Snarare klockren vinkelränna.
Okej men lilla taket är ju rätt platt, kanske 8 grader. Då blir det väl enligt min illustration bättre att skippa ränndal? Med tillägget att det inte är helt platt tak utan lutar bort från bild vilket inte framgår i min 2D-illustration.

Enkel illustration som visar hur en ränndal påverkar vattenflöde på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ANTYN
  • Laddar…
Rickard.
Jag hade gjort lilla taket först med liten uppvik och stora taket med lite nervik som klistras ungefär som du är inne på.

Ska du bara ha underlagspapp hela vintern?

É
Rickard. Rickard. skrev:
Jag hade gjort lilla taket först med liten uppvik och stora taket med lite nervik som klistras ungefär som du är inne på.

Ska du bara ha underlagspapp hela vintern?
Ok menar du nervik som jag ritat eller tänker du dig ännu längre så att den går in på lilla taket? Jag tänkte nog bara som jag ritat, så skarven kommer där det lutar lite mer.

Jo jag tänkte ha papp hela vintern. Verkar funka ok av vad jag läst i andra inlägg här på forumet. För någon hade det släppt i en storm. Även om det rekommenderas att man bara har det ett par månader som längst men har inte så mycket val. YAP 2200 står det i konstruktionsritningar. Kanske finns nåt som håller bättre oskyddat (och säkert dyrare).

É ÉlPon skrev:
Ok menar du nervik som jag ritat eller tänker du dig ännu längre så att den går in på lilla taket? Jag tänkte nog bara som jag ritat, så skarven kommer där det lutar lite mer.

Jo jag tänkte ha papp hela vintern. Verkar funka ok av vad jag läst i andra inlägg här på forumet. För någon hade det släppt i en storm. Även om det rekommenderas att man bara har det ett par månader som längst men har inte så mycket val. YAP 2200 står det i konstruktionsritningar. Kanske finns nåt som håller bättre oskyddat (och säkert dyrare).
Tror Rickard menar som din nedersta bild,
Läs tillverkarens instruktioner om det kan ligga så länge

Rickard.
É ÉlPon skrev:

Jag vill ha dubbla lager papp i botten men det är nog petitesser hur man gör, vattnet kan ändå aldrig rinna tillbaka.

Kolla upp hur länge tillverkaren godkänner pappen mot UV-ljus men det är inte så många som fixar en hel vinter. Sen får du komma ihåg att täthet i skarvar samt att det inte blåser bort eller skadas på annat sätt är på dig. Även om du monterar 100% enligt anvisningarna är det på dig om det blåser bort.

Ska du inte ha ett underbeslag i ränndalen?

É
J Joak skrev:
Ska du inte ha ett underbeslag i ränndalen?
Nej det tänkte jag inte. Se 7 sekunder in i Plannjas egen film, de lägger bara ut en duk (istället för papp som jag ska ha, känns bättre under vintern.
https://plannjaplay.se/p/8tq95S3NLq/K3k9Aqz884

Kanske bara behövs vid tegel och liknande? Eller har jag missförstått filmen?

É
Rickard. Rickard. skrev:
Jag vill ha dubbla lager papp i botten men det är nog petitesser hur man gör, vattnet kan ändå aldrig rinna tillbaka.

Kolla upp hur länge tillverkaren godkänner pappen mot UV-ljus men det är inte så många som fixar en hel vinter. Sen får du komma ihåg att täthet i skarvar samt att det inte blåser bort eller skadas på annat sätt är på dig. Även om du monterar 100% enligt anvisningarna är det på dig om det blåser bort.
Jag gör hela huset själv så tänker att oavsett vad som händer är det mitt fel. Förväntar mig inga ersättningar oavsett vad som händer.

Jag har dock en ”transparent” armerad presenning 12x8m som nog når över hela taket. Med några minimala hål i. Den kan man väl ha som skydd över sådana fall? Borde stoppa UV-ljus (inte mycket vintersol som kommer nå taket ändå) och med några snören över allt blåser den förhoppningsvis inte iväg. Ifall det är så kritiskt att pappen ligger öppet dec-mars.

• Gilla
Hilding Rönnlund och 2 till
  • Laddar…
É
För underlagsduken hade de inget underbeslag i ränndalen. Men nu har jag istället beställt YEP 1800 där man enligt anvisning ska ha detta i ränndalar.
Vad är syftet med denna plåt? Ska det endast ta upp rörelser eller är det för vattenläckage? Skapa finare underlag för pappen?

Skulle man inte istället bara kunna spika fast en våd papp och sen göra enligt min ”utan ränndal” bara? Men jag behöver ju veta sytet med plåten först….

É
Jag kommer nog göra så här om ingen hinner stoppa mig i veckan. Jag lägger till ett underbeslag i plåt eftersom man tydligen ska ha det på "riktig" papp.
Under denna lägger jag även en våd papp vilket dock inte är enligt instruktion men många gör det ändå och man gör ju så under andra plåtdetaljer som takfotsplåt för kondens, så det skadar väl inte här.
Sen lägger jag pappen som jag tänkt tidigare, alltså utan ränndalsvarianten. Men jag vågar inte gå överdrivet högt upp på stora/branta taket som jag hade tänkt för då blir ju underbeslaget meningslöst om den nu ska ta upp rörelser. Så jag går bara fram underbeslagets bortre kant vilket borde bli 20 cm uppvik.

Enkel ritning som beskriver vattenavrinning med text på svenska: "Vatten rinner förbi," "Underbeslag," "Extra papp."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.