Jag håller på att bygga ett dubbelgarage med loft. Loftet kommer vara som gästlägenhet innehållande kök, toalett sovrum.
Nedervåningen som ska vara ett dubbelgarage och förråd har väggtjocklek 120+45 isolering och 220 i tak/bjälklaget. Övervåningen är sedan separat med ett golvbjälklag 220 och Vägg/takisolering på 195mm. Loftet kommer få en uppvärmning mha luftvärmepump till ca 21 grader och. Själva garaget och förrådet ska vi ärma på ett likadant sätt, fast kallare (15 grader).
Eftersom garaget ibland kan kylas ner relativt fort vid öppning av portar m.m. så fick jag rekommendationer från en snickare att plasta hela garaget och förrådet för sig med plast (väggar och bjälklag), samt lägenheten för sig (golv och väggar). I efterhand får jag höra att det är fel då man stänger in konstruktion utan möjligheten att andas. Jag har redan plastat bjälklaget från undersidan och isolerat, men tänker nu istället att endast fortsätta med plast från väggar upp till tak och låta det som är plastat i undersida bjälklag ligga kvar. Därmed skippa jag plast i bjälklag från ovansidan.
Är detta okej? Bjälklaget kan då andas åt ena hållet?
Tacksam för all insikt ni kan ge mig! Jag går och kliar mig lite i huvudet angående det här...
Nedervåningen som ska vara ett dubbelgarage och förråd har väggtjocklek 120+45 isolering och 220 i tak/bjälklaget. Övervåningen är sedan separat med ett golvbjälklag 220 och Vägg/takisolering på 195mm. Loftet kommer få en uppvärmning mha luftvärmepump till ca 21 grader och. Själva garaget och förrådet ska vi ärma på ett likadant sätt, fast kallare (15 grader).
Eftersom garaget ibland kan kylas ner relativt fort vid öppning av portar m.m. så fick jag rekommendationer från en snickare att plasta hela garaget och förrådet för sig med plast (väggar och bjälklag), samt lägenheten för sig (golv och väggar). I efterhand får jag höra att det är fel då man stänger in konstruktion utan möjligheten att andas. Jag har redan plastat bjälklaget från undersidan och isolerat, men tänker nu istället att endast fortsätta med plast från väggar upp till tak och låta det som är plastat i undersida bjälklag ligga kvar. Därmed skippa jag plast i bjälklag från ovansidan.
Är detta okej? Bjälklaget kan då andas åt ena hållet?
Tacksam för all insikt ni kan ge mig! Jag går och kliar mig lite i huvudet angående det här...
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Givet att alla utrymmen skall hålla ok temp vore det mer rimligt att plasta väggar och tak som vanligt.
Ev kondens som bildas av portarna kommer torka iom plusgrader och ventilation. Förstår inte snickarens rekommendation
Ev kondens som bildas av portarna kommer torka iom plusgrader och ventilation. Förstår inte snickarens rekommendation
In Poland, we say: He heard the bells ringing, but he doesn't know which church. ;-) Avoiding double diffusion barriers is good practice, but in this case, the carpenter is right, because there won't be any!G Grabben_85 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
The ceiling between the garage and the apartment must have a "luftspalt" (air space), and that's all. Any moisture will travel through this channel to the walls of the second floor and then upwards.
Jag förstår inte heller resonemanget han förde, men man följde hans rekommendation. Fråga nu är om plasten kan ligga kvar i underkant och jag plastar vidare på väggarna endast?P Posselosse skrev:
Jag förstår inte heller resonemanget han förde, men man följde hans rekommendation. Fråga nu är om plasten kan ligga kvar i underkant och jag plastar vidare på väggarna endast?S sturnus skrev:In Poland, we say: He heard the bells ringing, but he doesn't know which church. ;-) Avoiding double diffusion barriers is good practice, but in this case, the carpenter is right, because there won't be any!
[bild]
The ceiling between the garage and the apartment must have a "luftspalt" (air space), and that's all. Any moisture will travel through this channel to the walls of the second floor and then upwards.
Klicka här för att svara