5 675 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Räkning från elektriker - rimlig?
Du ska separera på N och PE innan JFBSteamboy skrev:När du har en ojordat elcentralerna matas den ofta med en så kallad PEN-ledare. Det vill säga en kompbinerad ledare för både jord (PE) och nolla (N). När man installerar jordfelsbrytare måste dessa delas upp efter jordfelsbrytare till två separata ledare. Det de skrivit betyder att de bytt kabeln mellan din huvudcentral och undercentral eftersom undercentralen sitter efter jordfelsbrytare och du behövde ha 5 ledare istället för 4.
tillägg: Det dyker säker upp en riktig elektriker här snart som kan förtydliga huruvida det är troligt att de faktiskt bytt en komplett femledare 6mm2 eller om de bara dragit i en separat jordledare i ett befintligt rör. De enda undercentraler jag varit kontakt med i villor har nämligen haft 2.5mm2 så jag vet inte hur vanligt det är att man faktiskt har lösa 6mm2 i rör.
Typisk elektriker att bara tänka i termer av det "praktiska", det vill säga det de ser framför sig och det de pillar med. Du har helt rätt i att fysisk så delar man på PEN innan jordfelsbrytare. Man drar en PEN direkt till jordskenan och sedan från jordskenan till nollingången på JFB. Sen drar man en tråd ifrån utgående sidan till nollskenan. Elektrisk sett så är ingen skillnad på ingående sida. Det är först efter brytaren som det finns en elektrisk och funktionell skillnad mellan PE och N. I det här fallet är det dessutom så att om undercentralen varit kopplad före brytaren hade man inte behövt byta servisen till undercentralen.fallacken skrev:
Tänk efter en gång till. När man separerar jord- och nollskenan så ansluter man jordskenan före jordfelsbrytaren och nollskenan efter. Alltså sker den elektriska och funktionella separation efteråt jordfelsbrytaren och inte före. Du blandar fortfarande ihop det praktiska med det teoretiska.fallacken skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vad är det för material de har använt?
Stor/liten firma?
Längd på kabeln till källaren?
Troligen så har han bytt ut alla kablar till Undercentralen då det är enklare att dra ut 2-3st och binda i den 4de och dra i 5 nya helt friska kablar. Det kan ju även vara så att någon har varit där och hjälpt till att dra/putta och då blir ju 2 timmar rätt "mycket" på en sådan liten order.
Timpengen ska du nog vara glad för. Lät låg nästan.
Har han provat av hela centralen och kollat sann jord och "simulerat" jordfel med mätinstrument som mäter både mA och ms så låter det inte helt orimligt. Ta och begär mätprotokoll över detta då en Seriös firma ska kunna tillhanda hålla detta vid en installation! Det är dessutom Krav vid montering av JFB.
Har han varit där i 2-3 omgångar så plockar ju kanske 30min bara att komma dit. Du ska även räkna in att all tid att hämta ut material även räknas ju på din kostnad ju.
Jag tycker varken Bu eller Bä över tid/pengar/Material. Svårt att sätta sig in i det. Iaf så brukar allting ta bra mycket längre tid än vad folk tror.
Bara nonsens nu.
Jag dokumenterade nytt upp Två centralen från 1972 Ena på 100 Plus 16 säkringar och den andra på 84 säkringar.
Ombyggt i 3-4 olika led och väldigt dåligt med dokumentation. Endel kan man gissa sig fram till ganska snabbt men resten kan vara svårt om inte omöjligt. Min arbetsledare fick nog en mindre hjärtklappning när jag sa att två veckors jobb för detta var för lite tid. Alltså 80 timmar! Det tog bra mycket tid att följa upp kablar och dosa av och sanera bort sånt som var farligt. osv. Över 240 Timmar!! Tog det. Detta var visserligen med full funktion i verksamheten. Men Det tar nästan alltid längre tid än vad man tror!
Stor/liten firma?
Längd på kabeln till källaren?
Troligen så har han bytt ut alla kablar till Undercentralen då det är enklare att dra ut 2-3st och binda i den 4de och dra i 5 nya helt friska kablar. Det kan ju även vara så att någon har varit där och hjälpt till att dra/putta och då blir ju 2 timmar rätt "mycket" på en sådan liten order.
Timpengen ska du nog vara glad för. Lät låg nästan.
Har han provat av hela centralen och kollat sann jord och "simulerat" jordfel med mätinstrument som mäter både mA och ms så låter det inte helt orimligt. Ta och begär mätprotokoll över detta då en Seriös firma ska kunna tillhanda hålla detta vid en installation! Det är dessutom Krav vid montering av JFB.
Har han varit där i 2-3 omgångar så plockar ju kanske 30min bara att komma dit. Du ska även räkna in att all tid att hämta ut material även räknas ju på din kostnad ju.
Jag tycker varken Bu eller Bä över tid/pengar/Material. Svårt att sätta sig in i det. Iaf så brukar allting ta bra mycket längre tid än vad folk tror.
Bara nonsens nu.
Jag dokumenterade nytt upp Två centralen från 1972 Ena på 100 Plus 16 säkringar och den andra på 84 säkringar.
Ombyggt i 3-4 olika led och väldigt dåligt med dokumentation. Endel kan man gissa sig fram till ganska snabbt men resten kan vara svårt om inte omöjligt. Min arbetsledare fick nog en mindre hjärtklappning när jag sa att två veckors jobb för detta var för lite tid. Alltså 80 timmar! Det tog bra mycket tid att följa upp kablar och dosa av och sanera bort sånt som var farligt. osv. Över 240 Timmar!! Tog det. Detta var visserligen med full funktion i verksamheten. Men Det tar nästan alltid längre tid än vad man tror!
Hallå igen.
Har snackat med el killen och han gav svar på min frågor så nu är räkningen betald. Det var en bit mellan de olika centralerna. Det var lite trångt i ledningenar och de var två som fick dra/putta. Vidare så var de här tre gånger så det är väl lite restid. Sen plus en massa annat. Han tyckte timmar var i underkant.... Nu är saken klar. Nu kan vi dra igång nästa projekt.... Tack för all input även om jag inte hänger med på alla tekniska beskrivningar
Har snackat med el killen och han gav svar på min frågor så nu är räkningen betald. Det var en bit mellan de olika centralerna. Det var lite trångt i ledningenar och de var två som fick dra/putta. Vidare så var de här tre gånger så det är väl lite restid. Sen plus en massa annat. Han tyckte timmar var i underkant.... Nu är saken klar. Nu kan vi dra igång nästa projekt.... Tack för all input även om jag inte hänger med på alla tekniska beskrivningar
Klicka här för att svara