M
Hej!

Jag hade före sommaren en elektriker över som gjorde lite el-jobb (utanpåliggande el) inför inflytt i vårt radhus. Efter jobbet hängde det en sladd från taket såhär.

En hand vidrör en utanpåliggande vit elkabel som är fäst mot ett vitt tak, men hänger slakt i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi bad honom att återkomma för att fixa, vilket han gjorde.

Han har nu skickat en faktura för jobbet. Vi var av uppfattningen att detta var något han gjorde gratis, då det i våra ögon var slarv från hans sida (vi har en bild på hur det såg ut innan, såklart inget som hängde). Frågan om kostnaden var olyckligtvis inget vi diskuterade.

Vad tycker ni? Är detta något man bör betala för, eller har vi rätt i att det var ett misstag från hans sida som han då borde stå för?

Om elektrikern har jobbat med just den kabeln och lämnat den så tycker jag att han skall stå för det. Om han å andra sidan jobbat i samma rum med något annat och inte alls vet med sig att han rört kabeln förstår jag att han skickar en faktura. Har du pratat med honom? Vad säger han?

Man ser på bilden att elkabeln är övermålad medan den hängde så som bilden visar.

Hur lång tid gick det från kabeln monterades och det upptäcktes att kabeln hängde?

Vilka arbeten gjordes mellan kabeln monterades och det upptäcktes?

M
A Avemo skrev:
Om elektrikern har jobbat med just den kabeln och lämnat den så tycker jag att han skall stå för det. Om han å andra sidan jobbat i samma rum med något annat och inte alls vet med sig att han rört kabeln förstår jag att han skickar en faktura. Har du pratat med honom? Vad säger han?
Det var han som drog den kabeln och lämnade den så. Jag ska ringa honom imorgon.
Demmpa Demmpa skrev:
Man ser på bilden att elkabeln är övermålad medan den hängde så som bilden visar.

Hur lång tid gick det från kabeln monterades och det upptäcktes att kabeln hängde?

Vilka arbeten gjordes mellan kabeln monterades och det upptäcktes?
Det gick ungefär 3 veckor, detta var innan vi flyttade in. Vi hade över målare som målade, vi upptäckte att den hängde efter att målarna vart där. Minns inte om vi var där någonting mellan att elektrikern var där och att målarna var där. Men inte kan målarna ha slitit så hårt att den börjat hänga?

M Merhawi95 skrev:
Det gick ungefär 3 veckor, detta var innan vi flyttade in. Vi hade över målare som målade, vi upptäckte att den hängde efter att målarna vart där. Minns inte om vi var där någonting mellan att elektrikern var där och att målarna var där. Men inte kan målarna ha slitit så hårt att den börjat hänga?
Att en elektriker skulle klamra en kabel snyggt med diskreta klammer och lämna den hängande på det viset på ett ställe har jag svårt att tro. Att en målare skulle dra ner kabeln på det viset och strunta i det har jag också svårt att tro. Men ändå hänger kabeln. Troligen har någon gjort det av misstag och inte märkt något eller inte förstått att den var vållande. Ditt problem blir ju att du inte har någon aning om ifall elektrikern eller målaren gjort det.

Håller med Avemo, en olyckshändelse av någon, svårt att bevisa vem, utan bevis din kostnad.

Fast det ser ju ut att vara lite glest mellan klamringarna där, DET borde elektrikern stå för. För att målaren skulle ha slitit loss en klammer får man väl se som uteslutet.

Hur ser klamringen ut i övrigt. Är det jämna avstånd? Eller mer slumpartat.

P
  1. Man ska inte betala en hantverkarräkning innan man har inspekterat arbete och sett att det är ordentligt gjort.
  2. Om sladden hängde ner så där mycket när målarna målade så borde de ha påtalat det för dig.

Fråga målarna varför de tyckte att det var en bra idé att måla över en löst hängande sladd.

P
A Avemo skrev:
Att en elektriker skulle klamra en kabel snyggt med diskreta klammer och lämna den hängande på det viset på ett ställe har jag svårt att tro. Att en målare skulle dra ner kabeln på det viset och strunta i det har jag också svårt att tro.
Det är för mycket slack i sladden för att den ska ha varit klamrad och sen börjat slacka pga att en klammer har lossnat. Det skulle antagligen synas en liten grop i färgen om det har suttit en klammer ovanför sladdslacket.

M
P pmd skrev:
  1. Man ska inte betala en hantverkarräkning innan man har inspekterat arbete och sett att det är ordentligt gjort.
  2. Om sladden hängde ner så där mycket när målarna målade så borde de ha påtalat det för dig.

Fråga målarna varför de tyckte att det var en bra idé att måla över en löst hängande sladd.
1. Såklart en god poäng. I renoveringskaoset missade vi denna sladd. Slarvigt från vår sida.
2. Också god poäng. Slarvigt/
nonchalant från målarnas sida.

Vi förde en ny diskussion med elektrikern, han stod för kostnaden till slut. Dock med visst missnöje.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag anlitade, vid ett tillfälle, målare som lossade på utanpåliggande kablar inför målningsarbete, vartefter de satte tillbaka dessa, på ett totalt felaktigt sätt. Så jo, det förekommer tyvärr...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.