7 883 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Räknas Attefall in i Byggrätt ?
Jovisst, det där har jag koll på. Min otydligt formulerade fundering gällde det här scenariot:M MetteKson skrev:Det vanligaste är att byggrätten är maxad och då ger dig attefallstillbyggnaden ytterligare 15 kvm (bruttoarea) som ”bonus”. Sen finns det fall där tillbyggnaden du vill bygga strider mot detaljplanen, då kan du nyttja attefallstillbyggnaden istället då den får strida mot detaljplanen. Det kan t ex vara så att din tillbyggnad kommer att ligga på prickad mark och bygglov därför nekas. Så har iaf min kommun tolkat regelverket kring attefalltillbyggnad.
- Ponera ett hus om 150 kvm BYA på en tomt där detaljplanen tillåter 200 kvm BYA. Delar av tomten är prickmark och på en del av prickmarken upprättar husägaren ett attefallshus (gästhus) om 30 kvm för det passade bäst där i förhållande till den övriga tomten. Några år senare vill husägaren bygga ut huvudbyggnaden så mycket som möjligt. Hur mycket byggrätt finns då kvar på tomten? Är det 50 kvm byggrätt kvar eftersom att "attefalls-kvm" inte räknas in? Eller återstår endast 200-150-30 = 20 kvm byggrätt?
@MetteKson, jag har uppfattat att du sitter på mycket erfarenhet så du har säkert bra input.
Som @Jonatan79 skriver finns i ditt exempel 50 kvm kvar av byggrätten. Utöver byggrätten tillkommer attefallsåtgärderna.splinter skrev:
Jovisst, det där har jag koll på. Min otydligt formulerade fundering gällde det här scenariot:
- Ponera ett hus om 150 kvm BYA på en tomt där detaljplanen tillåter 200 kvm BYA. Delar av tomten är prickmark och på en del av prickmarken upprättar husägaren ett attefallshus (gästhus) om 30 kvm för det passade bäst där i förhållande till den övriga tomten. Några år senare vill husägaren bygga ut huvudbyggnaden så mycket som möjligt. Hur mycket byggrätt finns då kvar på tomten? Är det 50 kvm byggrätt kvar eftersom att "attefalls-kvm" inte räknas in? Eller återstår endast 200-150-30 = 20 kvm byggrätt?
@MetteKson, jag har uppfattat att du sitter på mycket erfarenhet så du har säkert bra input.
Du skriver i ditt exempel att ägaren i senare skede vill bygga ut huvudbyggnaden så mycket som möjligt. Då kan hen bygga ut med 50 kvm (det som är kvar på byggrätten) plus en attefallstillbyggnaden på 15 kvm (bruttoarea). Ägaren har alltså rätt att bygga till 65 kvm och hålla sig inom PBLs ramar.
Undantag finns, te x om det är ett byggnaden ligger inom kulturmiljöoråde eller att attefallsåtgärden har blivit bortskriva (förekommer i en del nyare planer).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallstillbyggnad plintgrund avstånd.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur hitta totalentreprenör för Finja attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Köpa mark/bygga attefall eller stycka av ägd tomt med extra befin hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Räknas hela altanen in på byggnadsarean?
Bygglov -
Räknas attefallhus in i husets total m2?
Utbyggnad och tillbyggnad