Hej!
Jag bygger ett attefallshus och har precis haft elektriker här för första dragning. När jag pratade med elektriker har han hela tiden sagt att han vill komma så tidigt som möjligt, så fort stommen var uppe, typ. När jag nu bokade in, så frågade jag om det inte var bäst att sätta upp första lagret isolering först (har 95 reglar och ska sätta 45or efter ångspärren. Men han sa nej, ingen isolering.
Tyckte det kändes lite märkligt men tänkte att han kanske skulle dra något i yttre skiktet först för central eller liknande.
Nu har de varit här och det är draget för all el i huvudstommen, vilket gör det oerhört meckigt att sätta isolering och kommer bli mängder med genomföringar i ångspärren.

Han sa r han kom, att de visst kommit lite tidigt, men de körde på ändå.

Vad göra? Ska jag plocka loss och flytta ut deras dragna kablar där det går för att få färre genomföringar? Eller är det inte så farligt?
 
Woodoman_ Woodoman_ skrev:
Hej!
Jag bygger ett attefallshus och har precis haft elektriker här för första dragning. När jag pratade med elektriker har han hela tiden sagt att han vill komma så tidigt som möjligt, så fort stommen var uppe, typ. När jag nu bokade in, så frågade jag om det inte var bäst att sätta upp första lagret isolering först (har 95 reglar och ska sätta 45or efter ångspärren. Men han sa nej, ingen isolering.
Tyckte det kändes lite märkligt men tänkte att han kanske skulle dra något i yttre skiktet först för central eller liknande.
Nu har de varit här och det är draget för all el i huvudstommen, vilket gör det oerhört meckigt att sätta isolering och kommer bli mängder med genomföringar i ångspärren.

Han sa r han kom, att de visst kommit lite tidigt, men de körde på ändå.

Vad göra? Ska jag plocka loss och flytta ut deras dragna kablar där det går för att få färre genomföringar? Eller är det inte så farligt?
Såklart det är att föredra att sätta i installationsskiktet, det är ju däför det är där
Men du kan ju tejpa genomföringarna och i en attefallare är det ju inte så mycket isolering ändå; Du skriver 95 + 45, så det är ju inte ett passivhus med absolut krav på täthet du bygger...
 
Woodoman_ Woodoman_ skrev:
Vad göra?
Det är ju inte så mycket att göra åt i detta läget - men jag hade ju haft ett allvarssamtal med elektrikern i fråga om denne vet hur en telefon fungerar, då det rimliga hade varit att ringa och fråga om de skulle "köra på ändå" eller vänta.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Såklart det är att föredra att sätta i installationsskiktet, det är ju däför det är där
Men du kan ju tejpa genomföringarna och i en attefallare är det ju inte så mycket isolering ändå; Du skriver 95 + 45, så det är ju inte ett passivhus med absolut krav på täthet du bygger...
Nej det blir ju inget passivhus direkt. Men vi tänker ju ha det igång året runt iaf. Men känns som det går gå. Blir ju avsevärt mycket merjobb för mig såklart. Hur akut tror ni det är att få det 100% tätt?
Mitt första bygge med plast.
 
Att husen ska vara så otroligt täta är ett relativt nytt krav som kommit i och med att man börjat isolera mer än tidigare. Varenda hus från 1970-talet till 2000-talet är byggt med plast utan installationsskikt där varenda eldosa penetrerar tätskiktet. De husen har inte större problem än andra på grund av det.

Som sagt var; Ska du inte isolera med passivhusstandard har det ingen som helst betydelse.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att husen ska vara så otroligt täta är ett relativt nytt krav som kommit i och med att man börjat isolera mer än tidigare. Varenda hus från 1970-talet till 2000-talet är byggt med plast utan installationsskikt där varenda eldosa penetrerar tätskiktet. De husen har inte större problem än andra på grund av det.

Som sagt var; Ska du inte isolera med passivhusstandard har det ingen som helst betydelse.
Tack för att du ger lite panikdämpande tankar 🙂
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.