198 läst ·
5 svar
198 läst
5 svar
Eldragning på fel sida ångspärr
Hej!
Jag bygger ett attefallshus och har precis haft elektriker här för första dragning. När jag pratade med elektriker har han hela tiden sagt att han vill komma så tidigt som möjligt, så fort stommen var uppe, typ. När jag nu bokade in, så frågade jag om det inte var bäst att sätta upp första lagret isolering först (har 95 reglar och ska sätta 45or efter ångspärren. Men han sa nej, ingen isolering.
Tyckte det kändes lite märkligt men tänkte att han kanske skulle dra något i yttre skiktet först för central eller liknande.
Nu har de varit här och det är draget för all el i huvudstommen, vilket gör det oerhört meckigt att sätta isolering och kommer bli mängder med genomföringar i ångspärren.
Han sa r han kom, att de visst kommit lite tidigt, men de körde på ändå.
Vad göra? Ska jag plocka loss och flytta ut deras dragna kablar där det går för att få färre genomföringar? Eller är det inte så farligt?
Jag bygger ett attefallshus och har precis haft elektriker här för första dragning. När jag pratade med elektriker har han hela tiden sagt att han vill komma så tidigt som möjligt, så fort stommen var uppe, typ. När jag nu bokade in, så frågade jag om det inte var bäst att sätta upp första lagret isolering först (har 95 reglar och ska sätta 45or efter ångspärren. Men han sa nej, ingen isolering.
Tyckte det kändes lite märkligt men tänkte att han kanske skulle dra något i yttre skiktet först för central eller liknande.
Nu har de varit här och det är draget för all el i huvudstommen, vilket gör det oerhört meckigt att sätta isolering och kommer bli mängder med genomföringar i ångspärren.
Han sa r han kom, att de visst kommit lite tidigt, men de körde på ändå.
Vad göra? Ska jag plocka loss och flytta ut deras dragna kablar där det går för att få färre genomföringar? Eller är det inte så farligt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Såklart det är att föredra att sätta i installationsskiktet, det är ju däför det är därWoodoman_ skrev:
Hej!
Jag bygger ett attefallshus och har precis haft elektriker här för första dragning. När jag pratade med elektriker har han hela tiden sagt att han vill komma så tidigt som möjligt, så fort stommen var uppe, typ. När jag nu bokade in, så frågade jag om det inte var bäst att sätta upp första lagret isolering först (har 95 reglar och ska sätta 45or efter ångspärren. Men han sa nej, ingen isolering.
Tyckte det kändes lite märkligt men tänkte att han kanske skulle dra något i yttre skiktet först för central eller liknande.
Nu har de varit här och det är draget för all el i huvudstommen, vilket gör det oerhört meckigt att sätta isolering och kommer bli mängder med genomföringar i ångspärren.
Han sa r han kom, att de visst kommit lite tidigt, men de körde på ändå.
Vad göra? Ska jag plocka loss och flytta ut deras dragna kablar där det går för att få färre genomföringar? Eller är det inte så farligt?
Men du kan ju tejpa genomföringarna och i en attefallare är det ju inte så mycket isolering ändå; Du skriver 95 + 45, så det är ju inte ett passivhus med absolut krav på täthet du bygger...
Nej det blir ju inget passivhus direkt. Men vi tänker ju ha det igång året runt iaf. Men känns som det går gå. Blir ju avsevärt mycket merjobb för mig såklart. Hur akut tror ni det är att få det 100% tätt?klaskarlsson skrev:
Mitt första bygge med plast.
Att husen ska vara så otroligt täta är ett relativt nytt krav som kommit i och med att man börjat isolera mer än tidigare. Varenda hus från 1970-talet till 2000-talet är byggt med plast utan installationsskikt där varenda eldosa penetrerar tätskiktet. De husen har inte större problem än andra på grund av det.
Som sagt var; Ska du inte isolera med passivhusstandard har det ingen som helst betydelse.
Som sagt var; Ska du inte isolera med passivhusstandard har det ingen som helst betydelse.
Tack för att du ger lite panikdämpande tankar 🙂useless skrev:
Att husen ska vara så otroligt täta är ett relativt nytt krav som kommit i och med att man börjat isolera mer än tidigare. Varenda hus från 1970-talet till 2000-talet är byggt med plast utan installationsskikt där varenda eldosa penetrerar tätskiktet. De husen har inte större problem än andra på grund av det.
Som sagt var; Ska du inte isolera med passivhusstandard har det ingen som helst betydelse.
Klicka här för att svara