Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort en onlinekalkylator för sadeltak och skulle gärna vilja få synpunkter från personer som faktiskt arbetar med tak.
Kalkylatorn kan beräkna:
- längden på takstolarna;
- takets lutningsvinkel;
- takytan;
- mängd och volym av virke;
- bärläkt och ströläkt;
- murrem, hanbjälkar och stolpar;
- isolering och underlagstäckning.
Kalkylatorn ritar också upp taket i två projektioner direkt i webbläsaren (vy uppifrån och genomskärning av takkonstruktionen).
Länk:
Beräkna sadeltak | Takstolar och konstruktion, ritning
https://builder-calc.com/sv/tak/sadeltak-kalkylator-berkning-av-takstolar-lutningsvinkel.html
Jag är inte takläggare. Jag utvecklar byggrelaterade onlineverktyg och uppskattar alla synpunkter. Takläggares praktiska erfarenhet går inte att ersätta.
Jag är intresserad av att veta:
- om parametrarna är tillräckliga för en preliminär beräkning;
- om gränssnittet är tydligt eller om fler förklaringar behövs;
- hur användbara ritningarna och formuläret för datainmatning är;
- om det finns några tveksamma moment i beräkningarna.
Målet är att skapa ett verktyg som är praktiskt att använda före ett samtal med en yrkesperson eller under den inledande projekteringen (det ersätter inte en konstruktör).
Verktyget utvecklades för preliminära beräkningar - inte som ersättning för ett projekt, utan som ett hjälpmedel i planeringsfasen. Jag är intresserad av återkoppling från personer som arbetar med tak: hur väl motsvarar beräkningslogiken den verkliga praktiken och vad saknas eventuellt?
Vi har uppdaterat funktionerna i kalkylatorn för sadeltak.
Det är nu möjligt att ange mått separat för takutsprånget på takfots-/vindskivesidan och takutsprånget på gavelsidan.
Uppdatera kalkylatorsidan i din webbläsare för att se den nya funktionen.
Det är nu möjligt att ange mått separat för takutsprånget på takfots-/vindskivesidan och takutsprånget på gavelsidan.
Uppdatera kalkylatorsidan i din webbläsare för att se den nya funktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara