P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med 500kr timman och 50' i ingånglön förstår jag dock inte hur det kan vara brist.
Utbildningen är svår ändast 30% klarar de. Tuffa tester under utbildningen.
 
Herrejösses.
Två stycken anders i samma tråd som kör stenhårt direkt!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
De är ansvariga för bostadspriserna i Sverige
Nej.
Det är i vanlig ordning EU som är boven i form av EKS som vi måste följa.
 
  • Gilla
HåkanAnd
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej.
Det är i vanlig ordning EU som är boven i form av EKS som vi måste följa.
Jo nu vet jag inte vad som menas men EKS men bankirerna i Frankfurt samt ECB styr ju det här.

https://www.ecb.europa.eu/home/html/index.en.html
 
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vad som menas men EKS men bankirerna i Frankfurt samt ECB styr ju det här.
Hade vi haft EUR hade du kanske haft ett case. Nu har vi en fri valuta just för att vi INTE ska behöva ha gemensam penningpolitik som EURO länderna, så du har nog fel igen..,
 
Europeisk konstruktionsstandard.
 
  • Gilla
Andos716
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hade vi haft EUR hade du kanske haft ett case. Nu har vi en fri valuta just för att vi INTE ska behöva ha gemensam penningpolitik som EURO länderna, så du har nog fel igen..,
Nej det är jag säker på att det inte är så. "Frankfurt rules" och då ECB och det är nog hög tid att även ta sig en funderare på om inte Euro är en bra ide.
 
  • Gilla
Stevie Deville
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snarare så att marginalskstterna ska sänkas så skillnaden mellan akademiker och hantverkare blir större
Men då eldar du på inflationen. Bättre att det blir en riktig kris nu.. Hantverkarna får lägre löner som de förtjänar och nybyggen blir billigare.
 
P paralun skrev:
Nej det är jag säker på att det inte är så. "Frankfurt rules" och då ECB och det är nog hög tid att även ta sig en funderare på om inte Euro är en bra ide.
Du är säker på så mycket som bevisligen varit fel tidigare så det ger jag inget för.

Att vi sannolikt hade mått bättre med EUR från 2003 är nog riktigt men att säga att vi inte har en oberoende penningpolitik tyder bara på okunskap.
Men du kanske återigen vet nåt som resten av Sverige inte vet…???
 
A
R Robin Lindberg skrev:
Herrejösses.
Två stycken anders i samma tråd som kör stenhårt direkt!
Vad tror du har inspirerat mig i valet av smeknamn..
 
  • Haha
Robin Lindberg
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du är säker på så mycket som bevisligen varit fel tidigare så det ger jag inget för.

Att vi sannolikt hade mått bättre med EUR från 2003 är nog riktigt men att säga att vi inte har en oberoende penningpolitik tyder bara på okunskap.
Men du kanske återigen vet nåt som resten av Sverige inte vet…???
Jo nu sätter du igång igen med din mediokra argumentation.

ECB är riktmärket för alla central/riksbanker inom EU, oavsett om vi nu förhärdar att vi har en egen penningpolitik så måste Sveriges riksbank följa ECB. Sen vill ingen erkänna det här i likhet med allt som rör EU.
"ECB-Lagarde rules"!
 
Redigerat:
A
Fairlane Fairlane skrev:
Handikappad? Använder du det ordet som ett skällsord?

Språket är uppenbart inte din starka sida.


Med tanke på dina ordval så har du säkert inte så lång skolgång själv.

Fast så fungerar inte ekonomi. Utbud och efterfrågan. Det finns yrken med lång utbildning och låg lön och yrken med kort utbildning och högre lön.

Det finns folk företag inom dessa områden som gör så ja. Det finns också många som inte gör det.

Jaha, så prisuppgångarna på bostäder beror på elektriker och rörmokare? 😂😂

Ja, det är faktiskt en sak jag delvis åtminstone kan hålla med om.

För att vara tydlig då, jag är inte rörmokare eller elektriker, utan någon med en längre utbildning (och högre lön).
Du har tyvärr fel och behöver kanske läsa på lite innan du kommenterar.
Du skriver att jag säkert inte så lång skolgång. Jag är utbildad ingenjör och har ett vanligt lönearbete. En större inkomst har jag ifrån fastighetsbranschen. Det är mer något känsla av samhällsansvar som gör mig förbannad. Jag tjänar väldigt mycket pengar men tycker samtidigt att något är väldigt fel.

När Rot kom prisades skiten in rätt fort. Nu är det bidrag till höger och vänster. Själv kommer jag ansöka om ett bidrag i veckan där jag kommer spara 150.000kr och som jag tycker är fel.

Här kommer en lättläst artikel som du kanske förstår.
https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/annu-dyrare-husbyggen-tacka-politikerna-for-det/
 
Nissens
S Staffan-N skrev:
Ja. Anekdoter motbevisar inte statistik. :)
Du får nog läsa på lite om statistik.
Menar du att exempelvis sjuksköterskor inte är akademiker, eller kan det vara så att de är akademiker med låga löner?

Skiter du i dem så att din statistikfasad skall se slät ut? 😂

Eller är sjuksköterskornas löner anekdoter?

Är entrepenörer som tex Ingvar Kamprad och Göran Karlsson anekdoter??

Kanske är du själv en enda stor anekdot.. 😆
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu sätter du igång igen med din mediokra argumentation.

ECB är riktmärket för alla riksbanker inom EU, oavsett om vi nu förhärdar att vi har en egen penningpolitik så måste Sveriges riksbank följa ECB. Sen vill ingen erkänna det här i likhet med allt som rör EU.
"ECB-Lagarde rules"!
Att påstå att ECB styr Riksbanken är helfel. ECB reagerar på ekonomin i Euroland och självklart påverkar det lilla Sverige då vår ekonomi inte skiljer sig nämnvärt från våra största handelspartners i EUROland. Men vi har ganska ofta haft annan ränta (oftast högre) än Euroland.
Orsak/verkan analys verkar inte vara din starka sida.
Har sparat några exempel på dina teorier du fablat om för 1-1,5 år sen (om elmarknaden) som idag bara har ett löjes skimmer över sig som exempel på att du snackar hellre än bra…
 
A Anders99999999 skrev:
Du har tyvärr fel och behöver kanske läsa på lite innan du kommenterar.
Du skriver att jag säkert inte så lång skolgång. Jag är utbildad ingenjör och har ett vanligt lönearbete. En större inkomst har jag ifrån fastighetsbranschen. Det är mer något känsla av samhällsansvar som gör mig förbannad. Jag tjänar väldigt mycket pengar men tycker samtidigt att något är väldigt fel.

När Rot kom prisades skiten in rätt fort. Nu är det bidrag till höger och vänster. Själv kommer jag ansöka om ett bidrag i veckan där jag kommer spara 150.000kr och som jag tycker är fel.

Här kommer en lättläst artikel som du kanske förstår.
[länk]
Sök inte bidraget om du tycker det är fel, mer jobb att söka än att inte söka, inte så att pengarna trillar in på kontot per automatik...
Men att säga att det är fel och samtidigt utnyttja det är väll käpprätt?

Eller vart vill du komma?

Gör som resten av oss, gör dom avdragen vi är berättiga till enligt dom regler som sätts i landet vi bor i.
Enkelt nog!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.