elmont skrev:
FK, MK eller RK kostar inte många kr/m så det är ytterst dumsnålt att inte byta ut dom ledare som är skadade i stället för att experimentera och hoppas att det blir bra.
Man får 10m RK 6mm2 för dryga hudralappen på Biltema. Och på elbutik kan man köpa 10mm2 för knappt det dubbla i lösmeter...

Så det finns ju inga som helst kostnadsskäl att hålla på med nödlösningar.

Mikael_L
Skälet kan vara att man inte får skruva loss och tillbaka en elledning om det inte gäller till en strömbrytare eller vägguttag på max 16A.

Så den som vill hålla sig till lagen dra på lite eltape och lagbrytaren byter ledningen.

En konsekvens av reglerna.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Skälet kan vara att man inte får skruva loss och tillbaka en elledning om det inte gäller till en strömbrytare eller vägguttag på max 16A.

Så den som vill hålla sig till lagen dra på lite eltape och lagbrytaren byter ledningen.

En konsekvens av reglerna.
Njaaae. Är det verkligen OK att "reparera" en skadad ledare med el-tape då, om vi nu skall vara paragrafryttare? Det har jag svårt att egentligen tro på. (Därmed inte sagt att det skulle vara en direkt dålig idé. El-tape är bättre än många tror.)

Sedan så skall man naturligtvis inte leka med en huvudmatning av den dimensionen om man inte vet vad man gör. Det kan bli extremt trist, med både överhettning och PEN-släpp som följd. För att bara ta två exempel.

Mikael_L
Kunde elbolaget här göra en tapeskarv på vår servisledning här och sen bara kasta ner den i marken, så antar jag att en tapeförstärkning av befintlig isolering i ett plastVPrör i torr trevlig inomhusmiljö är rena top notch lösningen i jämförelse.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Men risken med en "dålig skarv" i marken är väl betydligt lägre än en dålig skarv i fnösketorr husmiljö.

• Gilla
mcg07001
  • Laddar…
I marken gjorde vi alltid epoxi-ingjutna skarvar på den tiden jag jobbade på elverk (många år sen nu).
I övrigt eltejp eltejp eltejp. Högst i kurs stod rullarna när de var nästan slut och lätta att rulla på.

Viktigaste frågan här är väl om kardelerna är av/skadade. I så fall röstar jag också på trådbyte = ganska enkelt.

Peter_K skrev:
Jo isolering blev lite skadad på ena ledaren. Tur jag inte fick mig en kyss via kofoten :eek:
Isoleringen blev lite skadad, så står det

Är det bortskavt 0,1 mm eller är det så att kopparen syns?

Hursomhelst skulle jag öppna röret och lägga på 3 lager isoleringsband sedan kränga över en bit slitsat VP rör.
Nu är ju kombinationen VP rör och isolerade ledare dubbelisolerat och skada på ett isoleringsskikt medför ingen fara om TS endast åtgärdar röret så är det tillräckligt.

Det har föreslagits 10mm2 men varför, det är 10 ggr mera modernt att dra 5 ledarsystem.

Protte

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
jag håller med Protte att 5 ledare o jordfelsbrytare gör att framtida brandrisk minskar...ring elektrikern o beställ jobbet nu!

P
Kardelerna syns och tyvärr 1 skadad/av vad jag kan se.
Elledning med synliga kardeler och en skadad tråd inuti ett isoleringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd
Den där kabeln bör bytas.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
P
byggarätt skrev:
jag håller med Protte att 5 ledare o jordfelsbrytare gör att framtida brandrisk minskar...ring elektrikern o beställ jobbet nu!
Jordfelsbrytare finns på varje gruppcentral (3st) men vad är vitsen att dra 5 ledare mellan mätartavlan/inkommande när resterande är 4 ledare och även inkommande från gatan. Luftledning som är nergrävd på vår tomt och dragen utanpå fasaden upp till övervåningen.

Femledarsystem minskar vagabonderande jordströmmar / potentialskillnader inom huset då jorden inte är strömbelastad. Varje stigare med separerad jord / nolla är bättre om man har mer än en central.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Mikael_L
Bästa att göra, skulle helt klart vara mitt förstaval, är att dra ur trådarna, kapa röret och sätta en skarvmuff vid skadan, ev får man reparera in en liten bit nytt rör + två muffar.
Sen dra in nya ledningar eller de gamla oskadade + ersättare av skadade.

Man kan också överväga att dra in 5 ledare (faser + blå + gul/grön) för framtidssäkring.

Det går också bra att kapa allt vid skadan, dosa av, rören in i dosan, skarva på valfritt godkänt vis (presskopplingar pressade med en bra presstång, absolut inte en sån här, blir kanske det som lättast fungerar utan att det blir för korta ledare på bägge sidor).
Men då måste dosan vara åtkomlig och inte alltför osannolik och/eller svår att hitta. Man bör även fundera på ev framtida risk att dosan blir i vägen och/eller överbyggd.

Detta alternativ skulle jag själv endast välja om alternativ 1 var omöjligt eller otroligt krångligt, typ att ledningarna sitter helstumt fast i röret eller något sånt.

Alternativ 3, som är helt klart tveksamt enligt regler, och kan bli ett fint framtida inlägg i tråden "värsta elkopplingen" men ändå i praktiken inte så otroligt illa är att helt enkelt tejpa.
Köp en bra CE och S-märkt eltape. Tejpa de ledare som är skadade med en 3-5 varv. Olika tape är olika tjock, så antalet varv får gärna bero på detta, och bättre är en tunn smidig tape oh fler varv.
Sen tar du en skarvmuff i rätt dimension, klipper/skär upp den längs med, vränger och pressar över den och avslutar med att tejpa ihop skarvmuffen.
Har du skadade kopparkardeler så blir denna lösning mindre trevlig dock.
Detta är som sagt inte tillåtet (åtminstone ganska mörkgrått på skalan), men samtidigt så är det saker i denna klass som faktiskt t.o.m många elektriker lämnar efter sig när de slarvar till något i brådskan.
Det är inte vad jag rekommenderar, utan jag tycker fotografens förslag (och 1'a i detta inlägg) är det absolut bästa och mest korrekta.

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Kunde elbolaget här göra en tapeskarv på vår servisledning här och sen bara kasta ner den i marken, så antar jag att en tapeförstärkning av befintlig isolering i ett plastVPrör i torr trevlig inomhusmiljö är rena top notch lösningen i jämförelse.
Ja, men det är ju en annan sak. Dvs att det görs och fungerar bra, det ifrågasätter jag inte. Men nu var det ju regelaspekten du tog upp. Och där så är jag betydligt mera tveksam. Håller exv. CE-märkning om du tejpar?

Och sedan så har jag också svårt att tro att det inte skulle vara behörighetskrävande att reparera isoleringen på en ledare (förutsatt att det nu går). Det är ju bara några få undantag från tillämpningen som nämns, och ingen av den är ju i närheten av att få dra om en ledare, eller, kan man då tycka, eltejpa den.

Men att det skulle vara särskilt farligt eller fel ur säkerhetssynpunkt det tror jag som sagt inte heller.

Detta fallet med hur ett vp rör kan innehålla skadad kabel som är skarvad borde analogt med rörmokeri inte vara tillåtet!!
Samma sak borde gälla rör där kabeln är fastklämd!

Brandrisken och risk för strömförande spikar skruvar borde i moderna anläggningar minimeras med bättre teknik i skärm av kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.