Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
T.ex. om det finns detaljplan så tycker jag man borde få bygga allt som ryms inom detaljplan utan att behöva söka bygglov.
Bygglov borde vara en grej man måste söka ifall man vill bygga så det bryter mot detaljplanen.

Att först lägga ut stora pengar på att utforma detaljplaner för att sen ha en bygglovsprocess efter detta för att kontrollera att det man vill bygga följer detaljplanen är ju rätt ineffektivt och kostar samhället stora pengar helt i onödan.
Jag tänker detsamma. Följer man detaljplanen så krävs inget särskilt bygglov. Man skulle kunna hoppa över den delen och gå direkt till startbeskedet, d v s att samhället säkrar det viktiga. Brandsäkerhet, konstruktionssäkerhet, lösning spillavlopp och dagvatten - om man vill - energikrav och tillgänglighetskrav.

För att göra det mer begripligt för allmogen skulle man helt enkelt kunna kalla startbeskedet för bygglovet istället...

Ge mig en helg med rödpennan så ska jag rensa PBL och PBF från onödigheter. Men det är klart, då får man leva med att kommunala handläggare inte sitter och övervakar estetiken i ett område. Kommunala politiker får lära sig att reglera med detaljplan.

• Gilla
Alex Holmén och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
T.ex. om det finns detaljplan så tycker jag man borde få bygga allt som ryms inom detaljplan utan att behöva söka bygglov.
Bygglov borde vara en grej man måste söka ifall man vill bygga så det bryter mot detaljplanen.

Att först lägga ut stora pengar på att utforma detaljplaner för att sen ha en bygglovsprocess efter detta för att kontrollera att det man vill bygga följer detaljplanen är ju rätt ineffektivt och kostar samhället stora pengar helt i onödan.
Fånigast är att man måste ansöka om bygglov utanför detaljplan.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
engs
H hempularen skrev:
Antingen så har vi ett regelverk för hur du får bygga, som måste tolkas av tjänstemän och ytterst av domstolar.
Det spelar ingen roll hur kraftiga eller lösa begränsningar vi har i reglerna. Det kommer alltid att finnas personer tycker att det inskränker deras äganderätt.

Eller så har vi helt fritt byggande helt utan regler. Då blir det helt ok för din granne att bygga ett 50 våningars hotell direkt på gränsen mot din tomt. Eller en sopsorteringsanläggning.
Men visst måste det finnas något mellanting av dagens regelverk och total anarki.
Attefallare och friggeboden belyser bara att det är nått fel med dagens regler. De är som två kryckor till ett trasigt regelverk.
Man kan bygga en attefallsutbyggnad utan bygglov, men man får samtidigt inte byta fönster till ett med något lite annan storlek utan bygglov. I många fall inte måla om huset och byta kulör utan bygglov (förståeligt i vissa historiska miljöer där en viss tradition växt fram naturligt. Men inte i 95% av fallen, värst när man i helt nya villaghetton bestämmer typ "vit fasadfärg och svarta tak").

• Gilla
Alex Holmén och 4 till
  • Laddar…
”Problemet” med ett friare system är ju hur man behandlar de enskilda som brutit mot en detaljplan och ställs inför att behöva riva. I dagens system finns ju ett paternalistiskt ansvarstagande från kommunen att i tid se till att folk inte gör fel. Det tror jag att många i praktiken uppskattar, även om jag inte är en av dem.

• Gilla
Alex Holmén och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”Problemet” med ett friare system är ju hur man behandlar de enskilda som brutit mot en detaljplan och ställs inför att behöva riva. I dagens system finns ju ett paternalistiskt ansvarstagande från kommunen att i tid se till att folk inte gör fel. Det tror jag att många i praktiken uppskattar, även om jag inte är en av dem.
Förslagsvis en tillsyn som agerar under byggnationen genom platsbesök och ger input om de ser att det går åt helsike. Vi kan ju också behålla KA-systemet och utöka ansvaret med planenlighet.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Men visst måste det finnas något mellanting av dagens regelverk och total anarki.
Attefallare och friggeboden belyser bara att det är nått fel med dagens regler. De är som två kryckor till ett trasigt regelverk.
Man kan bygga en attefallsutbyggnad utan bygglov, men man får samtidigt inte byta fönster till ett med något lite annan storlek utan bygglov. I många fall inte måla om huset och byta kulör utan bygglov (förståeligt i vissa historiska miljöer där en viss tradition växt fram naturligt. Men inte i 95% av fallen, värst när man i helt nya villaghetton bestämmer typ "vit fasadfärg och svarta tak").
Skillnaden mellan bygganmälan, som man måste göra för att bygga ett attefallshus eller en attefallsutbyggnad, och en bygglovsansökan är inte så stor som man skulle kunna tro.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förslagsvis en tillsyn som agerar under byggnationen genom platsbesök och ger input om de ser att det går åt helsike. Vi kan ju också behålla KA-systemet och utöka ansvaret med planenlighet.
Den tillsynen innebär att någon skall tolka hur ditt bygge stämmer med detaljplanen. Det är i princip det bygglovsavdelningar håller på med idag. Och som leder till påståenden om inskränkt ägande.
Så länge det finns någon regel att hålla sig till så måste den tolkas. Och det kommer alltid att finnas någon som ogillar tolkningen.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Den tillsynen innebär att någon skall tolka hur ditt bygge stämmer med detaljplanen. Det är i princip det bygglovsavdelningar håller på med idag. Och som leder till påståenden om inskränkt ägande.
Så länge det finns någon regel att hålla sig till så måste den tolkas. Och det kommer alltid att finnas någon som ogillar tolkningen.
Ja men idag har vi utpräglad tolkning inbyggt i systemet. Vore bättre mer regelstyrning och tydligare och enklare regler.

D v s man ska i PBL kraftigt begränsa vad kommunen får reglera i detaljplanen. Ju färre regler desto mindre problem med tolkningen. Men visst kommer det alltid att förekomma tolkningsfrågor. Då ska hela bevisbördan ligga på kommunens tillsyn, inte på byggherren. I händelse av att kommunen har fel så kan man tänka sig kraftiga skadestånd för att kommuner i det längsta ska dra sig för att ställa till det för byggherrar. D v s ligger något i gråzonen så är lagstiftarens förväntan att det ska vara tillåtet.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man vill ha den sortens övervakande hjälp så skulle det kunna vara en tjänst som kommunen erbjuder.
Då får vi det bästa av två världar.

Folk vill inte välja. De vill att det ska vara rättvist och att alla ska tvingas likadant.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du får mäta fel med 10% som jag förstått det, men bara på ena måttet...så det år ingen fara.

F farmis skrev:
Kan bekräfta att detta stämmer - vi hade lägeskontroll på vår nybyggnation enligt krav från kommunen och vår platta blev drygt 4 kvm större större samt positionen av plattan flyttades drygt 15-20 cm från vad utsättningen var. Beror nog lite på kommun till kommun och vem du får som inspektör, men overall så klassas dessa som ringa avvikelser.
Stämmer - upp till 10% brukar ses som ringa avvikelse.

S saltis99 skrev:
G Grizzlybjörn skrev:
Du får mäta fel med 10% som jag förstått det, men bara på ena måttet...så det år ingen fara.
Nej det stämmer fortfarande inte. Jag har hänvisat till domslutet som säger att man inte kan hävda att 10% är en liten avvikelse jämt lite längre upp i tråden. Vore väl fint om vi kunde sluta sprida sånt här som inte stämmer så slipper folk göra bort sig. "men jag läste det på Bygga Hus" kommer antagligen ingen handläggare acceptera som förklaring när det uppdagas.

• Gilla
  • Älska
Beckborg och 5 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Återigen, detta är ingen sanning!
Det har påtalats tidigare i tråden.
”Liten avvikelse” kan i vissa fall tillåtas i bygglovsärendet men det avgörs från fall till fall under granskningsprocessen.
Det finns ingen generell bestämmelse kring detta och @eemeliie har hänvisat till rättsfall i # 82.

TS ärende rör en attefallsbyggnad och där tillåts inte någon avvikelse. Attefall prövas mot andra paragrafer i PBL än bygglov.

• Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
A a128 skrev:
Hade en släkting i göteborgstrakten som byggde ut sitt hus utan bygglov (det var tillfälligt bygglovsförbud i området) men det upptäcktest inte av kommunen innan det blivit preskiberat

:)
Preskriptionstid f detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.