Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?

• Gilla
  • Haha
Oaken och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
Skulle väl säga att dina problem inte blir mindre om kommunen googlar och hittar att du ställt frågan under ditt eget namn.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 257 till
  • Laddar…
Det upptäcks om det görs en lägeskontroll.

• Gilla
  • Arg
Hjalmar Nilsson och 3 till
  • Laddar…
För info så använder kommuner nätet och e-tjänster för att söka information i allt större omfattning. Ex så kollar de även frekvent med SKV om någon skrivit sig på intressanta adresser där det inte får byggas bostäder.

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Det kanske är grannen som bygger och grannens namn...:thinking:

• Gilla
  • Haha
ergonomen och 18 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Carport, är väl utan väggar? Och man får ha 50 cm takutstrång utan att det påverkar byggarean som jag förstått det, dvs du kan få ett tak på 7x6m på en byggarea på 6x5m som jag förstår det. Även om du vill ha väggar på 2 sidor blir det ju fortfarande 6.5x5.5m vilket är mer än vad du efterfrågade?

• Gilla
Mazdarune och 11 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Skulle väl säga att dina problem inte blir mindre om kommunen googlar och hittar att du ställt frågan under ditt eget namn.
Är inte så dum att jag använder mitt riktiga namn här :)

• Gilla
  • Haha
karlmb och 20 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Görs det alltid en sån kontroll?

• Gilla
Tranan10 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För info så använder kommuner nätet och e-tjänster för att söka information i allt större omfattning. Ex så kollar de även frekvent med SKV om någon skrivit sig på intressanta adresser där det inte får byggas bostäder.
Du kan väl inte mena att kommunen checka här??

• Haha
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det kanske är grannen som bygger och grannens namn...:thinking:
Kanske ;)

• Gilla
Bigge56
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Carport, är väl utan väggar? Och man får ha 50 cm takutstrång utan att det påverkar byggarean som jag förstått det, dvs du kan få ett tak på 7x6m på en byggarea på 6x5m som jag förstår det. Även om du vill ha väggar på 2 sidor blir det ju fortfarande 6.5x5.5m vilket är mer än vad du efterfrågade?
Grymt, nu behöver jag inte ”fuska” :D

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Görs det alltid en sån kontroll?
Det varierar troligen från kommun till kommun.

• Gilla
Zidy och 1 till
  • Laddar…
Min granne fick såga av 60 cm av sitt bygge på grund av att han gjort plattan 30 kvm, och ett utstick på 5 cm, vilket gjorde huset för stort. Detta kollades av kommunen i samband med någon kontroll som skulle göras...

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Borrborr och 12 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
I min kommun är lägeskontroll (i de flesta ärenden) ett krav för att få slutbesked.
Har du lämnat in din anmälan och fått startbesked? Det bör isf stå som en punkt där.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Huruvida det ska utföras lägeskontroll bestäms vid samrådet/ står om det blir aktuellt i startbeskedet. Får du ett sånt krav är det bara och glömma, annars är det bara att köra medveten om risken. Kan bli frågan om rivningsföreläggande.

• Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.