P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi får hoppas att detta blir det nya normala. Inget är dyrare för kommunmedlemmarna än offentliganställda som ska sitta i onödiga möten - eller ännu värre - ut och åka bil i tjänsten och titta på saker.
När jag byggde ett garage för några år sen så försökte jag i god tid bestämma en tid för slutsamråd på platsen för bygget (som bygglovet, eller något annat dokument) menade var nödvändigt för slutbesked. Bygghandläggaren svarade då att det inte var nödvändigt,: "det är ett garage, vad jag ska titta på det för?"

Den handläggaren tog över ungefär halvvägs i bygglovs- och byggprocessen. Den förre var en slags regelnörd som dessutom inte frivilligt gav ifrån sig information (man fick dra det ur honom). Lustigt hur olika det kan vara.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 3 till
  • Laddar…
P
B Byggsälen skrev:
Uppenbarligen behövs denna typ av inspektioner, vilket är trist. Det är ju bara att läsa denna tråd...
Lite civil olydnad är bara nyttigt för alla.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Obstruerar KA, blir det problem.
Varför skulle en KA obstruera i ett sådant fall? KA:n ska vara behjälplig byggherren att följa de regler som finns för bygget och inte obstruera när det inte handlar om regelbrott.
 
Har du överskrivit tillåtet mått kan du tvingas riva. Oftast med hot om vite. Kommunen kan också låta entreprenör riva och sedan skicka räkningen till dig. Till exempel om din ”felräkning” innebär att brandskyddsavstånd satts ur spel.
Det är alltså svartbygge.
Den som anmäler (anonymt) brukar för övrigt inte vara kommunen utan en granne som ogillar.
Överklaga lovbeslutet istället och motivera väl. Och gör det innan du bygger, för ett nytt lov på svartbygge kostar fem gånger mer med straffavgiften.
Upptäcks problemet när preskribtionstiden 10 år gått ut kan man du (eller nästa ägare) surt ändå, i form av förvägrade nya tillstånd tills svartbygget är åtgärdat.


A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Det finns mer aktuella domar som säger att man inte kan säga att 10% alltid är en liten avvikelse utan det ska bedömas i varje enskilt fall. Både den procentuella avvikelsen och det faktiska antalet kvm påverkar bedömningen. Men när det gäller attefall är der helt oväsentligt eftersom de inte får avvika ftån
vad PBL säger.
Vad bra med någon som har koll!
Vilka målnummer/domar/referat tänker du på?
 
Ulfmedmångaprojekt Ulfmedmångaprojekt skrev:
Vad bra med någon som har koll!
Vilka målnummer/domar/referat tänker du på?
Jag minns en i ett sådant fall. Men om jag minns rätt så var det ingen exakt siffra.
Det lämpligt. 10% när du bygger en attefallar blir inte så mycket i kvm. Men en byggnad på 200kvm blir en viss skillnad i kvm...
Sen tycker jag 10% låter lite mycket... Jag har hört 2-4%
Men inga domar eller annat skoj. Utan källan är min skalle
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggsälen skrev:
Uppenbarligen behövs denna typ av inspektioner, vilket är trist. Det är ju bara att läsa denna tråd...
Cristar Cristar skrev:
Hej,
Jag tror jag förstår varför man har infört byggkontroll via bygglov osv.
Därför är jag inte imponerad av din släkting som medvetet och tydligt bryter mot reglerna och hoppas man inte blir påkommen. Var är nästa steg? Tränga sig i köer, köra mot rött så länge ingen polis ser, sjukskriva sig fastän man inte är sjuk (försäkringsbedrägeri?) etc… Finns många exempel på byggahus.se där folk byggt för nära eller över tomtgränser, utan att bry sig om reglerna. På något sätt drabbas ofta andra när folk slutar bry sig.
TS misstag tolkar jag som litet och utan uppsåt. Vi får se hur viktigt kommunen ev. tycker detta är.
Är man för att urholka äganderätten så tycker man naturligtvis att det är bra att tjänstemän med konstiga idéer och som ser sig såsom självutnämnda smakpoliser kan hindra det man vill göra med det man själv köpt för hundratusentals och även miljontals kronor.

Själv är jag inte så imponerad av systemet.

Och jämföra det med alla andra slags brott håller inte. Vi kan isåfall vända på det, varför ska tjänstemän på kommunen få stjäla min egendom?
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
P
Jag tror att folk som själva inte äger mark är mer positivt inställda till inskränkningar i äganderätten.

Ja, åsså grannar i villakvarter förstås.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
S
A Alex Holmén skrev:
Är inte så dum att jag använder mitt riktiga namn här :)
*Wink wink*
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
Största risken är att någon sur i närområdet anmäler dig, då blir det koll
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är man för att urholka äganderätten så tycker man naturligtvis att det är bra att tjänstemän med konstiga idéer och som ser sig såsom självutnämnda smakpoliser kan hindra det man vill göra med det man själv köpt för hundratusentals och även miljontals kronor.

Själv är jag inte så imponerad av systemet.

Och jämföra det med alla andra slags brott håller inte. Vi kan isåfall vända på det, varför ska tjänstemän på kommunen få stjäla min egendom?
Antingen så har vi ett regelverk för hur du får bygga, som måste tolkas av tjänstemän och ytterst av domstolar.
Det spelar ingen roll hur kraftiga eller lösa begränsningar vi har i reglerna. Det kommer alltid att finnas personer tycker att det inskränker deras äganderätt.

Eller så har vi helt fritt byggande helt utan regler. Då blir det helt ok för din granne att bygga ett 50 våningars hotell direkt på gränsen mot din tomt. Eller en sopsorteringsanläggning.
 
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Antingen så har vi ett regelverk för hur du får bygga, som måste tolkas av tjänstemän och ytterst av domstolar.
Det spelar ingen roll hur kraftiga eller lösa begränsningar vi har i reglerna. Det kommer alltid att finnas personer tycker att det inskränker deras äganderätt.

Eller så har vi helt fritt byggande helt utan regler. Då blir det helt ok för din granne att bygga ett 50 våningars hotell direkt på gränsen mot din tomt. Eller en sopsorteringsanläggning.
Vi kan ju också ha ett regelsystem utan tolkningsbaserad planlagstiftning. Som andra länder. Det är bara att skriva om PBL om den politiska klassen skulle vilja ha det.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nog kan vi i framtiden komma att se (förhoppningsvis) större byggrätter på stora tomter. Det skulle både underlätta de kommunerna med handläggning och mer frihet för folket. Löjligt att tex begränsa en byggrätt på en tomt/fastighet som inte är radhusstorlek. Man kan fortfarande behålla 4,5 m gränsen tex.
 
Mikael_L
T.ex. om det finns detaljplan så tycker jag man borde få bygga allt som ryms inom detaljplan utan att behöva söka bygglov.
Bygglov borde vara en grej man måste söka ifall man vill bygga så det bryter mot detaljplanen.

Att först lägga ut stora pengar på att utforma detaljplaner för att sen ha en bygglovsprocess efter detta för att kontrollera att det man vill bygga följer detaljplanen är ju rätt ineffektivt och kostar samhället stora pengar helt i onödan.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.