1 293 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Räntan
Jag lägger in en brasklapp direkt, jag har egentligen ingen större koll på det hela.
Hörde på radion häromdagen att bankernas ränta för att låna pengar av varandra har återgått till en nivå som det var innan "krisen", om det nu kan spela in.
Sen, att gå ner 25 punkter (Visst heter det så) och bara binda upp sig på 3 månader, det låter inte som ett så stort risktagande ifall du kan gå tillbaka till din nuvarande bindningstid ifall du vill, vilket jag är rädd för att du inte kan.
Jag har själv Swedbank och när jag tog mitt lån så tog jag det som "rörligt" vilket egentligen var 2 månader för mig, nu förtiden så verkar swedbank inte nysälja 2 mån utan endast 3 mån som minst.
Jag misstänker att om jag skulle ändra mitt lån så åker jag på 3 mån som minimum, kanske är det samma situation för dig?
Bara några tankar att ta med sig när du besöker din bankman/kvinna.
Editerade PGA ett jobbigt stavfel.
Hörde på radion häromdagen att bankernas ränta för att låna pengar av varandra har återgått till en nivå som det var innan "krisen", om det nu kan spela in.
Sen, att gå ner 25 punkter (Visst heter det så) och bara binda upp sig på 3 månader, det låter inte som ett så stort risktagande ifall du kan gå tillbaka till din nuvarande bindningstid ifall du vill, vilket jag är rädd för att du inte kan.
Jag har själv Swedbank och när jag tog mitt lån så tog jag det som "rörligt" vilket egentligen var 2 månader för mig, nu förtiden så verkar swedbank inte nysälja 2 mån utan endast 3 mån som minst.
Jag misstänker att om jag skulle ändra mitt lån så åker jag på 3 mån som minimum, kanske är det samma situation för dig?
Bara några tankar att ta med sig när du besöker din bankman/kvinna.
Editerade PGA ett jobbigt stavfel.
Har också hört det - "min" bank (swedbank) verkar dock inte hålla med. De har höjt sin marginal på mitt bolån med 0,5 procentenheter under vintern och den marginalhöjningen vill de inte ge tillbaka. Dåligt!Mossfeldt skrev:
Bankerna går mer och mer ifrån helt rörliga lån och lägger det som 3 mån.Conan skrev:
Nu fick du ett erbjudande - nästa gång kanske dom helt enkelt ändrar (beroende på dina villkor jag vet inte hur långt innan banken måste meddela ändringar på rörliga lån) utan ränterabatt?
/K
Kolla vilken referensränta du har. Om jag inte misstar mig borde ditt lån ligga mot reporäntan medans 3-månaders inte gör det. Den marginalen du har på lånet idag ligger fast. När det gäller 3-månaders så har banken annat spelrum. Så vad du tjänar på att byta idag lär vara borta om ca ett år...
Men om erbjudandet ändå lockar så be dem sänka till 1,19 % för att du ska vara intresserad...
Gäller det t ex SWB så gör de allt för att få kunderna att byta från helt rörlig till bundet (som ju 3-månaders är).
Om jag själv hade för avsikt att alltid ligga med rörlig ränta - som ju visat sig vara det bästa i det långa loppet - så skulle jag vilja ha lånen med reporäntan som referensränta.
Men om erbjudandet ändå lockar så be dem sänka till 1,19 % för att du ska vara intresserad...
Om jag själv hade för avsikt att alltid ligga med rörlig ränta - som ju visat sig vara det bästa i det långa loppet - så skulle jag vilja ha lånen med reporäntan som referensränta.
Det där stämmer inte alls. Banken har alla möjligheter att justera sin marginal i alla lägen med hänvisning till t.ex fördyrad upplåning. Har själv ett större lån knutet mot repo som Swedbank har ändrat räntemarginalen på 2 gånger med den hänvisningen..DM skrev:
Med ett lån på 3,3 MSEK borde du kunna få en bättre ränta. Mitt lån är ungefär av samma storlek och jag har 1,14% idag.
Konsumentkreditlagen ligger till grund för all kreditgivning mot privatpersoner vad avser lån för bostadsändamål. Grundregeln i den lagen är att banken inte får ändra marginalen vad gäller rörliga lån. Undantaget är då lån med bindningstid på tre månader. Där kan banken justera marginalen (till det sämre för kredittagaren) efter varje period (om man inte avtalet om annat som man t ex gör vid ombildningsaffärer där föreningens medl får ett erbjudande som då gäller i t ex ett år) oavsett marknadsläge eller omständigheter.fridde skrev:Det där stämmer inte alls. Banken har alla möjligheter att justera sin marginal i alla lägen med hänvisning till t.ex fördyrad upplåning. Har själv ett större lån knutet mot repo som Swedbank har ändrat räntemarginalen på 2 gånger med den hänvisningen..
Med ett lån på 3,3 MSEK borde du kunna få en bättre ränta. Mitt lån är ungefär av samma storlek och jag har 1,14% idag.
Om man ser på det historiskt så har det mig veterligen inte varit många gånger bankerna kunnat ändra på villkoren för rörliga lån och hänvisa till t ex fördyrad upplåning.
Men ja, fel att mig att skriva att den ligger "fast" då bl a SWB ändrat marginalen med hänvisning till ökade utlåningskostnader. En fast marginal gäller nog mer under den ekonomiska termen; allt annat oförändrat.
Paragraf 11 i Konsumentkreditlagen.
"
11 § Förutsättningarna för ändringar i räntesatsen skall anges i avtalet.
Räntesatsen får ändras till konsumentens nackdel endast i den utsträckning som
det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader för kredit-
givaren eller andra kostnadsökningar som kreditgivaren inte skäligen kunde
förutse när avtalet ingicks. Vid kredit för bostadsändamål med en sammanlagd
löptid om minst 30 år och med en ränta som är bunden under viss del av avtals-
tiden, minst tre månader, har dock kreditgivaren, om han har gjort förbehåll
om det i avtalet, rätt att vid utgången av en sådan del av avtalstiden ändra
räntan så att den motsvarar den ränta som kreditgivaren vid den tidpunkten
allmänt tillämpar för nya krediter av motsvarande slag."
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-