1 953 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Just nu: Riksbanken sänker styrräntan för att stärka ekonomin
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 144 inlägg
För att stödja ekonomin och stabilisera inflationen sänker Riksbanken styrräntan.
Du kan läsa artikeln här: Just nu: Riksbanken sänker styrräntan för att stärka ekonomin
Du kan läsa artikeln här: Just nu: Riksbanken sänker styrräntan för att stärka ekonomin
En bra poäng! Vad Tesla rör upp känslor. Blåa jänkare vill ha elbil men inte Musk. Och röda jänkare vill inte ha något miljöfluff men Musk. Måste vara en svår inre kamp för många.G g.kraft skrev:
Känns ju som att hela konceptet med centralplanerad ränta är absurt.
Och varför kan inte jag låna direkt från Riksbanken. Mellanhanden känns väldigt överflödig.
Och varför kan inte jag låna direkt från Riksbanken. Mellanhanden känns väldigt överflödig.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 931 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 931 inlägg
Som vanligt går det långsamt att gå från att medborgarna uppmanas att sluta handla för att bekämpa inflationen till att uppmana folk att handla mer för att undvika lågkonjunktur. Även med 3 månaders rörlig ränta så tar det en evighet innan en riksbankssänkning slår igenom fullt ut hos oss låntagare så varför skulle jag öka mina lån eller konsumtion nu?
Nej, sänkningarna (precis som höjningarna) kommer för sent och kommer precis som alltid slå igenom för hårt åt respektive håll. 2 procents inflation och "lagom" ränta är trevligt men det är sällan vi är där under någon längre period.
Inväntar istället jobbskatteavdraget som väl slår igenom vid årsskiftet?
Nej, sänkningarna (precis som höjningarna) kommer för sent och kommer precis som alltid slå igenom för hårt åt respektive håll. 2 procents inflation och "lagom" ränta är trevligt men det är sällan vi är där under någon längre period.
Inväntar istället jobbskatteavdraget som väl slår igenom vid årsskiftet?
Lite förenklat är det av samma anledning som du inte kan köpa plankor av en skogsägare.J Jaggatagga skrev:
Bankerna måste skapa själva produkten som är bolån där ingår att bedöma risker, skapa internetbank, skicka avi osv.
Du kan dock skaffa en 100% stadsägd bank som gör detta och tar en marginal för att täcka merkostnaden, SBAB.
Jo jag förstår det nominella konceptet med en bank.G g.kraft skrev:Lite förenklat är det av samma anledning som du inte kan köpa plankor av en skogsägare.
Bankerna måste skapa själva produkten som är bolån där ingår att bedöma risker, skapa internetbank, skicka avi osv.
Du kan dock skaffa en 100% stadsägd bank som gör detta och tar en marginal för att täcka merkostnaden, SBAB.
Men banken medför idag inget mervärde. När jag tog mitt lån var det ju inte så att banken bemödade sig undersöka huset. De har ingen aning om vad de tagit som pant och bakar in i någon ansiktslös bostadsobligation.
Värderingen de gick på är mäklarens värdering, samma summa som jag betalade. Det komiska är ju att om jag köpt huset för utgångspriset hade ju värderingen varit 500 000 kr högre.
Det banken vet är att jag kunde vara nykter och inte vara nedknarkad under en halvtimmes möte. Iofs. så kommer de ganska långt på den filtreringen, men knappast värt mellanskillnaden i låneränta för oss skattebetalare...
Banken kan ju ersättas av ett automatiskt utdrag från Skatteverket och Kronofogden och att man står på ett ben inför någon byråkrat någonstans i tre minuter.
Redigerat: