Jag har ett vanligt bilgarage där jag inte har någon ambition att tvätta bilen, dock blir det ju fuktigt på vintern när en blöt och snöig bil körs in. Garaget har golvbrunn.

Kan jag sätta upp IP20-klassade lysrörsarmaturer (inbyggd LED) eller borde jag har högre klassning?

Hur många lux (lumen/m2) skulle ni rekommendera i garaget som är 22m2 och bara är ett garage, ingen verkstad eller liknande.

Jag har ett garage på 30m2. Jag kör med 2x12w led armaturer för normal belysning och det räcker väl. Sedan har jag kopplat in ytterligare 2 led armaturer på 2x18w då jag ska skruva som är kopplade på extra ljuskontakter. Vad gäller ip20 klassning så installerar jag alltid med så hög klassning som möjligt där det finns risk för fukt. Kablar kör jag med eklk kabel och armaturer för badrum eller utemiljö funkar mkt bra i garage. Dem har ju fuktskydd.

Mikael_L
L Lund skrev:
Jag har ett vanligt bilgarage där jag inte har någon ambition att tvätta bilen, dock blir det ju fuktigt på vintern när en blöt och snöig bil körs in.
Om det inte blir kondenserande fukt (dvs att väggar och tak blir fuktiga så vatten nästan börja rinna där) så räcker IP20.
Och beakta även damm, men fungerar garaget inte som verkstad med dammande verksamhet eller biltvätt så räcker troligen IP20/IP21.

L Lund skrev:
Hur många lux (lumen/m2) skulle ni rekommendera i garaget som är 22m2 och bara är ett garage, ingen verkstad eller liknande.
För bara parkering och passage brukar man räkna 100lux. Men det kan kännas lite skumt för att kunna lasta i/ur bilen, leta efter något i den osv.
Beror också på hur gammal man är. Var 20år i ålder behöver man dubbelt ljus. Om 100lux räcker för en 20-åring för att göra en uppgift, så behöver denne 200 lux vid 40 år, 400 lux vid 60 år och 800lux vid 80 års ålder (tumregel).
Om du tvekar, välj alltid lite mer än mindre ljus (vid sådana här sammanhang). Jag har aldrig hört någon klaga på för starkt ljus i sitt garage, i sin tvättstuga eller sitt kök.

Jag har 5x2x36W lysrör i mitt 40m2 garage, det duger halvhyggligt för mek, och jag är inte så ung, (bara barnslig).
Så det borde väl vara ungefär 30000 lumen spridda på de 40m2.
Skulle jag endast parkera bil och hämta ut lite trädgårdsredskap ibland så skulle jag lätt kunna nöja mig med hälften av ljuset, och det är ändå betydligt mer än 100 lux, men jag ser inte varför jag skulle nöja mig med lite halvskumt ljus när det inte är något speciell kostnad att öka på lite.

• Älska
Duxus
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag köpte två IP20-armaturer som ger ca 270 Lux.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.