Jag hade nu tänkt att börja isolera garaget som byggdes upp under vintern.

Dock såg jag idag att det på flera ställlen blivit mögelprickar och på två ställen (där stommen hade lite småskador) även lite vitt ludd.

Mätte med en fuktkvotsmätare och stommen och råsponten visade allt från 17.5 - 22%. Råsponten oftast mellan 20-22.

Hur skall jag göra för att torka upp detta? Temp ligger runt 0an…Göteborg.

Värma ett oisolerat garage lär ju knappast hjälpa?
Avfukta, det samma då det är takfotsventilation, får väl avfukta hela Västsverige?

Plattan är återanvänd och inte isolerad, från 78. Det enda jag kan tänka är att den vart väldigt blöt då den stått öppen 2 månader Innan bygget drog igång.

Vad jag minns fick varken stommen eller råsponten något regn på sig under bygget.

Vad hade ni gjort?

• Närbild av träbrädor med mögelprickar och vitt ludd i ett garage under byggnad, visar tecken på fuktskador och mögelproblematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trä med vitmögel och vitt ludd på en skadad del av garagekonstruktionens stomme.
    Skapa konto
  • Trätak med synlig råspont och mögelprickar i ett garage; fuktproblem diskuteras.
    Skapa konto
Haft det öppet för ventilation fram till våren-tidig sommar så det får torka ut. Och sedan isolera.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Haft det öppet för ventilation fram till våren-tidig sommar så det får torka ut. Och sedan isolera.
Du menar, ventilera och vänta?

Du ser ingen idé med att försöka värma eller avfukta?

Ja

Om du ska torka det nu så får du åtminstone tillfälligt stänga till så det inte blåser rakt igenom. Det kostar ju några kw, men vill du ha gjort det nu så får du väl avgöra om några kr extra är avgörande.

Funkar det att bara sätta in 2000W byggfläkt ett par dagar/en vecka? eller finns det risker med det? Tex. Att fukten bara kondenserar på ytterväggar och tak?

R
W Wannabe-snickarn skrev:
Jag hade nu tänkt att börja isolera garaget som byggdes upp under vintern.

Dock såg jag idag att det på flera ställlen blivit mögelprickar och på två ställen (där stommen hade lite småskador) även lite vitt ludd.

Mätte med en fuktkvotsmätare och stommen och råsponten visade allt från 17.5 - 22%. Råsponten oftast mellan 20-22.

Hur skall jag göra för att torka upp detta? Temp ligger runt 0an…Göteborg.

Värma ett oisolerat garage lär ju knappast hjälpa?
Avfukta, det samma då det är takfotsventilation, får väl avfukta hela Västsverige?

Plattan är återanvänd och inte isolerad, från 78. Det enda jag kan tänka är att den vart väldigt blöt då den stått öppen 2 månader Innan bygget drog igång.

Vad jag minns fick varken stommen eller råsponten något regn på sig under bygget.

Vad hade ni gjort?
Har du plastat och glesat undertaket?
Efter att man har gjort det så brukar man ställa in fläktar och avfuktare under för att få bort den sista fukten..

R Rejäl skrev:
Har du plastat och glesat undertaket?
Efter att man har gjort det så brukar man ställa in fläktar och avfuktare under för att få bort den sista fukten..
Nej, helt öppet nu. Ganska låg kallvind så behöver isolera underifrån innan ångbroms och gles.

Mesta fukten i trät är längst upp, även om stommen också är på gränsen är råsponten värst. Den har legat under pressening sedan i höstas på marknivå, sannolikt därför den är fuktigare.

R
Nej, helt öppet nu. Ganska låg kallvind så behöver isolera underifrån innan ångbroms och gles.

Mesta fukten i trät är längst upp, även om stommen också är på gränsen är råsponten värst. Den har legat under pressening sedan i höstas på marknivå, sannolikt därför den är fuktigare.
Att sätta på värme och avfuktning är din enda chans att påskynda, för att vänta på självtorkning vet du aldrig när det blir torrt..
Men råsponten ska ju inte täckas med något som gör att den inte torkar ut senare!

Redigerat:
R Rejäl skrev:
Att sätta på värme och avfuktning är din enda chans att påskynda, för att vänta på självtorkning vet du aldrig när det blir torrt..
Men råsponten ska ju inte täckas med något som gör att den inte torkar ut senare!
Nej, korrekt. Klart det går snabbare att torka ur om jag sätter ångbromsen i taket nu, bra input.

Men reglarna/takstolarna där isoleringen sedan skall vila i taket torkar ju dock inte om jag sätter på ångbromsen nu?

R
Nej, korrekt. Klart det går snabbare att torka ur om jag plastar… bra input.

Men reglarna/takstolarna där isoleringen sedan skall vila i taket torkar ju dock inte om jag sätter på ångspärren nu?
Jo dom torkar för du hindrar ny fukt underifrån att stiga, du kanske får offra ett lager plast som du stiftar upp och sätter igång torkningen som du sedan river ned och kasserar när du ska isolera och plasta, glesa undertaket efter torkningen..
Det är på detta sätt det görs på lösvirkesvillor..

Tänk på att du behöver luftspalt emellan råspont och isolering när det är dags..

Q
Du kanske kan täppa till takfoten tillfälligt och köra värme+avfuktare? Har du en vanlig avfuktare behöver du ofta värme till ca 10 grader för den ska fungera bra. Annars får du hyra/köpa en sorptionsavfuktare. Den är billigare i drift och fungerar vid låga temperaturer men dyr i inköp.

Har du redan en vanlig avfuktare hemma så skulle jag köra på värmefläkt + den du har.

R Rejäl skrev:
Jo dom torkar för du hindrar ny fukt underifrån att stiga, du kanske får offra ett lager plast som du stiftar upp och sätter igång torkningen som du sedan river ned och kasserar när du ska isolera och plasta, glesa undertaket efter torkningen..
Det är på detta sätt det görs på lösvirkesvillor..

Tänk på att du behöver luftspalt emellan råspont och isolering när det är dags..
Yes, köpt sådana vindavluftare/luftskivor i plast.

R
Yes, köpt sådana vindavluftare/luftskivor i plast.
I plast? Är det inte vaxad papp?

Tomture61
När jag hade fått på ytterpanel + takpannor + fönster och dörrar , ej isolerat ännu så märkte jag av den höga luftfuktigheten .
Detta var i November men när det blev minusgrader så avtog imman på insidan av fönster .

Om man ej får minusgrader under bygget så är rådet att invänta detta eller låta bygget stå till våren när det är torrare luft .
Svarta prickar i virket kan vara svårt att undvika , vitt ludd är däremot mindre bra .
Spruta på mögelhämmande medel på vitt ludd .

R Rejäl skrev:
I plast? Är det inte vaxad papp?
Sorry, skrev fel. Papp!

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.