455 läst · 3 svar
455 läst
3 svar
Vill få bort fall från betonggolv, räcker flytspackel?
Tjena!
Har ett garage på circa 4x8 meter som jag håller på att bygga om till hyfsat ambitiöst hobbysnickeri. I ena halvan av garaget är det ett ganska rejält fall ner till en golvbrunn. Golvbrunnen är inget jag behöver och jag är sugen på att bygga igen den och jämna till golvet så det blir platt.
Räcker det med flytspackel i så fall? Skulle gissa att fallet till golvbrunnen är 5 cm ungefär. Kommer inte ha några superstora maskiner men golvet ska gärna palla att det står nåt som väger i alla fall et halvton eller så.
Tack på förhand!
Har ett garage på circa 4x8 meter som jag håller på att bygga om till hyfsat ambitiöst hobbysnickeri. I ena halvan av garaget är det ett ganska rejält fall ner till en golvbrunn. Golvbrunnen är inget jag behöver och jag är sugen på att bygga igen den och jämna till golvet så det blir platt.
Räcker det med flytspackel i så fall? Skulle gissa att fallet till golvbrunnen är 5 cm ungefär. Kommer inte ha några superstora maskiner men golvet ska gärna palla att det står nåt som väger i alla fall et halvton eller så.
Tack på förhand!
Det finns ju många olika varianter på flytspackel, men om du väljer exempelvis https://www.se.weber/golvavjamning-produkter-och-system/industrigolv/weberfloor-industri så är vikten inte minsta problem.
Det som blir ett problem är snarare om du *inte* har flytspackel över hela ytan och därmed ska sluta med spacklet i "fallet". Då blir det ju en väldigt tunn kaka. Den kommer få problem.
Men om du kan avsluta med att hälla 1cm över hela ytan så kommer du få ett grymt bra golv i hela snickeriet!
(Även om du tar bort fallet skulle jag dock behålla golvbrunnen och antingen höja upp den eller göra ett väldigt lokalt fall kring den. Det är ju rätt ofta det är bra att kunna bli av med vatten från ett golv på ett effektivt vis.)
Det som blir ett problem är snarare om du *inte* har flytspackel över hela ytan och därmed ska sluta med spacklet i "fallet". Då blir det ju en väldigt tunn kaka. Den kommer få problem.
Men om du kan avsluta med att hälla 1cm över hela ytan så kommer du få ett grymt bra golv i hela snickeriet!
(Även om du tar bort fallet skulle jag dock behålla golvbrunnen och antingen höja upp den eller göra ett väldigt lokalt fall kring den. Det är ju rätt ofta det är bra att kunna bli av med vatten från ett golv på ett effektivt vis.)
Grymt! Tack! Tänkte nog lägga över hela golvet med typ 5-10mm marginal just för att inte få en "läpp" eller vad man ska kalla det. Ska överväga det där med golvbrunnen, det är en uråldrig gjutjärnsbrunn som hemskt lätt blir proppfull med sågspån så jag tror att det är mer jobb än vad det är värt att behålla den. Garageporten ledet ut till gatan så skulle jag behöva bli av med mycket vatten någon gång kan jag nog lika gärna öppna ut och skrapa ut vattnet till gatubrunnen, men tack för bra input!Dowser4711 skrev:
Det finns ju många olika varianter på flytspackel, men om du väljer exempelvis [länk] så är vikten inte minsta problem.
Det låter ju bra!
Fast I vissa lägen kan väl bygglov kräva golvbrunn?
Dvs kanske inte aktuellt idag, men kanske en ide att sätta ett lock över brunnen i golvhöjd istället för att bygga in den under spacklet så att du formellt har en golvbrunn. Blir ju inte mycket extra arbete, för du behöver ju ändå göra en del arbete med att täta den så att du inte fyller hela avloppet med flytspackel.
Fast I vissa lägen kan väl bygglov kräva golvbrunn?
Dvs kanske inte aktuellt idag, men kanske en ide att sätta ett lock över brunnen i golvhöjd istället för att bygga in den under spacklet så att du formellt har en golvbrunn. Blir ju inte mycket extra arbete, för du behöver ju ändå göra en del arbete med att täta den så att du inte fyller hela avloppet med flytspackel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommunen vill ta bort samfällighetens belysning efter 40 år
Juridik -
Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vi vill riva huset- finns det företag som köper (eller får) huset av oss och fraktar bort allt?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vill få bort en stötta i källaren
Byggmaterial & Byggteknik -
Hittat ett hästmyrebo (i skogen) vill få bort det.
Övrigt husrelaterat