10 150 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
Radonett - renovering - pumpbyte mm
Ingen fara. Ny pump införskaffad och försäkring täcker den, men med avskrivning (periodiserat på 17 år).J jakob himmelman skrev:
J jakob himmelman skrev:Pumpen jag köpte är enfas, mitt orginal trefas men det fungerar utan problem. Den har också en flottör/nivåbrytare som jag fixerat i aktiverat läge, Hade jag köpt en utan nivåbrytaren hade det blivigt betydligt dyrare. Annars är det identisk pump som originalet.
[länk]
Betalar man med Paypal brukar det aldrig vara problem vid reklamationer.
Min Radonett fungerar fortfarande utan problem. Lycka till med din!
Pump radonettJ jakob himmelman skrev:Har nu startat detta projekt för se vad som är möjligt för en glad amatör inom detta område.
En Radonett radonavskiljare från ca år 2000 har inhandlats för relativt symbolisk summa. Denna äldre version är betydlig enklare vad jag förstår, ingen UV-lampa, ingen PLC vad jag kan se. Enl tidigare ägare löste säkringarna ut när den strömsattes. Man kan ocså se att en del gummitätningar behöver bytas ut.
Har nu öppnat upp både elcentralen, allt snyggt monterat på DIN-skenor och ser bra ut. Kopplade bort den interna pumpen, en Ebara Idrogo 80/15, trefas 1,5hk och strömsatte enbart fasen som driver elcentral/styrning.
Styrningen är uppsäkrad med en 6A automatsäkring, Malmbergs, tänker att den sats dit vid tidigare felsökning?
Säkringen löste iaf inte ut, när jag växlade mellan driftsläge då radonetten skall vara inkopplad respektive förbikopplad slog de två relä som sitter i styrboxen snällt av och på. Motorskyddet, Danfoss CI 9 som skyddar den interna pumpen såg lite missfärgad ut, men när jag la på styrapänning av den, 220V kunde jag höra (och se) att den slog på och mätte att jag fick spänning på utgångssidan (pumpsidan) på L1, den enda fasen som jag spänningssatt för att driva styrkretsarna..
Frågan är nu, är den interna pumpen defekt? Har antagit att så kan vara fallet. Har mätt resistans mellan de tre ledarna, finns bara 4 ledare, tre faser+skyddsjord och får runt 1500 ohm mellan två, men öppen krets när jag mäter mot den tredje.....
Kan man dra slutsatsen att pumpen är defekt? Tacksam för tips där
Har hittat detta om pumpen:
---------------------------------------
MOTOR TECHNICAL DATA
• 2 pole asynchronous self-ventilating motor cooled by the process fluid
• Insulation class F
• Protection degree IP68
• Single phase voltage 230V ±10% 50Hz,
three phase voltage 230/400V ±10%, 50Hz
• Permanently active condenser and integrated automatic re-arming
thermal cutout for the single phase motor
• Protection must be supplied by the user for the three phase version
-----------------------------------
Min pump rasar snart… låter förskräckligt..
Den sida på ebay du länkar till är annonsen inte aktiv längre. Finns ju flera olika annonser på pumpar. Dels finns en:
Ebara Idrogo submerged electric pump m80/15a. Den verkar ju inte ha nivåflottör och ser cromad ut jämfört men den som sitter i min radonett.
Min pump ser ut som EBARA PUMP ELECTRIC PUMP SUBMERSIBLE WITH FLOAT 230V 1582061221 men då utan flottör.
Känns ju som den första borde passa den med?
Klicka här för att svara