10 196 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
Radonett - renovering - pumpbyte mm
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Har nu startat detta projekt för se vad som är möjligt för en glad amatör inom detta område.
En Radonett radonavskiljare från ca år 2000 har inhandlats för relativt symbolisk summa. Denna äldre version är betydlig enklare vad jag förstår, ingen UV-lampa, ingen PLC vad jag kan se. Enl tidigare ägare löste säkringarna ut när den strömsattes. Man kan ocså se att en del gummitätningar behöver bytas ut.
Har nu öppnat upp både elcentralen, allt snyggt monterat på DIN-skenor och ser bra ut. Kopplade bort den interna pumpen, en Ebara Idrogo 80/15, trefas 1,5hk och strömsatte enbart fasen som driver elcentral/styrning.
Styrningen är uppsäkrad med en 6A automatsäkring, Malmbergs, tänker att den sats dit vid tidigare felsökning?
Säkringen löste iaf inte ut, när jag växlade mellan driftsläge då radonetten skall vara inkopplad respektive förbikopplad slog de två relä som sitter i styrboxen snällt av och på. Motorskyddet, Danfoss CI 9 som skyddar den interna pumpen såg lite missfärgad ut, men när jag la på styrapänning av den, 220V kunde jag höra (och se) att den slog på och mätte att jag fick spänning på utgångssidan (pumpsidan) på L1, den enda fasen som jag spänningssatt för att driva styrkretsarna..
Frågan är nu, är den interna pumpen defekt? Har antagit att så kan vara fallet. Har mätt resistans mellan de tre ledarna, finns bara 4 ledare, tre faser+skyddsjord och får runt 1500 ohm mellan två, men öppen krets när jag mäter mot den tredje.....
Kan man dra slutsatsen att pumpen är defekt? Tacksam för tips där
Har hittat detta om pumpen:
---------------------------------------
MOTOR TECHNICAL DATA
• 2 pole asynchronous self-ventilating motor cooled by the process fluid
• Insulation class F
• Protection degree IP68
• Single phase voltage 230V ±10% 50Hz,
three phase voltage 230/400V ±10%, 50Hz
• Permanently active condenser and integrated automatic re-arming
thermal cutout for the single phase motor
• Protection must be supplied by the user for the three phase version
-----------------------------------
En Radonett radonavskiljare från ca år 2000 har inhandlats för relativt symbolisk summa. Denna äldre version är betydlig enklare vad jag förstår, ingen UV-lampa, ingen PLC vad jag kan se. Enl tidigare ägare löste säkringarna ut när den strömsattes. Man kan ocså se att en del gummitätningar behöver bytas ut.
Har nu öppnat upp både elcentralen, allt snyggt monterat på DIN-skenor och ser bra ut. Kopplade bort den interna pumpen, en Ebara Idrogo 80/15, trefas 1,5hk och strömsatte enbart fasen som driver elcentral/styrning.
Styrningen är uppsäkrad med en 6A automatsäkring, Malmbergs, tänker att den sats dit vid tidigare felsökning?
Säkringen löste iaf inte ut, när jag växlade mellan driftsläge då radonetten skall vara inkopplad respektive förbikopplad slog de två relä som sitter i styrboxen snällt av och på. Motorskyddet, Danfoss CI 9 som skyddar den interna pumpen såg lite missfärgad ut, men när jag la på styrapänning av den, 220V kunde jag höra (och se) att den slog på och mätte att jag fick spänning på utgångssidan (pumpsidan) på L1, den enda fasen som jag spänningssatt för att driva styrkretsarna..
Frågan är nu, är den interna pumpen defekt? Har antagit att så kan vara fallet. Har mätt resistans mellan de tre ledarna, finns bara 4 ledare, tre faser+skyddsjord och får runt 1500 ohm mellan två, men öppen krets när jag mäter mot den tredje.....
Kan man dra slutsatsen att pumpen är defekt? Tacksam för tips där
Har hittat detta om pumpen:
---------------------------------------
MOTOR TECHNICAL DATA
• 2 pole asynchronous self-ventilating motor cooled by the process fluid
• Insulation class F
• Protection degree IP68
• Single phase voltage 230V ±10% 50Hz,
three phase voltage 230/400V ±10%, 50Hz
• Permanently active condenser and integrated automatic re-arming
thermal cutout for the single phase motor
• Protection must be supplied by the user for the three phase version
-----------------------------------
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Har nu rengjort tanken, installerat ny intern pump identiskt med original, dock enfas isf trefas. Pumpen köptes från Italien för 4400kr. Satte en kontaktor Asea EG 10 med 220V spole så att Radonetten kan styra trefaspumpen i borrhålet.
Har nu fått igång den grundläggande funktionen. Nivågivarna i Radonetten ger signal när det är dags att fylla på från den borrade brunnen så Radonetten är lagom fylld kontinuerligt. Styrningen av den interna pumpen är dock lurig. Pumpen skall ju både cirkulera vatten i tanken, suga in luft så att ett lätt övertryck driver ut radonhaltig luft genom avluftningsröret och trycka ut vatten som bygger tryck i hydrofor/trycktank.
Tryckströmbrytaren vid trycktanken sluter när trycket sjunker, Radonetten drar igång den interna pumpen, trycket stiger, tryckbrytaren slår av, men den interna pumpen fortsätter pump ytterligare en stund som bestäms av en intern timer. Trycket byggs upp fort så jag måste ställa timern på väldigt kort tid (sekunder, inte minuter) annars får jag hemska tryck (över 6 bar) i trycktanken. Detta gör att tiden som vattnet pumpas runt i tanken blir kortare än vad jag skulle vilja för optimal radon avskiljning. Funderar nu på att strypa flödet till trycktanken med en ventil så att trycket byggs upp långsammare och den interna pumpen hinner cirkulera vattnet i Radionetten lite längre tid för effektivar radonavskiljning. Verkar det vettigt?
Har nu fått igång den grundläggande funktionen. Nivågivarna i Radonetten ger signal när det är dags att fylla på från den borrade brunnen så Radonetten är lagom fylld kontinuerligt. Styrningen av den interna pumpen är dock lurig. Pumpen skall ju både cirkulera vatten i tanken, suga in luft så att ett lätt övertryck driver ut radonhaltig luft genom avluftningsröret och trycka ut vatten som bygger tryck i hydrofor/trycktank.
Tryckströmbrytaren vid trycktanken sluter när trycket sjunker, Radonetten drar igång den interna pumpen, trycket stiger, tryckbrytaren slår av, men den interna pumpen fortsätter pump ytterligare en stund som bestäms av en intern timer. Trycket byggs upp fort så jag måste ställa timern på väldigt kort tid (sekunder, inte minuter) annars får jag hemska tryck (över 6 bar) i trycktanken. Detta gör att tiden som vattnet pumpas runt i tanken blir kortare än vad jag skulle vilja för optimal radon avskiljning. Funderar nu på att strypa flödet till trycktanken med en ventil så att trycket byggs upp långsammare och den interna pumpen hinner cirkulera vattnet i Radionetten lite längre tid för effektivar radonavskiljning. Verkar det vettigt?
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Ok, uppdatering. Anledningen till att trycket byggdes upp så snabbt var att munstycket/venturiröret där vattenflödet skall skapa ett undertryck som suger in luft i radonetten var tilltäppt av sörja från orent vatten. Hela pumpeffekten (från den interna pumpen) användes då för att pumpa in vatten i trycktanken i stället för att också cirkulera vatten och suga in och blanda med luft.
Har nu med stort tålamod rensat den smala spalten för vatten i munstycket. Allt fungerar nu som förväntat. Testperiod följer nu inför provtagning och vattenprover.....
Har nu med stort tålamod rensat den smala spalten för vatten i munstycket. Allt fungerar nu som förväntat. Testperiod följer nu inför provtagning och vattenprover.....
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Pumpen jag köpte är enfas, mitt orginal trefas men det fungerar utan problem. Den har också en flottör/nivåbrytare som jag fixerat i aktiverat läge, Hade jag köpt en utan nivåbrytaren hade det blivigt betydligt dyrare. Annars är det identisk pump som originalet.
https://www.ebay.com/itm/264646905956
Betalar man med Paypal brukar det aldrig vara problem vid reklamationer.
Min Radonett fungerar fortfarande utan problem. Lycka till med din!
https://www.ebay.com/itm/264646905956
Tackar, men varför gick du över till enfas?J jakob himmelman skrev:Pumpen jag köpte är enfas, mitt orginal trefas men det fungerar utan problem. Den har också en flottör/nivåbrytare som jag fixerat i aktiverat läge, Hade jag köpt en utan nivåbrytaren hade det blivigt betydligt dyrare. Annars är det identisk pump som originalet.
[länk]
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Hittade inte samma pump med trefasmatning till lika förmånligt pris. Offert på trefas 8000kr + moms + frakt. Hade nog annars valt trefas för jämn belastning av faserna i drift. Min pump i borrhålet är trefas. Pumpen jag köpte har om jag minns rätt ett inbyggt motorskydd . Behövs iofs inte eftersom Radonetten matar via motorskydd i kontrolllådan, men känns ju alltid tryggt att göra det svarare att köra sönder pumpen. Radinettens motorskydd är ju för trefas, när jag bara använde en av de tre kanalerna för matning av pumpen löste det faktiskt ut i bland, inte så konstigt när all strömförsörjning går via en fas is stället för tre. Parallellkopplade därför två kanaler så matningsströmmen fördelas mellan dessa. Fungerar ok.
Var så övertygad att jag stod inför ett pump byte men när jag började pilla lite med grejerna igår kunde jag snabbt konstatera att pumpen inte är kass
. Det är något annat, givarfel kanske....
Har ju en PLC som indikerar lite olika saker, borde kunna lista ut vad det är som gör att pumpen inte vill starta automatisk.
Har ju en PLC som indikerar lite olika saker, borde kunna lista ut vad det är som gör att pumpen inte vill starta automatisk.
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Har du läst:
http://moonshinefarmer.blogspot.com/2008/08/radonavskiljaren-radonett-krnglar.html
En beskrivning av viss felsökning av radonett med PLC. Står ju en del basal information ii manualen från tillverkaren också.
http://moonshinefarmer.blogspot.com/2008/08/radonavskiljaren-radonett-krnglar.html
En beskrivning av viss felsökning av radonett med PLC. Står ju en del basal information ii manualen från tillverkaren också.
När du kör 1-fas pump via 3-fas motorskydd skall fas passera seriellt genom motorskyddet, inte parallellt över två faser. Man sätter fas från säkring in på ingång 1 motorskydd. Byglar den utgången till ingång 2. Från den utgången matar man ingång 3 och från ingång 3:s utgång tar man fas till pumpen. Och som vanligt: elektriker.
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Googlade och ser att så ska det ju vara! Motorskydd verkar förutom vid överström lösa ut vid snedbelastning för att rädda trefasmotorer om man tappar en fas. Blev väl lite mindre snett med ström in i två ingångar än i bara en. Men full symmetri med din helt klart korrekta variant.Tolkar det som andra skriver att man kan ställa in strömbegränsning (A) enl inställning för trefas om man kopplar/"syr" som du beskriver. Förstår inte detta riktig, är det inte värmeutveckling i skyddet som får det att lösa ut? När strömmen går igenom tre ggr borde väl värmeutvecklingen bli tredubblad?T torporoman skrev:När du kör 1-fas pump via 3-fas motorskydd skall fas passera seriellt genom motorskyddet, inte parallellt över två faser. Man sätter fas från säkring in på ingång 1 motorskydd. Byglar den utgången till ingång 2. Från den utgången matar man ingång 3 och från ingång 3:s utgång tar man fas till pumpen. Och som vanligt: elektriker.
Det är precis som du säger värmeutveckling det beror på. Det är bimetall inuti de där. Så spänns bimetallen av brytströmsinställningsskruven. Se till att den är ställd på motorns maxström. Man kan justera nedåt om man märker att pumpen aldrig drar mer än tex 5 amp, är det ingen mening att ha motorskyddet ställt på 8 amp.
Har du kvar den defekta pumpen? Jag har en med frisk elmotor men eventuellt slitna lager.
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Nej, sparade den ett tag men sen åkte dem ut vid utröjning i höstas. En del saker sparar man och blir liggande oanvända i åratal, annat slänger man och strax efter hamnar man i lägen där grejerna hade gjort nytta.....T torporoman skrev:
Tyvärr, pumpen slängd