Hej!

Jag har haft jättekallt hemma så jag har kikat över lite olika lösningar. Med värmekamera så hittade jag att jag hade kallras ifrån kattvinden ovanför vardagsrummet. När jag kollade i kattvinden så är det ett rör som går igenom taket till övervåningen (emellqn golvet på övervåningen) som inte är isolerat ordentligt. Röret är jätteseriöst isolerat genom hela kattvinden men anslutningen in till huset var helt oisolerat. Finns det någon risk med att täppa igen anslutningen? Nu tog jag massa isolering och täppt igen och hoppas vi får det lite varmare, men är rädd för kondens/fukt. Jag är rätt så 100 på att röret går till en radonfläkt ut genom huset.

Tack på förhand för svar!

• Grått ventilationsrör i kattvind, delvis täckt med isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat rör i kattvind med träbjälkar och mineralull.
    Skapa konto
  • Oisolerat rör omgivet av fiberisolering i kattvinden, eventuellt orsakar kallras in i huset.
    Skapa konto
Och var sitter fläkten, kan du hitta den. Tror inte på taket, men någonstans i röret från under plattan eller nivellgolv.

J jonaserik skrev:
Och var sitter fläkten, kan du hitta den. Tror inte på taket, men någonstans i röret från under plattan eller nivellgolv.
Fläkten sitter säkert 4-5 meter bort i kattvinden ifrån där röret går in i huset. Går man ut på balkongen på övervåningen finns en lucka där man ser fläkten väldigt tydligt.

S simon3d skrev:
Fläkten sitter säkert 4-5 meter bort i kattvinden ifrån där röret går in i huset. Går man ut på balkongen på övervåningen finns en lucka där man ser fläkten väldigt tydligt.
Försökt måla men röda färgen är röret. Blåa färgen är fläkten/där röret går ur huset. Och gula pekar på vart röret går ifrån kattvinden till in i levnadsutrymmet.

• Hus med röda, blåa och gula linjer som illustrerar rör och fläktförlopp från kattvindtill till levnadsutrymme, med pil mot taket.
    Skapa konto
OK fläkt på taket då, hur ser det ut i källaren då, med insuget.

J jonaserik skrev:
OK fläkt på taket då, hur ser det ut i källaren då, med insuget.
Jag har ingen källare, huset står på platta så röret går från entréplan upp till övervåningen ut genom kattvinden.

Här ser man röret på kattvinden som går in i huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.