Hej på er alla som svarat och tack för era tips och råd :). Värdena var som högst vid just inspektionsluckan i tvättstugan så som radonhanters påpekar är det värt en titt och ev. åtgärd utav ledningarna i golvet i tvättstugan. Har nu tänkt att sätta in 2 st radonsug, en i tvättstugan och den andra i gillestugan för en så stor täckning av uppsuget som möjligt. Har ännu inte bestämt mig till 100 vilken radonsug det blir.

/Alle

Hej Alle.

Till 99% räcker det med en fläkt som man fördelar ut till flera sugpunkter. Det bespar kostnaderna för flera fläktar.Rören brukar man dra uppe vid taket eller vägg mott taket. Var noga med suggroparna.

Radonsugar med 50mm rör blir knappt synliga.

Återkom gjärna med ditt val och resultat av eftermätningar till oss alla som följer dig.

Hej,
Har lågstrålande blåbetong, lite radon i vattnet och mycket markradon. Härliga tider...

Någon som sett någon tumregel för hur mycket lågstrålande blåbetong avger? (Vet att det beror på ytbehandling, tätskick=noll, men om det sitter en vanlig tapet på)

Har börjat pyssla med radonsugen, hur gjorde ni med suggroparna, hur mycket grävde ni ut under plattan? Man vill ju inte att plattan ska spricka heller... Jag har sand, och sedan kompakt lera under min platta.

Hej grw,

För att veta hur mycket radon som kommer från byggnadsmaterialet så måste man veta den totala ytan, vilken strålning det är på insidan av väggen, (varierar med olika material på väggen), volym i huset, luftomsättning mm.

Blåbetong tillverkades under 1929-1975. Det fanns flera brytpunkter i Sverige och ju längre ner i berget man kom, vart strålningen högre. Material från Yxhult har den största strålningen.

Boverket rekommenderar att radonmäta redan då gammastrålningen från byggnadsmaterialet överskrider 30Mr/h.
Här har även myndigheterna satt målet för högsta tillåtna gränsvärde från byggnadsmaterial till 30Mr/h (Boverkets Byggregler BFS 2006:12).

Finns en tumregel på att om radonhalten i vattnet är 1.000Bq så kan det uppgå till 100Bq i inomhusluften.
(Det är ju svårt att beräkna då man behöver veta antal boende, vattenmängd, ventilation mm).

Lättas är nog att kontrollera på miljö o hällas lista i din kommun vilka som kan hjälpa dig med mätningen och utredningen.

Storleken på suggroparna är nog lika många som hus.
Det ända som går i ditt fall är att försöka öka arean och antal sugpunkter.
Det går bra att fylla suggroparna med grovt singel dels för bärigheten på golvet och att groparna inte faller i hopp.
Att göra en djupare grop under sanden i leran funkar inte då det inte går att suga luft i leran.

Lycka till med radonsaneringen
Radonhunters

Jag bor i ett område där det förekommer markradon. Har dock inte mätt just mitt hus ännu eftersom jag inte varit beredd att ta kostnaderna för åtgärd - då är det bättre att inte veta resonerar jag. Jag har ingen blåbetong i huset, så om det överhuvudtaget finns radon så kommer det från marken.

Huset står på sula av betong med hjärtväggar som delar av huset i fyra sektioner. I varje sektion är det sedan armerad betongplatta på diffusionstät plast. Underlaget är stenhård pinnmo. Gissar att eventuellt radonläckage kommer in mellan sula och platta.

När jag dränerade om för 15 år sedan så lade jag nya dräneringsrör från sandfångsbrunn i två halvslingor som i andra änden är uppdragna till markytan med små brunnslock för att kunna spola. Det är rejält med tvättat kross 8-16 runt dräneringen och sedan en halvmeter tätt lager med mosand högst upp. Isodrän med tätlist i överkant mot grunden. Sandfångsbrunnen har vattenlås.

Det slog mig att hela dräneringssystemet är helt tätt sånär som på att brunnslocken kan läcka lite (men det går att täta). Om man sätter en utsugsfläkt på de två spolutloppen så kan man således väldigt lätt och billigt skapa ett undertryck i hela dräneringssystemet runt huset. Frågan är om det är rimligt att tro att detta även sänker trycket under huset så att det kan signifikant reducera eventuellt radonläckage in i huset?

O
Pen skrev:
Jag bor i ett område där det förekommer markradon. Har dock inte mätt just mitt hus ännu eftersom jag inte varit beredd att ta kostnaderna för åtgärd - då är det bättre att inte veta resonerar jag. Jag har ingen blåbetong i huset, så om det överhuvudtaget finns radon så kommer det från marken.

Huset står på sula av betong med hjärtväggar som delar av huset i fyra sektioner. I varje sektion är det sedan armerad betongplatta på diffusionstät plast. Underlaget är stenhård pinnmo. Gissar att eventuellt radonläckage kommer in mellan sula och platta.

När jag dränerade om för 15 år sedan så lade jag nya dräneringsrör från sandfångsbrunn i två halvslingor som i andra änden är uppdragna till markytan med små brunnslock för att kunna spola. Det är rejält med tvättat kross 8-16 runt dräneringen och sedan en halvmeter tätt lager med mosand högst upp. Isodrän med tätlist i överkant mot grunden. Sandfångsbrunnen har vattenlås.

Det slog mig att hela dräneringssystemet är helt tätt sånär som på att brunnslocken kan läcka lite (men det går att täta). Om man sätter en utsugsfläkt på de två spolutloppen så kan man således väldigt lätt och billigt skapa ett undertryck i hela dräneringssystemet runt huset. Frågan är om det är rimligt att tro att detta även sänker trycket under huset så att det kan signifikant reducera eventuellt radonläckage in i huset?
Tja.... Jag tror att oron för radon är farligare... så då kanske det är smart att inte mäta :)

• Gilla
Pen
  • Laddar…
myrstack skrev:
Tänk på att FTX "späder ut" radonhalt i luft medans en radonsug hindrar radonet att komma in genom att det bildas ett svagt undertryck under plattan.
Man kan även tänka på det här viset: Idag har han mekanisk frånluft som skapar ett kraftigt undertryck som motsvarar säg 60liter luft/sekund. Med ett FTX injusterat för ett litet undertryck,säg 55liter tilluft och 60liter frånluft som ger ett undertryck på 5 liter/sekund. Man har alltså ett BETYDLIGT lättare undertryck i huset vilket gör att man drar in mindre radongaser ifrån mark. Så att säga att FTX bara späder ut radongaserna är inte riktigt rätt.

Jag konverterade min frånluftventilation till FTX och gick från ett årsmedelvärde på 450bq till 50bq. Du kan läsa om mina erfarenheter här: https://www.byggahus.se/forum/venti...-klar-tankar-radon-erfarenheter-och-tips.html

EDIT: ÄSCH vilken gammal tråd som någon väckt till liv! Nåja.... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.