Odjuret skrev:
...Så med tanke på detta.... det är tur att man inte röker... eller så uttrycker man sig så här....
Ge fan i å röka om du bor i ett radon hus...
Det här med tröskeleffekter är rätt intressant.

Radon och andra slags joniserande strålning är vi utsatta för var vi än är, var vi än bor.
Det är en del av jorden, berggrunden och universum.

Och frågan är då om risken för till exempel lungcancer är direkt proportionell mot strålningen, eller om det finns ett tröskelvärde.
Dvs en nivå på strålningen under vilken den är "ofarlig" och där risken först kommer om man utsätts för mer strålning än tröskelnivån.
Där vet vi och vetenskapen nog väldigt lite.

Men en sak är nog fastslaget:
Ge fan i att röka! Vare sig du bor i ett radonhus eller inte.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Tycker att det säger ganska mycket om "farligheten" med radon.... Det finns några som tyvärr drabbas av lungcancer trots att de inte röker....
Och det finns MÅNGA som drabbas av lungcancer fast de inte bor i radonhus...

Röker du inte så är det i princip ofarligt att bo i radonhus.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Nerre skrev:
Och det finns MÅNGA som drabbas av lungcancer fast de inte bor i radonhus...
...
Och killar kan få bröstcancer... :confused:

O
Det säkraste sättet att undvika lungcancer det är helt klart att inte röka....

eller så ser man det så här... Om man röker och bor i ett hus med radon så ökar man risken ytterligare att dö i lungcancer.... å vill man inte dö i lungcancer så bör man skippa ciggen.

Ja tyvärr vi grabbar kan få bröstcancer....

Taget från en artikel på villaägarnas hemsida.

"FAKTA: Dödsorsaker i Sverige

Arbetsplatsolyckor (2009): 44
Lungcancer, orsakad av radon, icke-rökare: 50
Anmälda mord, dråp, dödsmisshandel (2009): 230
Lungcancer, radon i kombination med rökning: 450
Trafikdöda(2009): 355
Självmord (2007): 1 443
Felbehandlingar och misstag i sjukvården (beräkningar): 3 000
All lungcancer, de flesta p g a enbart rökning(2008): 3 673
Hjärtinfarkt (2008): 8 840
All cancer (2008): 22 555
Cirkulations- och kärlsjukdomar (2008): 37 466
Alla dödsorsaker, totalt antal döda (2008): 91 542

Källor: Socialstyrelsen, Karolinska institutet, Brottsförebyggande rådet m fl.

Text: Marianne Hühne von Seth"

Personligen så tycker jag att man bör förbjuda rökning innan man börjar fundera på att riva hus byggda i blåbetong. Att rata ett hus med förhöjda radonvärden bara för att nästa dag åka till jobbet i en gammal Nissan micra som saknar abs-bromsar känns smått absurt.

Däremot så tycker jag att det är naturligt att försöka minska radon-halten, men inte på bekostnad av nya vinterdäck till bilen.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Fast det finns andra aspekter. Mina föräldrar sälde radon vill på 70/80 talet när detta blossade upp som en farlig trend och sålde med 50% förlust. Så huset värde påverkas ju öven av " nojjor".

Är man en av de 50 pers vars cancer enbart länkas till radon ångrar man nog sitt husköp. Eller om ens barn blir en av de 50. På samma sätt som man kanske ångrar att ens dotter lånade familjens Fian fjanto istället för volvo xc90 den där olyckskvällen. Livet är fullt av val.

Redigerat:
Så är det, som förälder så tror jag dock att jag skulle hitta skäl till att klandra mig själv oavsett vad som orsakat ett av mina barns dödsfall.

Jag försöker inte försköna radon, men jag tycker att man ska se saker i rätt perspektiv.

Men vem vet, radonmänniskor kanske lever längre eftersom de billigare husen gör att man har råd att köpa en säker bil och träna regelbundet! ;-)

• Gilla
Nanny Fine och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det här med tröskeleffekter är rätt intressant.

Radon och andra slags joniserande strålning är vi utsatta för var vi än är, var vi än bor.
Det är en del av jorden, berggrunden och universum.

Och frågan är då om risken för till exempel lungcancer är direkt proportionell mot strålningen, eller om det finns ett tröskelvärde.
Dvs en nivå på strålningen under vilken den är "ofarlig" och där risken först kommer om man utsätts för mer strålning än tröskelnivån.
Där vet vi och vetenskapen nog väldigt lite.
Fel, det finns vetenskap kring detta.
Svaret är att det inte finns något tröskelvärde. Kroppen har alltså inte tolerans för någon strålning överhuvudtaget, endast vid dosen noll är det ofarligt. Skadan ökar sedan linjärt med stråldosen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.