Hejsan
Vi söker idéer om hur att hålla rådjur borta från trädgården och hur att skapa skydd mot insyn. Förhoppningsvis går de båda att kombinera.
Vår tomt är stor, cirka 2500 kvm, så billigare lösning är att föredra.
Våra tankar går i termen täta buskar alternativt nät med klängväxter. Plank är inte att föredra.
Råd/tips ?
Vi söker idéer om hur att hålla rådjur borta från trädgården och hur att skapa skydd mot insyn. Förhoppningsvis går de båda att kombinera.
Vår tomt är stor, cirka 2500 kvm, så billigare lösning är att föredra.
Våra tankar går i termen täta buskar alternativt nät med klängväxter. Plank är inte att föredra.
Råd/tips ?
Jag hade samma problem och är nu precis färdig med ena sidan av tomten. Rådjuren har sedan vi flyttade in ätit allt de kommit åt och spridit fästingar. Efter att ha testat att skrämma bort dem med blänkande saker, hot om stryk och annat meningslöst och även sprayat alla träd med antirådjurslukt gav vi upp. De förstör tyvärr alldeles för mycket. Nu blir det kombination av viltstängsel och häck. Det ska räcka med 180 cm högt, men det var slut så det blev 200 cm.
Visst ser det lite trist och fientligt ut från utsidan, men inifrån tomten är stängslet nästan osynligt och när häcken vuxit till sig lite är stängslet helt "borta" från vår sida. Klart mer diskret än ett Gunnebo eller liknande som har grövre trådar.
Visst ser det lite trist och fientligt ut från utsidan, men inifrån tomten är stängslet nästan osynligt och när häcken vuxit till sig lite är stängslet helt "borta" från vår sida. Klart mer diskret än ett Gunnebo eller liknande som har grövre trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni funderat på någon typ av klängväxt på nätet isf häck??Hep skrev:
Jag hade samma problem och är nu precis färdig med ena sidan av tomten. Rådjuren har sedan vi flyttade in ätit allt de kommit åt och spridit fästingar. Efter att ha testat att skrämma bort dem med blänkande saker, hot om stryk och annat meningslöst och även sprayat alla träd med antirådjurslukt gav vi upp. De förstör tyvärr alldeles för mycket. Nu blir det kombination av viltstängsel och häck. Det ska räcka med 180 cm högt, men det var slut så det blev 200 cm.
Det bör vara 180 cm.
Om man bestämmer sig för att stänga ute rådjur kräver det en del arbete samt att man gör det ordentligt. Det får inte finnas öppningar som vägen in på tomten t.ex. utan allt måste vara ogenomträngligt för djuren. Det bästa är Allox nät, ganska diskret och man vänjer sig vid nätet ganska snabbt.
Att plantera klängväxter behövs inte och det blir nog en dyr lösning för en stort tomt. Häck kan man naturligtvis sätta innanför nätet om man önskar insynsskydd men den måste i så fall sättas en bit innanför stängslet så man kommer åt att sköta häcken utan att skada nätet.
Om man bestämmer sig för att stänga ute rådjur kräver det en del arbete samt att man gör det ordentligt. Det får inte finnas öppningar som vägen in på tomten t.ex. utan allt måste vara ogenomträngligt för djuren. Det bästa är Allox nät, ganska diskret och man vänjer sig vid nätet ganska snabbt.
Att plantera klängväxter behövs inte och det blir nog en dyr lösning för en stort tomt. Häck kan man naturligtvis sätta innanför nätet om man önskar insynsskydd men den måste i så fall sättas en bit innanför stängslet så man kommer åt att sköta häcken utan att skada nätet.
Lite sent att fundera på det nu då jag just planterat 215 häckplantor längs den sidan av tomten. Stängslet är för rådjuren och häcken för insyn då det snart blir en gigantisk lekplats precis utanför den del av tomten som vi helst vii ha som mest privat. Vi kommer inte stängsla in mot väg och grindöppning, så om de verkligen vill komma in kommer de kunna göra det. Fat eftersom de bor i grönområden på den sida av tomten vi spärrar av och vi har mindre goda saker att äta än grannarna, så hjälper det kanske tillräckligt. Annars får jag hyra in Runar.Lars-Göran Lindström skrev:
Ska man ha klängväxt gäller det nog att hitta något som rådjuren verkligen hatar, för annars har man ju gett dem en salladsbuffé i bekväm höjd. Våra kräk har ätit en massa saker som de enligt expertisen inte alls ska äta. Inklusive ett antal mogna chilifrukter av en rätt elak sort.
Jo,,, vi har noterat att det mesta går ned inklusive det experter klassat oätligt.Hep skrev:
Lekpark,, du kanske skulle satsat på bullerplank
Själv har jag ett nätstängsel på ungefär 1m för att hålla hunden inne.
Det räcker för att rådjuren och hjortarna går och betar på grannarnas tomter istället.
Hade rätt stora problem med det innan, men nu är det i stort sett borta.
Visst, de har *inga* problem att hoppa över, krävs knappt någon ansträngning av dem.
Om jag stöter på dem utanför tomten är det rätt vanligt att de springer iväg över min tomt utan att bli det minsta hindrade av det.
Men när de går och betar vandrar de rätt lugnt mellan olika måltider och väljer den lättaste vägen, som inte är att hoppa över stängslet.
Om jag vore tulpanodlare skulle jag nog satsa på ett 180cm stängsel, men så länge det finns rimligt goda saker hos grannarna också så räcker ett litet hinder väldigt långt.
Det räcker för att rådjuren och hjortarna går och betar på grannarnas tomter istället.
Hade rätt stora problem med det innan, men nu är det i stort sett borta.
Visst, de har *inga* problem att hoppa över, krävs knappt någon ansträngning av dem.
Om jag stöter på dem utanför tomten är det rätt vanligt att de springer iväg över min tomt utan att bli det minsta hindrade av det.
Men när de går och betar vandrar de rätt lugnt mellan olika måltider och väljer den lättaste vägen, som inte är att hoppa över stängslet.
Om jag vore tulpanodlare skulle jag nog satsa på ett 180cm stängsel, men så länge det finns rimligt goda saker hos grannarna också så räcker ett litet hinder väldigt långt.
Hos oss går de in via parkeringen och tar trappan upp och in via grinden, ordning och reda på djuren.. Tyvärr är de även uppe och klampar på altanen vilket låter så man vaknar, tror även att en faktiskt gick runt huset på altanen och var på 'balkongen' med en natt. Ja dom hoppar garanterat över ett vanligt Gunnebostängsel så behöver vara modell högre, även när de är riktigt små och söta flyger de över ett standard högt (tänk förskola). Det finns ju andra konstruktioner som blir fin men kanske blir för dyrt om tomten är för stor, kanske kan funka längs entre sidan på huset och så har man nät på övriga sidor.
Bild: Saxat från googlesökning
Bild: Saxat från googlesökning
Testar ett Alloxliknande nät från Jula för att skydda tujorna. Det finns redan ett högre plank på insidan tomten (ska bort på sikt) och det är inte för att hålla dem borta från trädgården. Det är fejandet mot tujorna som är problemet. Har bytt ut ett tjugotal hittills, varav hälften är sådana rådjuren markerat på.
En sida påbörjad, resten kvar. Totalt ca 40 m.
En sida påbörjad, resten kvar. Totalt ca 40 m.
Klicka här för att svara