9 314 läst ·
60 svar
9k läst
60 svar
Radioantenn på huset utan att dra kablar inomhus?
Forskat och frågat och forskat(googlat).
Mina slutsatser är, man behöver ingen AM /FM separator och dom kan samsas om samma kabel. Baserat på bilderna nedanför i min central, går bara en kabel till varje rum, sedan splittas den förmodligen i väggen bakom uttagen. Vet inte om det finns nån utrustning där bakom uttagen som delar signalerna eller om det bara är en enkel T-split.

Reagerar på att "fördelaren" (distribution amp) är gjord för 5mhz till 1ghz, jag skulle vilja ha en som kommer ner till 500khz eller lägre för att hantera LW/MW/SW frekvenser också.
En annan sak är att min receiver (Philips F5110) förmodligen vill ha 300 ohm impedans för AM signalen (den förväntar sig att kopplas till en s.k. long wire antenn) och det är 50ohm då det är koax, så jag borde behöva en balun innan det går in i radion om jag förstått korrekt som kan omvandla impedansen.
AM antennen jag funderar på är en aktiv magnetisk loop-antenn som heter MLA-30, eller så provar jag en gammaldags long-wire setup, men då lär jag behöva en balun mellan antennen och koax-kabeln också. Loop antennen är klar att kopplas till koax.
Mina slutsatser är, man behöver ingen AM /FM separator och dom kan samsas om samma kabel. Baserat på bilderna nedanför i min central, går bara en kabel till varje rum, sedan splittas den förmodligen i väggen bakom uttagen. Vet inte om det finns nån utrustning där bakom uttagen som delar signalerna eller om det bara är en enkel T-split.

Reagerar på att "fördelaren" (distribution amp) är gjord för 5mhz till 1ghz, jag skulle vilja ha en som kommer ner till 500khz eller lägre för att hantera LW/MW/SW frekvenser också.
En annan sak är att min receiver (Philips F5110) förmodligen vill ha 300 ohm impedans för AM signalen (den förväntar sig att kopplas till en s.k. long wire antenn) och det är 50ohm då det är koax, så jag borde behöva en balun innan det går in i radion om jag förstått korrekt som kan omvandla impedansen.
AM antennen jag funderar på är en aktiv magnetisk loop-antenn som heter MLA-30, eller så provar jag en gammaldags long-wire setup, men då lär jag behöva en balun mellan antennen och koax-kabeln också. Loop antennen är klar att kopplas till koax.
Det blir nog svårt att hitta prylar som klara under 5MHz. Inte ens radiouttaget i ett kombinerat radio/tv uttag klarar det pga de inbyggda filtren som delar upp signalen.
Sen vill man ju inte dämpa den svaga AM/LW/MW signalen, så dämpning genom utrustning som delar upp signalen på en massa uttag är ju onödigt.
Sen vill man ju inte dämpa den svaga AM/LW/MW signalen, så dämpning genom utrustning som delar upp signalen på en massa uttag är ju onödigt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Jag har hittat en splitter som går ner till 500 khz och en amp som passar, fast am antennen jag kollar på har inbyggd amp, lite av ett pussel detta.blackarrow skrev:
Det blir nog svårt att hitta prylar som klara under 5MHz. Inte ens radiouttaget i ett kombinerat radio/tv uttag klarar det pga de inbyggda filtren som delar upp signalen.
Hur många utgångar? 2? 6-8?
Ihopmixningen då?
En antennförstärkare radio/tv och LW/MW ingångar?! Det kanske går att hitta i Australien?
Har du TV där du har radion?
En splitter i mediaskåpet för att komma förbi din befintliga splitter och en splitter vid uttaget borde väl kunna fungera.
Ihopmixningen då?
En antennförstärkare radio/tv och LW/MW ingångar?! Det kanske går att hitta i Australien?
Har du TV där du har radion?
En splitter i mediaskåpet för att komma förbi din befintliga splitter och en splitter vid uttaget borde väl kunna fungera.
Jag är inte hundra, men tänkte en sånhär kunde kombinera signalerna, och man kunde också separera dom igen vid vägguttaget med samma, så 2x av dessa kunde fixa det tycker jag?
https://www.dxengineering.com/parts/cma-cf-4160j
Eller bara en av ovanstående för mixningen av signalen, och en billigare enhet för att dela upp signalerna igen. Den ovanför kan både mixa och separera medan denna bara gör en sak.
https://pixelsatradio.com/products/am-fm-band-separator
Här är splittern, fast jag börjar tänka att den kunde lämnas bort. För jag tror inte det är mer än ett rum som jag vill ha både AM och FM till, så den kunde väl lämnas bort. Ändrar jag mig man sätta till den.
https://www.dxengineering.com/parts/dxe-mbs-4
En annan sak som rekommenderats är en signalförstärkare. Har sett några som klarar av frekvensspannet jag är intresserad av.
https://www.dxengineering.com/parts/cma-cf-4160j
Eller bara en av ovanstående för mixningen av signalen, och en billigare enhet för att dela upp signalerna igen. Den ovanför kan både mixa och separera medan denna bara gör en sak.
https://pixelsatradio.com/products/am-fm-band-separator
Här är splittern, fast jag börjar tänka att den kunde lämnas bort. För jag tror inte det är mer än ett rum som jag vill ha både AM och FM till, så den kunde väl lämnas bort. Ändrar jag mig man sätta till den.
https://www.dxengineering.com/parts/dxe-mbs-4
En annan sak som rekommenderats är en signalförstärkare. Har sett några som klarar av frekvensspannet jag är intresserad av.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Rätt att den kan både mixa och splittra men inte de frekvensband du vill använda. Anslutningarna består av en ”skärmad 4mm banankontakt” med 5/8 tum ”mutter”, en betydligt kraftigare pryl som inte har F-kontakt. Klarar 500W resp 800W sändareffekt.DennisCA skrev:
Den borde funka fint att både mixa ihop FM- och AM-antennsigmalerna och splittra isär igen vid radion, men vad händer i mediacentralen?DennisCA skrev:
Ska radio/tv-fördelningen till de 5 rummen fungera också?
Eller kopplar du bara förbi antennsignalen med en F-skarvhylsa och struntar i FM-radio/TV via antenn?
Passive Splitter DXE-MB-2 borde fungera för att dela upp AM/FM och TV, samt mixa ihop, men det är inte riktigt rätt sätt. Då går det åt 2 st, på den ena kan du koppla in den befintliga 8-ports splittern.
Ska du ha TV vid radion går det åt en splitter till…
Du får beskriva lite bättre vad som skall fungera.
Jag lyssnade på internetradio ikväll. Bland de 15000 kanalerna blev det ändå en svenskt kanal.Magnus E K skrev:
Fredagskvällen började annars 1800 med HAAKS live i HD med stereon inkallad. Ett showband som har hållit igång utan publik hela pandemin… fånigt kul… Smakprov
Haaks - Rocking all over the world,
Jag tittar inte TV så vad konsekvenserna blir för TV signal är inget jag bryr mig i, radio endast. I dagsläget är coaxnätverket inte alls i användning. Vilket jag tycker är synd, och det ser ju ut att vara en bra lösning att få in radiosignaler från egen mast till huset, så behöver jag inte dra kablar genom fönstret till rummet där jag vill ha det typ. Vill alltså använda det som redan finns istället för att det bara sitter övergivet, finns inte ens FM radio idag via det. Det kunde jag få igång först utan att byta nånting iallafall.blackarrow skrev:
Ska radio/tv-fördelningen till de 5 rummen fungera också?
Eller kopplar du bara förbi antennsignalen med en F-skarvhylsa och struntar i FM-radio/TV via antenn?
Passive Splitter DXE-MB-2 borde fungera för att dela upp AM/FM och TV, samt mixa ihop, men det är inte riktigt rätt sätt. Då går det åt 2 st, på den ena kan du koppla in den befintliga 8-ports splittern.
Ska du ha TV vid radion går det åt en splitter till…
Jag kan vara helt nöjd med lösningen du säger, att ha två sådana splitters. Om det nu verkligen fungerar att kombinera signaler med den också.
Jag funderar nu på att koppla förbi den befintliga splittern och dra detta endast till rummet jag har utrustningen i nu istället. Då får antennerna kopplas ihop med en DXE-MB-2, och man kopplar en kabel direkt till rummet ifråga, där det finns en till DXE-MB-2 efter väggen.
Då rekommenderar jag ett F-skarvdon som direkt förbinder kabeln från antenn(erna) till rummet som ska ha radio som ersättning för den Televes 1 till 8-splittern. Du slipper dämpningen ,här på 12 dB, som blir när signalen delas upp på 8 utgångar, om du hittar någon som klarar frekvensområdet.
Skillnaden mellan splittern och bandseparatorn är att i den första delas effekten av den signal antennen tar emot till 2 uttag, dvs dämpas, medan bandseparatorn skickar hela signalen inom ett visst frekvensområde till endast en utgång.
Pixel-”delare” halverar inte signalstyrkan (i teorin), dvs dubbelt så bra
Liten skiss. I grönt för AM + FM och gult om du skulle ändra dig angående TV men det är lite trixigare att göra bra.
Själv har jag en rund/rundstrålande FM-dipolantenn kopplad till en antennförstärkares VHF-ingång (man får kolla frekvensområde noga). Får in ca 45 FM-radiostationer i hemmabion i källaren.
Skillnaden mellan splittern och bandseparatorn är att i den första delas effekten av den signal antennen tar emot till 2 uttag, dvs dämpas, medan bandseparatorn skickar hela signalen inom ett visst frekvensområde till endast en utgång.
Pixel-”delare” halverar inte signalstyrkan (i teorin), dvs dubbelt så bra
Liten skiss. I grönt för AM + FM och gult om du skulle ändra dig angående TV men det är lite trixigare att göra bra.
Själv har jag en rund/rundstrålande FM-dipolantenn kopplad till en antennförstärkares VHF-ingång (man får kolla frekvensområde noga). Får in ca 45 FM-radiostationer i hemmabion i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, balun kallas ofta prylen som sitter vid en lång-tråds-antenn och den kan vara anpassad för annan impedans på antennen och ofta för 50 Ohm coax för att klara höga sändareffekter på coaxkabeln. Där ger 50 Ohm mindre förluster.
Vad du behöver vid mottagaren är just en adapter som gör om väldigt lågfrekventa radiosignaler från obalanserade 75 Ohm coax till 300 Ohm balanserat (flatkabel). Om prylen kallas AM/MW adapter, converter, balun, transformer spelar mindre roll.
Googla tex FM + AM antenna adapter for vintage tuners (finns även på svenska Amazon).
Pixel-splittern saknade väl DC-genomkoppling och antennen du tänkt dig ville väl ha överlagrad spänningsmating på coax-kabeln?
Nästa steg kanske är att prova en enklare installation med bara stöd för MV, prova hur bra mottagning du får och sen se om du vill fortsätta leta prylar…?
Edit: lite små fel i texten.
Det är en bra idé att ha antennförstärkare isf balun, eller så nära antennen som möjligt.
Har för mig att tidningen Elektor byggde en specialanpassad antennförstärkare (80-talet) anpassad för att ge väldigt hög känslighet även vid ”fel längd” på antennen (för kort).
Vad du behöver vid mottagaren är just en adapter som gör om väldigt lågfrekventa radiosignaler från obalanserade 75 Ohm coax till 300 Ohm balanserat (flatkabel). Om prylen kallas AM/MW adapter, converter, balun, transformer spelar mindre roll.
Googla tex FM + AM antenna adapter for vintage tuners (finns även på svenska Amazon).
Pixel-splittern saknade väl DC-genomkoppling och antennen du tänkt dig ville väl ha överlagrad spänningsmating på coax-kabeln?
Nästa steg kanske är att prova en enklare installation med bara stöd för MV, prova hur bra mottagning du får och sen se om du vill fortsätta leta prylar…?
Edit: lite små fel i texten.
Det är en bra idé att ha antennförstärkare isf balun, eller så nära antennen som möjligt.
Har för mig att tidningen Elektor byggde en specialanpassad antennförstärkare (80-talet) anpassad för att ge väldigt hög känslighet även vid ”fel längd” på antennen (för kort).
Redigerat:
Jag är inte hundra än hur jag ska gå vidare, har funderat på att slänga upp en långtrådsantenn som test och dra direkt till fönstret för att se vad jag får för resultat. Då skulle jag bara behöva tänka på FM via koaxen. Det är möjligt jag kan gå den vägen ännu, jag har passligt att slänga upp en sån mot några träd på gården.
Antennen som vill ha ström hade egen "dosa" för att förse ström åt den, vore det inte bara att lägga strömförsörjaren mellan antennen och splittern, så gör det inget om den har DC genomgång eller ej? Bara antennen får ström så är det väl OK.
Jag tror den här AM splittern fixar korrekt 300 ohm annars då jag läser på deras webbsida, står inte direkt att det är så, men jag får den antydan då jag kollar på ett antennkit där den ingår:
https://pixelsatradio.com/collectio...ucts/afhd-4-long-range-am-fm-hd-radio-antenna
Antennen som vill ha ström hade egen "dosa" för att förse ström åt den, vore det inte bara att lägga strömförsörjaren mellan antennen och splittern, så gör det inget om den har DC genomgång eller ej? Bara antennen får ström så är det väl OK.
Jag tror den här AM splittern fixar korrekt 300 ohm annars då jag läser på deras webbsida, står inte direkt att det är så, men jag får den antydan då jag kollar på ett antennkit där den ingår:
https://pixelsatradio.com/collectio...ucts/afhd-4-long-range-am-fm-hd-radio-antenna
DennisCA skrev:
tja, det kanske fungerar bra med en kort coax eftersom det är så låg frekvens. Det står ju faktiskt 300 Ohm för AM i ditt länkade kitt.DennisCA skrev:
Kan väl vara idé att prova att vända på pluggen i tunern för bästa signal…