9 314 läst ·
60 svar
9k läst
60 svar
Radioantenn på huset utan att dra kablar inomhus?
Det är gammal IEC-standard. Finns tre liknande varianter, AM utan mittstift, FM med smalt mittstift och TV med brett mittstift. Ingen aning om var man hittar dessa löst idag. Adaptrar finns tydligen fortfarande:DennisCA skrev:
https://www.amazon.se/Transmedia-historiska-FS-32-mottagare/dp/B0060LCMU4
Ja, som nämnts tidigare skickas det förmodligen inte ens ut något radioutbud på kabeln nu när nästan alla gått över till digitalt. I synnerhet inte om du inte har något abbonemang.DennisCA skrev:
Bygg om kabel-TV-installationen till ett eget nät med egen antenn(-er) istället. Kanske kolla först att det är okej med kabelleverantören att du kopplar bort det.
Nå jag hoppades iallafall, i Finland avbröt vi radiodigitaliseringen redan 2005. Dab finns inte här alls så ska radio sändas vore det analogt.
Jag hittade nu var kabeln går in, genom ett jordrör nog och allt går ihop i centralen.
Jag hittade nu var kabeln går in, genom ett jordrör nog och allt går ihop i centralen.
Ja, det är i praktiken samma här i Sverige. Jag tänkte mer på att teknikskiften i kabel-TV-näten gör att många nät numera nog saknar den tekniska infrastrukturen för att distribuera analoga (såväl radio- som TV-) signaler.DennisCA skrev:
Dessutom finns här inte längre något vidaresändningsplikt/"must carry" så numera är väl kabeln i princip död om man inte har något abonnemang. Förr kunde man kolla SVT analogt på kabeln utan att betala en krona och då hängde väl normalt även hela radioutbudet med.
Börjat kolla på master och antenner, se vad priser ligger på. Om det blir nytt / begagnat / göra eget... Tyvärr kan jag inte använda jordröret som den existerande kabeln kommer in genom, den går hela vägen ut till tomtens hörn och är låångt från huset.
Så det blir väl att montera masten vid nån gavel skulle jag tro (inte på plåttaket utan där den kan skruvas fast i trästrukturen) och dra kabeln på utsidan tills den ska igenom väggen.
Alternativt in genom kattvinden och in genom taket, men det blir svårt att pricka rätt och jag vill inte punktera ångspärren. Och vår el dras genom taket (under ångspärren) så risken där är större att pricka nån ledning. Väggen är säkrast.
Begagnad mast och antenner för 20€ men antar dom är för TV:

Så det blir väl att montera masten vid nån gavel skulle jag tro (inte på plåttaket utan där den kan skruvas fast i trästrukturen) och dra kabeln på utsidan tills den ska igenom väggen.
Alternativt in genom kattvinden och in genom taket, men det blir svårt att pricka rätt och jag vill inte punktera ångspärren. Och vår el dras genom taket (under ångspärren) så risken där är större att pricka nån ledning. Väggen är säkrast.
Begagnad mast och antenner för 20€ men antar dom är för TV:

Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
En FM sändare för bil och den kopplad till ljud ut på lämplig dator som stramar från nätet? Då kan du få Spotify mm också i den.
Det missar liksom hela poängen med varför jag gör detta. Vill inte ha en setup som är nätberoende för att det ska funka, retro är hela grejen. Jag jobbar med IT och är så gårrtrött på modern teknik, streamingtjänster och social media osv, på fritiden vill jag bort från allt modernt skräp och arbeta med lite äldre teknologier.
Jag har inte ens spotify eller nån annan streamingtjänst hemma heller, jag är mera bakåtsträvande än mina föräldrar som närmar sig 70, dom har slängt datorerna och anammat mobiler och pads och har netflix, spotify m.m. medans jag avskyr allt som inte är en desktop dator med ordentligt tangentbord och mus.
Jag har inte ens spotify eller nån annan streamingtjänst hemma heller, jag är mera bakåtsträvande än mina föräldrar som närmar sig 70, dom har slängt datorerna och anammat mobiler och pads och har netflix, spotify m.m. medans jag avskyr allt som inte är en desktop dator med ordentligt tangentbord och mus.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Du får gå all in och skaffa en rigg och HAM prylar.DennisCA skrev:
Det missar liksom hela poängen med varför jag gör detta. Vill inte ha en setup som är nätberoende för att det ska funka, retro är hela grejen. Jag jobbar med IT och är så gårrtrött på modern teknik, streamingtjänster och social media osv, på fritiden vill jag bort från allt modernt skräp och arbeta med lite äldre teknologier.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Ett par Peltor XP WS och du slipper störande ljud på köpet.DennisCA skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Om jag kommer ihåg rätt så sattes ett filter vid antennen. Men det kan ha varit för att kombinera tv1 och tv2 om de låg på två olika antenner. Jag hade liknade problem som du när jag bodde i lägenhet och det funkade inte via uttaget för mig heller så det blir en dipol.DennisCA skrev:
En TV-antenn på taket kan säkert funka bättre än en s k möbelantenn i en del fall, i synnerhet om den är anpassad för VHF, men om man ändå skall mecka upp en antenn (för jag tolkar det som att du inte har någon egen TV-antenn idag) så varför inte sätta upp en FM-antenn?DennisCA skrev:
Lite tråd-nekro såhär passligt till halloween... Har inte kommit nån vart med antennbyggandet tyvärr, det är den tiden på året då det är svårt att få något vettigt uträttat längre.
Jag skulle vara intresserad av detta också, jag undrar om man kan kunde sätta en separat AM antenn på taket tillsammans med FM antennen. Men skulle man behöva leda in dessa i separata koaxialkablar i så fall? Jag funderar dessutom om jag kunde leda AM signalen till TV uttaget, eftersom jag ändå inte använder TV uttaget. Då kunde jag få ett uttag för FM och ett annat för AM. Så får jag in båda i huset och undviker störning från alla apparater.
Typ såhär:
Jag har lyckats ratta in några MW kanaler och en LW kanal på min portabla radio, tyvärr saknar den radion SW bandet och den plockar upp störningar från huset, fast genom att hålla i FM antennen får jag bort mycket av det, konstigt, då det är en intern antenn som tar emot AM.... Det är ganska roligt att prova ratta in stationer långt bort ifrån. Jag har beställt lite isolerad kopparkabel och ska prova bygga en liten loop förstärkare som man kan lägga nära radion också. Vill också få tag i en radio som fixar SW bandet.

Jag såg på en youtube video (Mr Carlson's Lab) där han renoverade en radio från 1937, sade desamma, men han hade löst det genom att ha en extern AM antenn och han drog in det i huset via en koaxialkabel in i radion. Fick jättebra mottagning.S SM4UKE skrev:Att ta emot rundradio på LV, MV ("AM") och KV är för det mesta dödsdömt numera hos de flesta och det beror på att man har så mycket skräpelektronik som ger radiostörningar. Gör en jämförelse där ALLT stängs av hemma och se om det blir bättre. Om inte finns säkert ändå något kvar som är igång och stör, eller också är det något hos grannarna. LED-lampor, robotgräsklippare, laddare, små och stora nätadapters, plasmateve, optimerare till solcellsanläggningar, nätverksgrejer, drivdon till belysning... listan på störkällor kan göras hur lång som helst. Sedan kan det även störa FM-radion men det är lite mer ovanligt men inte alls osannolikt.
Jag skulle vara intresserad av detta också, jag undrar om man kan kunde sätta en separat AM antenn på taket tillsammans med FM antennen. Men skulle man behöva leda in dessa i separata koaxialkablar i så fall? Jag funderar dessutom om jag kunde leda AM signalen till TV uttaget, eftersom jag ändå inte använder TV uttaget. Då kunde jag få ett uttag för FM och ett annat för AM. Så får jag in båda i huset och undviker störning från alla apparater.
Typ såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lyckats ratta in några MW kanaler och en LW kanal på min portabla radio, tyvärr saknar den radion SW bandet och den plockar upp störningar från huset, fast genom att hålla i FM antennen får jag bort mycket av det, konstigt, då det är en intern antenn som tar emot AM.... Det är ganska roligt att prova ratta in stationer långt bort ifrån. Jag har beställt lite isolerad kopparkabel och ska prova bygga en liten loop förstärkare som man kan lägga nära radion också. Vill också få tag i en radio som fixar SW bandet.

Googlar lite själv, verkar som det finns nånting som heter en AM/FM band separator
https://pixelsatradio.com/products/am-fm-band-separator
Så då ser det väl ut som man kan slippa undan med en koaxialkabel in i huset. Finns också en kombi AM/FM antenn med samma separator
https://www.solidsignal.com/dx-engi...-outdoor-high-definition-radio-antenna-afhd-4
Den låter inte så bra då jag googlar på olika forum dock, separata antenner är nog bättre.
https://pixelsatradio.com/products/am-fm-band-separator
Så då ser det väl ut som man kan slippa undan med en koaxialkabel in i huset. Finns också en kombi AM/FM antenn med samma separator
https://www.solidsignal.com/dx-engi...-outdoor-high-definition-radio-antenna-afhd-4
Den låter inte så bra då jag googlar på olika forum dock, separata antenner är nog bättre.