M Moossan skrev:
Vilken ska man välja mellan 1-7?
Du beräknar energibehovet i rummet och kan därefter räkna ut erforderligt flöde över radiatorn med lämpligt tryckfall över ventilen och lämpligt temperaturfall över radiatorn. Då får du fram vilken inställning du ska ha. Har du värmepump ska temperaturfallet vara högst 10 grader, men helst 7-8

V Vector skrev:
... som vadå? Som gjorde att ni hade kalla element eller... då hade ni ju problem före det byttes å då är ju chansen att dom nya inte är problemet
Så kan det vara. Men då jag inte är någon rörkrökare kan jag omöjligt veta om det skulle gett någon effekt eller inte. Därav bytte jag för jag trodde att de skulle göra skillnad på värmen. Tänkte att det kanske kan fastna skit osv.

L lordi skrev:
Du beräknar energibehovet i rummet och kan därefter räkna ut erforderligt flöde över radiatorn med lämpligt tryckfall över ventilen och lämpligt temperaturfall över radiatorn. Då får du fram vilken inställning du ska ha. Har du värmepump ska temperaturfallet vara högst 10 grader, men helst 7-8
Okej! Tack!

Uppdatering.
Har lokaliserat felet och då hittat en till radiator i stammen. Så nu är det 3 av 6 som fungerar men det tredje har följande:
Inkommande rör varmt (varmt upptill på radiatorn) men returen är iskall (kall upptill).
Där är inga ventiler bytta. Har masserat ventilen, luftat samt kontrollerat så att returventilen är öppen och det är den.

Pumpen står på högsta fart.

Har du kontrollerat returventilerna så att de är öppna?
Kommer troligen lite vatten när du tar bort täcklocket och/eller när du börjar skruva på ventilspindeln, det är helt naturligt.

Kan vara att det har fastnat "gojs" vid utloppet på radiatorerna och/eller i returventilerna.
Prova att dels stänga & öppna returventilerna flera gånger, dels att banka/slå på returventilerna.

När installerades bergvärmen?
En värmepump har lägre framledningstemperatur än vad resten av värmesystemet troligen är dimensionerat för.
Troligen var systemet dimensionerat för typ 80/70 (framledning/retur) och då ströp termostaterna på radiatorerna nära "pannan" så mycket så att även radiatorerna i slutet fick tillräckligt med flöde.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du kontrollerat returventilerna så att de är öppna?
Kommer troligen lite vatten när du tar bort täcklocket och/eller när du börjar skruva på ventilspindeln, det är helt naturligt.

Kan vara att det har fastnat "gojs" vid utloppet på radiatorerna och/eller i returventilerna.
Prova att dels stänga & öppna returventilerna flera gånger, dels att banka/slå på returventilerna.

När installerades bergvärmen?
En värmepump har lägre framledningstemperatur än vad resten av värmesystemet troligen är dimensionerat för.
Troligen var systemet dimensionerat för typ 80/70 (framledning/retur) och då ströp termostaterna på radiatorerna nära "pannan" så mycket så att även radiatorerna i slutet fick tillräckligt med flöde.
Jag har kontrollerat och den va öppen! Skruvade upp och ned ett par gånger utan framgång. Ska testa banka och slå lite när bebisar (tvillingar) vaknat 😂

Bergvärmepumpen installerades 2010

På vissa ser det ut sådär.

• En rostig ventil med rör vid en vit radiator, inomhusmiljö på trägolv. En skiftnyckel syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Moossan skrev:
På vissa ser det ut sådär.
Det är en packning för att det ska vara tätt mellan lock och ventilhuset.
Det är bara att ta bort och lägga i locket.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är en packning för att det ska vara tätt mellan lock och ventilhuset.
Det är bara att ta bort och lägga i locket.
Okej! På den där jag tror det har stoppat kommer det inget vatten alls när jag skruvar men på resten kommer det.
Kan det bero på stopp?

Düsseldorff
M Moossan skrev:
Okej! På den där jag tror det har stoppat kommer det inget vatten alls när jag skruvar men på resten kommer det.
Kan det bero på stopp?
Där har du felet. Banka på ventilen och se om det släpper.

M Moossan skrev:
Kan det bero på stopp?
Kanske, kanske inte.
Det beror på om det sitter en tätning/O-ring mellan ventilspindeln och ventilhuset.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Där har du felet. Banka på ventilen och se om det släpper.
Jag bankar och bankar men händer nada tyvärr.
Ska jag ta loss elementet och försöka rensa?

Kanske man får titta runt värmepumpen också att filter är rensat ,växelventil fungerar som den ska. Dessutom så har ju ivt flexslangar på vissa modeller som kan gå tät I själva värmepumpen som gör att flödet i värmesystemet kan bromsas

V Vector skrev:
Kanske man får titta runt värmepumpen också att filter är rensat ,växelventil fungerar som den ska. Dessutom så har ju ivt flexslangar på vissa modeller som kan gå tät I själva värmepumpen som gör att flödet i värmesystemet kan bromsas
Problemet är ju att jag har fler stammar och där fungerar allting. Så tror det är stopp i just detta element.

M Moossan skrev:
Problemet är ju att jag har fler stammar och där fungerar allting. Så tror det är stopp i just detta element.
Har du provat att alla termostater till noll/minimum (på alla stammar) förutom på den som är varm/ljummen i toppen å kall nere?

Låt det vara så i 10-15 minuter, öppna nästa kalla radiator och stäng den som var/är öppen.
Vänta 10-15 minuter.
Fortsätt med sista kalla radiatorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.