Ja, det är typiskt tvårörsystem.
Har du ställt in förinställningen på alla radiatorventiler?
Om inte så är det max flöde igenom alla radiatorer. Då tar radiatorerna i början allt flöde som cirkulationspumpen ger, å då blir det minimalt flöde genom de i slutet.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Vad har du för "panna"?
Är det någon typ av värmepump?
Nyare värmepumpar sänker flödet på cirkulationspumpen när det inte behöver vara så hög framledningstemperatur.
Vad står cirkulationspumpen inställd på?
Har du ställt in förinställningen på alla radiatorventiler?
Om inte så är det max flöde igenom alla radiatorer. Då tar radiatorerna i början allt flöde som cirkulationspumpen ger, å då blir det minimalt flöde genom de i slutet.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för "panna"?
Är det någon typ av värmepump?
Nyare värmepumpar sänker flödet på cirkulationspumpen när det inte behöver vara så hög framledningstemperatur.
Vad står cirkulationspumpen inställd på?
Jag har en IVT Greenline HT plus (bergvärme)Demmpa skrev:
Ja, det är typiskt tvårörsystem.
Har du ställt in förinställningen på alla radiatorventiler?
Om inte så är det max flöde igenom alla radiatorer. Då tar radiatorerna i början allt flöde som cirkulationspumpen ger, å då blir det minimalt flöde genom de i slutet.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
[länk]
[bild]
Vad har du för "panna"?
Är det någon typ av värmepump?
Nyare värmepumpar sänker flödet på cirkulationspumpen när det inte behöver vara så hög framledningstemperatur.
Vad står cirkulationspumpen inställd på?
Vet inte hur jag ställer förinställningen på radiatorer..
Här har du databladet för "RA-N/RA-U PURE radiatorventiler med förinställning",
Går egentligen inte att säga utan att veta hur systemet är uppbyggt, hur långa och grova rören är, storleken på de olika radiatorerna, mm.
Utan att räkna på det hela så kan man göra en grov injustering värmesystemet genom att mäta difftemperaturen över varje radiator.
Difftemperaturen bör vara 7-10⁰.
Ställ cirkulationspumpen på fast högt flöde.
Ta bort alla termostater.
Låt systemet vara i någon timme.
De radiatorer som dels är varmast å dels har lägst difftemperatur justeras ner till tex 2, de som har lite större difftemperatur justeras till 3, osv, sista radiatorn justeras till 5-6.
Vänta minst några timmar till.
Mät difftemperaturen samt rumstemperaturen.
Justera.
Vänta minst ett dygn, helst ska det vara jämn utetemperatur under dygnet.
Mät difftemperaturen samt rumstemperaturen.
Justera.
Osv.
Utan att räkna på det hela så kan man göra en grov injustering värmesystemet genom att mäta difftemperaturen över varje radiator.
Difftemperaturen bör vara 7-10⁰.
Ställ cirkulationspumpen på fast högt flöde.
Ta bort alla termostater.
Låt systemet vara i någon timme.
De radiatorer som dels är varmast å dels har lägst difftemperatur justeras ner till tex 2, de som har lite större difftemperatur justeras till 3, osv, sista radiatorn justeras till 5-6.
Vänta minst några timmar till.
Mät difftemperaturen samt rumstemperaturen.
Justera.
Vänta minst ett dygn, helst ska det vara jämn utetemperatur under dygnet.
Mät difftemperaturen samt rumstemperaturen.
Justera.
Osv.
Så som jag uppfattar TS så är alla radiatorventiler utbytta.V Vector skrev:
Enligt TS (inlägg 6) så är det värme upp förbi radiatorventilen men "försvinner" när radiatorn börjar. Alltså måste det vara lite flöde genom returventilen.V Vector skrev:
Alla är inte bytta. 3 av dom 5 är bytta till nya. Ska testa lite att öka på cirkulationspumpen imorgon.Demmpa skrev:
Har ökat trycket men det har inte hjälpt.
Så som det är nu.
Värme kommer till radiator 3 som kommer från källaren. Sen misstänker jag att det går från 3 till 4 från 4 till 5. Där har jag ingen värme.
Returen på radiator 3 är kall. Och radiatorn är kall längst ned men varm där uppe.
Det har börjat nu. Hade hit en rörkrökare som sa att det var ventilerna. Skulle ha 4000kr för att byta 2 av dom. Då gjorde jag det själv istället med hjälp av en polare som är gammal rörareV Vector skrev:
