Ja, det är typiskt tvårörsystem.

Har du ställt in förinställningen på alla radiatorventiler?
Om inte så är det max flöde igenom alla radiatorer. Då tar radiatorerna i början allt flöde som cirkulationspumpen ger, å då blir det minimalt flöde genom de i slutet.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Diskussionsinlägg som listar PDF-dokument om energieffektivitet och justering av värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad har du för "panna"?
Är det någon typ av värmepump?
Nyare värmepumpar sänker flödet på cirkulationspumpen när det inte behöver vara så hög framledningstemperatur.
Vad står cirkulationspumpen inställd på?
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Går det att öka på farten på cirkpumpen så gör det till max och se vad som händer, kan sitta en luftbubbla hårt på något ställe. Det kan ta ett par timmar innan en sådan gett sig.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är typiskt tvårörsystem.

Har du ställt in förinställningen på alla radiatorventiler?
Om inte så är det max flöde igenom alla radiatorer. Då tar radiatorerna i början allt flöde som cirkulationspumpen ger, å då blir det minimalt flöde genom de i slutet.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
[länk]
[bild]


Vad har du för "panna"?
Är det någon typ av värmepump?
Nyare värmepumpar sänker flödet på cirkulationspumpen när det inte behöver vara så hög framledningstemperatur.
Vad står cirkulationspumpen inställd på?
Jag har en IVT Greenline HT plus (bergvärme)

Vet inte hur jag ställer förinställningen på radiatorer..
 
Här har du databladet för "RA-N/RA-U PURE radiatorventiler med förinställning",
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du databladet för "RA-N/RA-U PURE radiatorventiler med förinställning",
Vilken ska man välja mellan 1-7?
 
Går egentligen inte att säga utan att veta hur systemet är uppbyggt, hur långa och grova rören är, storleken på de olika radiatorerna, mm.

Utan att räkna på det hela så kan man göra en grov injustering värmesystemet genom att mäta difftemperaturen över varje radiator.
Difftemperaturen bör vara 7-10⁰.
Ställ cirkulationspumpen på fast högt flöde.
Ta bort alla termostater.
Låt systemet vara i någon timme.
De radiatorer som dels är varmast å dels har lägst difftemperatur justeras ner till tex 2, de som har lite större difftemperatur justeras till 3, osv, sista radiatorn justeras till 5-6.
Vänta minst några timmar till.
Mät difftemperaturen samt rumstemperaturen.
Justera.
Vänta minst ett dygn, helst ska det vara jämn utetemperatur under dygnet.
Mät difftemperaturen samt rumstemperaturen.
Justera.
Osv.
 
Har problemen börjat nu eller har det funnits förut? Har det gjort någonting så elementen har tagits bort? Kan det vara att returkopplingen är stängd?
 
V Vector skrev:
Har problemen börjat nu eller har det funnits förut? Har det gjort någonting så elementen har tagits bort?
Så som jag uppfattar TS så är alla radiatorventiler utbytta.
V Vector skrev:
Kan det vara att returkopplingen är stängd?
Enligt TS (inlägg 6) så är det värme upp förbi radiatorventilen men "försvinner" när radiatorn börjar. Alltså måste det vara lite flöde genom returventilen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar TS så är alla radiatorventiler utbytta.

Enligt TS (inlägg 6) så är det värme upp förbi radiatorventilen men "försvinner" när radiatorn börjar. Alltså måste det vara lite flöde genom returventilen.
Alla är inte bytta. 3 av dom 5 är bytta till nya. Ska testa lite att öka på cirkulationspumpen imorgon.
Har ökat trycket men det har inte hjälpt.

Så som det är nu.
Värme kommer till radiator 3 som kommer från källaren. Sen misstänker jag att det går från 3 till 4 från 4 till 5. Där har jag ingen värme.

Returen på radiator 3 är kall. Och radiatorn är kall längst ned men varm där uppe.
 
V Vector skrev:
Har problemen börjat nu eller har det funnits förut? Har det gjort någonting så elementen har tagits bort? Kan det vara att returkopplingen är stängd?
Det har börjat nu. Hade hit en rörkrökare som sa att det var ventilerna. Skulle ha 4000kr för att byta 2 av dom. Då gjorde jag det själv istället med hjälp av en polare som är gammal rörare
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar TS så är alla radiatorventiler utbytta.
Frågan var inte om radiatorventilerna är bytt eller inte utan om elementet har tagits bort dvs plockats ner från väggen. Och om han har haft dessa problem förut
 
M Moossan skrev:
Det har börjat nu. Hade hit en rörkrökare som sa att det var ventilerna. Skulle ha 4000kr för att byta 2 av dom. Då gjorde jag det själv istället med hjälp av en polare som är gammal rörare
Varför byttes radiatorventilerna då om du inte har haft dessa problem förut?
 
V Vector skrev:
Frågan var inte om radiatorventilerna är bytt eller inte utan om elementet har tagits bort dvs plockats ner från väggen. Och om han har haft dessa problem förut
Dom har suttit sen vi flyttade in. Inte rört, förrens nu då. Då vi bytt ventiler.
Inte haft dom här problemen innan
 
V Vector skrev:
Varför byttes radiatorventilerna då om du inte har haft dessa problem förut?
För att han sa att de va dom?
 
M Moossan skrev:
För att han sa att de va dom?
... som vadå? Som gjorde att ni hade kalla element eller... då hade ni ju problem före det byttes å då är ju chansen att dom nya inte är problemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.