854 läst ·
4 svar
854 läst
4 svar
Radiatorrör från golv eller vägg?
Vi har en villa byggd 09 där badrummet på ovanvåningen inte blivit byggt än men som vi nu har planer på att sätta igång med.
Men hur är reglerna kring rören till radiatorn?
Eftersom allt redan är förberett med vatten, avlopp osv så kommer så vitt jag kan se rören till radiatorn upp ur golvet utanför där väggen ska vara. Är det godkänt att låta dom komma upp där iom att det är byggt så från början eller räknas det som ett helt nytt badrum där rören måste komma från väggen?
Är otroligt förvirrad kring detta. Kanske någon som vet?
Eftersom allt redan är förberett med vatten, avlopp osv så kommer så vitt jag kan se rören till radiatorn upp ur golvet utanför där väggen ska vara. Är det godkänt att låta dom komma upp där iom att det är byggt så från början eller räknas det som ett helt nytt badrum där rören måste komma från väggen?
Gäller det även vid renovering av befintligt badrum där rören kommer ur golvet?
Visst det finns kanske möjlighet att bygga en sockel av något slag för att lösa det på så sätt isf.
Jag har inte byggt väggen än nämligen.
Visst det finns kanske möjlighet att bygga en sockel av något slag för att lösa det på så sätt isf.
Jag har inte byggt väggen än nämligen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Det finns inga ska i detta..........man får bygga hur man vill. Det är senare i händelse av skada försäkringsbolagen tittar hur det är gjort och vad skadan beror på. Är det då felaktigt gjort och skadan beror på detta så minskar ersättningen radikalt. Man får även komma ihåg att om man "anmäler" att man har ett nyrenoverat/nybyggt badrum så utgår FB från att man följer reglerna det år det byggdes. Inte nå äldre regler. Men som sagt, man måste inte och det finns ingen regelföljar instans som gör inspektioner.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Endast genomföringar av avlopp tillåts i golv, gäller både gvk och bkr. Lämpligen efterlevs dom kraven.
K Kullgren skrev:Vi har en villa byggd 09 där badrummet på ovanvåningen inte blivit byggt än men som vi nu har planer på att sätta igång med.
Klicka här för att svara