Har satt in renoverade sektionsradiatorer - dvs rätt gamla. De installerades av rörmokare med nya termostater. Husets raddar av samma sort stökar inte men har inte likadana termostater.
Se/hör video.
De sjunger/visslar så att det stör på nätterna, i alla mellanlägen. Som det är nu måste vi sätta helt av eller helt på, så är raddarna helt tysta.
Vad gör man åt detta?
Se/hör video.
De sjunger/visslar så att det stör på nätterna, i alla mellanlägen. Som det är nu måste vi sätta helt av eller helt på, så är raddarna helt tysta.
Vad gör man åt detta?
Redigerat:
1 -rörs eller 2 - rörs system. Verkar som att flödet går för fort, då kan det susa/vissla i termostatventilerna rätt bra. Prova med att sänka farten på cirkpumpen ett snäpp. Har du VP , kan den sitta nertill under VP bakom fronten.
Tack för tips. Har en Altech CPA 130, utvändigt monterad mot LVVP innedel. Ca 3,5-4m höjd upp till raddarna på övre plan.J jonaserik skrev:
Den var satt på rätt högt variabelt tryck. Motsvarande c3 i med fasta varvtal.
Sätter jag den nära 0 på dp-v så tystnar raddarna, men jag uppfattar att vattnet cirkulerar både från LVVP och i raddarna. Även med hastighet c1 tjuter raddarna, om än lite mindre än som den var satt.
Testköra det så ett tag? Systemet har byggts om och byggts på via olika firmor genom åren, vet inte när denna pump tillkom.
Bild innan justering.
Det är när termostaten jobbar som flödet över den lilla öppning i den som oljud kan bli och för det mesta beror det på att flödet är för stort. Och det enda jag vet är att sänka farten på flödet på något sätt. Du har nu variabelt flöde, när några eller fler element stänger och det statiska trycket från pumpen ökar, så kommer den att sänka sin fart lite. Går nog att se på displayen. Då öppnar du alla termostater, kollar watt och sen stänger du 75 % av elementen och kollar watt. Förhoppningsvis förändras då watten.
Mina ventiler (alltså om man tar bort termostaten) har en "krans" som man kan dra ut och vrida för att justera öppningen i ventilen. Det påverkar också flödet. Detta är för att kunna justera utifrån rummens olika effektbehov samt hur långt "ut" på kretsen olika radiatorer sitter. Men jag har blivit upplyst om att de bör justeras ned så mycket som möjligt just för att undvika ljud. Alltså man ställer in dem relativt varandra men de som har lägst inställning har i princip en väldigt liten öppning (lågt flöde).
Klicka här för att svara