Jag vet att det finns ett antal gamla frågor som berör delar av denna frågeställning, men jag behöver hjälp att ta ett snabbt beslut (då order egentligen är lagd) och skapar därför en ny tråd.
Vi skall installera en frihängande spiskåpa (Fjäråskupan Ikon) i ett nybygge och har hittills varit inställda på att ha en kanalfläkt/vindsfläkt efter att på detta forum läst varningar om oljud utomhus vid takfläkt. (Inbyggd fläkt kan vi bortse ifrån helt)
Dock är taklutningen endast 22º samt att kallvinden är isolerad med 60 cm lösull, vilket gör att det endast är ett fåtal decimeter mellan isolering och yttertak ovan spisen. Efter att ha krupit omkring och försökte få imkanalen på plats surfar jag ut på nätet och noterar att kanalfläkten/vindsfläkten är hela 50x50x30 cm och väger 22 kg. Blir då fundersam om det är värt besväret att montera vindsfläkt istället för takfläkt.
Är utvändigt oljud något att bry sig om när vi har ca 150 m till närmaste granne?
Vilken variant ger minst ljud i köket? Den ljudisolerade kanalfläkten/vindsfläkten, eller takfläkten som är monterad på större avstånd...?
Vad finns det för behov av åtkomlighet? Serviceintervall? (Har ju inte lust att kravla omkring i lösullen och leta efter en låda någon gång i halvåret...)
Bör kanalfläkten monteras vertikalt, eller kan imkanalen böjas 2 x 90º för horisontellt fläktmontage och bättre åtkomlighet...? (Kan man använda flexislang/Drasut?)
(Om nu valet faller på takfläkt, har någon åsikter om Vilpe vs Östberg???)