Hej BH!
Vi har precis köpt ett Gullringshus från 1965 som vi vill renovera och göra om.
Jag har varit i kontakt med tidigare säljaren som säger att dessa väggar är bärande till taket.
Men självutnämnda experter i min omgivning säger att de inte kan vara bärande.
Jag kommer såklart ta in en konstruktör som får titta på det.
Men nyfiken som man är så önskar jag lite utlåtanden från BH och gärna kanske en lättare motivering varför de är eller inte är bärande.(Försöker lära mig)
Vi har precis köpt ett Gullringshus från 1965 som vi vill renovera och göra om.
Jag har varit i kontakt med tidigare säljaren som säger att dessa väggar är bärande till taket.
Men självutnämnda experter i min omgivning säger att de inte kan vara bärande.
Jag kommer såklart ta in en konstruktör som får titta på det.
Men nyfiken som man är så önskar jag lite utlåtanden från BH och gärna kanske en lättare motivering varför de är eller inte är bärande.(Försöker lära mig)
Väggarna på bilden går mitt igenom och ena är en del av yttervägg på huset ser det ut som, de går även parallellt med takåsen vilket tyder på att väggen/väggarna är bärande. Utan att ha kikat på takstolarna på vinden och vad de vilar på så skulle jag säga att väggarna är bärande och ska ej röras utan att växla av dem så du slipper få en otroligt låg takhöjd väldigt hastigt.
Väl mött!
(Redigerade bara min meningsbyggnad då jag själv knappt förstod vad jag menade...)
Väl mött!
(Redigerade bara min meningsbyggnad då jag själv knappt förstod vad jag menade...)
Redigerat:
Jag delar känslan att väggen sannolikt är bärande! Idag bygger man gärna fribärande w-takstolar, men det gjorde man inte lika mycket förr i tiden...
Nu ser jag inget mått, men relativt något annat mått i ritningen antar jag att det är runt 5 meter!?
Edit: tittar igen och gissar 7 meter istället!
Mitt hus byggt 55 är 6,5 meter brett och takstolarna är inte fribärande! Tidigare ägare antog dock att de var det när de tig upp en 3 meter öppning till köket! Där har takstolarna sjunkit ett par cm på mitten...
Nu ser jag inget mått, men relativt något annat mått i ritningen antar jag att det är runt 5 meter!?
Edit: tittar igen och gissar 7 meter istället!
Mitt hus byggt 55 är 6,5 meter brett och takstolarna är inte fribärande! Tidigare ägare antog dock att de var det när de tig upp en 3 meter öppning till köket! Där har takstolarna sjunkit ett par cm på mitten...
Klicka här för att svara