Hej!
Bott i huset 1 år och tidigare ägare har tagit bort vägg enligt markering. Huset är ett gullringhus byggt 1981. Oklart om ägare har förstärkt vägg eller inte.

Till frågorna!
Är den borttagna väggen bärande?
Hur kontrollerar jag om avlastning isf har gjorts?
Hur stora ingrep behövs för att avlasta den borttagna väggen om nu det behövs?

Väggarna löper igenom huset är enligt min uppfattning vanliga inneväggar gällande tjocklek.
Tack på förhand och ber om ursäkt för eventuella dumma frågor IOM det är mitt första hus.
/Viktor
 
  • Planskiss över bottenvåning i ett hus från 1981, med rum som sovrum, vardagsrum, hall, kök och badrum markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husets takstolar med mått 3600 mm och 2400 mm, inkluderar sektion och maxbelastning 50 kg/kvm, del av byggdiskussion om borttagen vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husgrund med markeringar för borttagen vägg. Grundplattan visas med måttangivelser och pilar som pekar inåt på byggplanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Du har fackverkstakstolar som bara vilar på ytterväggarna dvs inga bärande innerväggar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.