405 läst ·
2 svar
405 läst
2 svar
Ångbroms/spärr i vägg vid renovering
Hej!
Vi bor i ett hus från 1928 som byggdes om 1977 (vet inte vad som behölls av originalhuset helt och hållet). Men, jag vet att ytterväggarna (de flesta i alla fall) består av treetex -> brädor -> isolering (oklart vilken, kanske olika) -> vindpapp -> luftspalt -> mexitegel. Det finns alltså ingen form av ångspärr eller ångbroms i dagsläget och det funkar nog rätt okej i detta hus. Treetexen buffrar fukt rätt bra och det är diffusionsöppet hela vägen.
Men, nu ska vi renovera kök som har en stor del mot yttervägg och vi ska dra massa ny el och dylikt, så den gamla treetexväggen behöver plockas ned. Och nu är frågan hur jag ska bygga upp den nya väggen. Eller snarare, den snickare jag anlitar. Jag kommer såklart höra med hantverkarna som kan detta, men jag vill ändå ha era åsikter för att bilda mig en uppfattning.
Eftersom ingen annan del av huset har ångspärr tänker jag att det är direkt dumt att sätta in det i nya väggen? Så då tänker jag att man kanske kan välja en ångbroms istället, eller kanske till och med en variabel ångbroms? Men om jag gör detta så verkar rekommendationen vara att inte köra på oorganisk isolering (glas- eller stenull), vilket jag först tänkte. Så, är det träfiberisolering som gäller då? Ångbroms + träfiber?
Är det då okej att sätta OSB + Gips som ytskikt? Antar att man vill ha OSB för att få bättre fästning till köket.
Om jag i framtiden vill tilläggsisolera från utsidan (vilket kan bli aktuellt vid fasadbyte), är detta något som skulle bli problematiskt eller är det irrelevant?
Vi bor i ett hus från 1928 som byggdes om 1977 (vet inte vad som behölls av originalhuset helt och hållet). Men, jag vet att ytterväggarna (de flesta i alla fall) består av treetex -> brädor -> isolering (oklart vilken, kanske olika) -> vindpapp -> luftspalt -> mexitegel. Det finns alltså ingen form av ångspärr eller ångbroms i dagsläget och det funkar nog rätt okej i detta hus. Treetexen buffrar fukt rätt bra och det är diffusionsöppet hela vägen.
Men, nu ska vi renovera kök som har en stor del mot yttervägg och vi ska dra massa ny el och dylikt, så den gamla treetexväggen behöver plockas ned. Och nu är frågan hur jag ska bygga upp den nya väggen. Eller snarare, den snickare jag anlitar. Jag kommer såklart höra med hantverkarna som kan detta, men jag vill ändå ha era åsikter för att bilda mig en uppfattning.
Eftersom ingen annan del av huset har ångspärr tänker jag att det är direkt dumt att sätta in det i nya väggen? Så då tänker jag att man kanske kan välja en ångbroms istället, eller kanske till och med en variabel ångbroms? Men om jag gör detta så verkar rekommendationen vara att inte köra på oorganisk isolering (glas- eller stenull), vilket jag först tänkte. Så, är det träfiberisolering som gäller då? Ångbroms + träfiber?
Är det då okej att sätta OSB + Gips som ytskikt? Antar att man vill ha OSB för att få bättre fästning till köket.
Om jag i framtiden vill tilläggsisolera från utsidan (vilket kan bli aktuellt vid fasadbyte), är detta något som skulle bli problematiskt eller är det irrelevant?
Ingen som har input?
Sätt ångspärr, och byt OSB mot plyfa, gärna 15 mm.
Det är aldrig fel att sätta ångspärr, utom om det är ett hus som kallställs då kan det vara mindre bra.
Även om det så är endast ett fönster eller en dörr som sätts igen på ett äldre hus utan ångspärr så är det inte fel att sätta ångspärr.
Det är tyvärr en utbredd missuppfattning.
Med ångspärr så kan du tilläggsisolera hur mkt som helst på utsidan utan problem.
Plyfan håller bättre än OSB och är bättre att skruva i, och ju tjockare desto bättre. I badrum rekommenderas 15 mm plyfa. Köksskåp fulla med glas och porslin är tunga.
Det är aldrig fel att sätta ångspärr, utom om det är ett hus som kallställs då kan det vara mindre bra.
Även om det så är endast ett fönster eller en dörr som sätts igen på ett äldre hus utan ångspärr så är det inte fel att sätta ångspärr.
Det är tyvärr en utbredd missuppfattning.
Med ångspärr så kan du tilläggsisolera hur mkt som helst på utsidan utan problem.
Plyfan håller bättre än OSB och är bättre att skruva i, och ju tjockare desto bättre. I badrum rekommenderas 15 mm plyfa. Köksskåp fulla med glas och porslin är tunga.
Klicka här för att svara