Vår grannfastighet har fått ny ägare i en bostadsrättsförening. Dom ska riva villan och bygga fyra stycken parvillor. Det blir som en mur mot eftermiddags- och kvällssolen. Det jag kan komma på för att rädda lite sol är att höjden på villorna är högre än den jag förstår gäller i detaljplanen (6,5m). Fastigheten har beteckning 3834A på plankartan.

Vad tror ni? Tolkar jag detaljplanen rätt att den inte tillåter nockhöjd över 6,5m? Finns det annat jag kan bestrida mot denna överexploatering?

harry73
Hus höjden borde vara höjden till underkant tak (där fasad och tak möts)
Sedan gäller 1 våning + inredd vind, så 3,5m + vind med max 45 graders takvinkel.

Viktigare för d är beteckning ö som betyder villor (alltså inte parhus)

Bygghöjden är rätt. Däremot är det väl en nöt för byggnadsnämnden att knäcka eftersom det är parhus och inte villor inritade nu i förslaget.
Om jag gissar rätt var ni bor blir det väl ingen större påverkan på eftermiddagssolen?

Står det inte att vind inte får inredas?

• Gilla
Kim B
  • Laddar…
harry73
1 16386 skrev:
Står det inte att vind inte får inredas?
Iv i plankarta står för 1 plan (I) med vindsinredning (v).
Det är plankartan som är juridisk bindande, så om hushållen gäller är nästa fråga.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Går solen så lågt i dessa trakter?

Tack. Jag läste planbestämmelserna istället för att titta ordentligt på kartan.

K Kane skrev:
Däremot är det väl en nöt för byggnadsnämnden att knäcka eftersom det är parhus och inte villor inritade nu i förslaget.
Var hittar du att detaljplanen säger att den tomten ska ha villa och inte parhus?

harry73
H HeloBE skrev:
Var hittar du att detaljplanen säger att den tomten ska ha villa och inte parhus?
Detalj av fastighetskarta med markerad tomtgräns och beteckning 3834. Utzoomad detaljplan med symboler för olika områdestyper markerade, inklusive bostäder och villor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild] [bild]
OK, tack!

Så parhus får bara byggas på område Bs? likställer man det med atriumhus?

H HeloBE skrev:
OK, tack!

Så parhus får bara byggas på område Bs? likställer man det med atriumhus?
Jag såg också den skrivningen. Parhus är ju inte explict nämnda, så det är nog inte självklart att man inte får bygga parhus på "villatomten". Men det kan väl vara värt att prova det argumentet i ett överklagande av bygglovet.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Parhus är ju inte explict nämnda, så det är nog inte självklart att man inte får bygga parhus på "villatomten". Men det kan väl vara värt att prova det argumentet i ett överklagande av bygglovet.
Jag hade argumenterat för att eftersom parhus är ihopbyggda ska de jämställas med rad- och kedjehus.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Jag har för mig att alla planer brukar tillåta 1-2 familjs hus. Det är om det blir över 2 som det måsta stämplas om.

Det är väl därför man alltid kan inreda ytterligare 1 bostad i en vanlig villa,(tot 2 alltså) utan att söka ändring i planen.

harry73
I InsidersUnited skrev:
Jag har för mig att alla planer brukar tillåta 1-2 familjs hus. Det är om det blir över 2 som det måsta stämplas om.

Det är väl därför man alltid kan inreda ytterligare 1 bostad i en vanlig villa,(tot 2 alltså) utan att söka ändring i planen.
En villa är ett friliggande en eller tvåbostadshus
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...atgarder/en--och-tvabostad_tomt/en_tvabostad/
Vad är ett friliggande en- och tvåbostadshus?
Ett friliggande småhus är enligt TNC ett småhus som inte är sammanbyggt med hus på grannfastighet. Det innebär att ett friliggande småhus är ett enbostadshus eller ett tvåbostadshus som inte är sammanbyggt med ett annat småhus. Ett friliggande småhus är varken sammanbyggt direkt med ett annat småhus eller sammanbyggt med ett annat småhus genom ett biutrymme, till exempel ett garage. Enligt TNC:s definition är ett småhus inte friliggande om det är sammanbyggt med hus på grannfastighet. Enligt Boverkets uppfattning är ett småhus inte heller friliggande om det är sammanbyggt med ett småhus på samma fastighet. Detta oavsett om de ligger på olika tomter eller inte. En bedömning behöver göras i varje enskilt fall utifrån hur självständiga husen är i förhållande till varandra. Det kan finnas flera friliggande småhus på samma fastighet. Ett friliggande småhus kallas även villa. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)
Ett parhus är två sammanlänkade en eller tvåbostadshus
Parhus
Parhus är småhus som är sammanbyggda parvis i mellanliggande tomtgräns. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)

Varje del av ett parhus är ett en- eller tvåbostadshus. Det vanligaste är att ett parhus består av två sammanbyggda enbostadshus. Men det kan även bestå av ett enbostadshus som är sammanbyggt med ett tvåbostadshus eller två tvåbostadshus som är sammanbyggda med varandra. Det betyder att ett parhus kan innehålla två, tre eller fyra bostäder.

De sammanbyggda en- eller tvåbostadshusen ska vara självständiga från varandra, både visuellt och funktionellt. Om det istället är ett hus där en- och tvåbostadshusen inte är självständiga från varandra utan har gemensamma bostadsfunktioner, till exempel gemensamma loftgångar är det inte ett parhus. Då är det istället antingen ett tvåbostadshus om det endast finns två bostäder eller ett flerbostadshus om det finns fler än två bostäder.

De två en- eller tvåbostadshusen i ett parhus måste inte ligga på olika fastigheter.

Enligt definitionen i TNC ska de två en- eller tvåbostadshusen i ett parhus ha en egen tomt eftersom det ska finnas en mellanliggande tomtgräns. Dessutom har MÖD i två domar sagt att en- och tvåbostadshus måste disponera över en egen tomt. Denna ska ligga direkt i anslutning till bostaden och utgöra mer än en uteplats. Enligt Boverkets uppfattning måste dock inte en- och tvåbostadshus ha egna tomter. Om bostäderna har egna tomter eller inte måste dock vägas in vid bedömningen om de är en- eller tvåbostadhus eller flerbostadshus. (MÖD 2016-04-18 mål nr P 4803-15 och MÖD 2016-04-18 mål nr P 7340-15)

Upplåtelseform, det vill säga om byggnaden ägs eller hyrs av de som bor där, har ingen betydelse för om en byggnad är ett parhus eller inte. Det spelar alltså ingen roll om huset eller husen ägs av exempelvis en bostadsrättsförening. (MÖD 2016-04-18 mål nr P 4803-15 och MÖD 2016-04-18 mål nr P 7340-15)

• Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ett parhus är två sammanlänkade en eller tvåbostadshus
Kan man då vara säker på att detta ses som ett parhus då definitionen säger "Parhus är småhus som är sammanbyggda parvis i mellanliggande tomtgräns."? Dessa fyra hus ligger på en och samma tomt och ingår i en bostadsrättsförening, vad jag förstått. Dessa hus ligger inte mitt på en tomtgräns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.