P
N Nilsson i Boda skrev:
Skippa hund och kattförsäkring. Ta de 350+650 =1000kr per månad och sätt in på ett konto. Om det händer ngt så ta därifrån.
Har du en susning vad ett veterinärbesök kostar?

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
P
electroluxaren skrev:
för att den täcker framtida men av en dokumenterad skada
Precis, och det är en övervägning man får ta. Våran lilla klämde fingret i pannrumsdörren:cry::mad: och det gick så illa att han förlorade sista delen av ringfingret från leden. Nu hade vi hellre sett att han hade 10 hela fingrar, men 90kkr är iaf en liten tröst på hans sparkonto.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Altaböke Altaböke skrev:
Jag skulle skippat försäkringarna på husdjur och barn och lagt de på att betala av lånen så fort som möjligt.
På husdjur absolut, men inte en chans på barnen!

Bra tråd! Var en spark i röven att ta tag i något jag skulle gjort i flera månader.
Har ett riktigt kasst pris på bredband och tv.
Kollade upp pris att byta till Telenor vilket var billigaste jag hittade (528 i månaden).
Ringde till Telia och sa att jag ville säga upp.
Då sänkte de direkt från 848 till 498 i månaden.

• Gilla
Altaböke och 3 till
  • Laddar…
Djurförsäkringarna skulle jag skippa. Ta hand om djuren på bästa sätt istället så behövs inte försäkringen.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Vad har du för matkostnader per månad? Där brukar man kunna göra en del med beteende. Även katt- och hundmat kan ju kosta våldsamt olika.

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Mobil/internet- vad har du och vad behöver du? Vi har (Telia) tre sim-kort varav ett sitter i routern till mobila bredbandet, netflix, cmore, säker surf och obegränsad surf 100/100 för 1100 kr när rabatterna tagit slut. Vi streamar till TVn. Man kan byta mellan olika abonnemang för att utnyttja rabatter också.

MultiMan
electroluxaren skrev:
alla 08ór tror att bil är lyx för de flesta har ingen då de inte behöver någon, vi som bor på landet vet att verkligheten är helt annan, bara det faktum att vid olycka kan det ta ambulansen mer än 45 minuter att komma då är det jädrit bra att ta bilen och möta eller komma till akuten snabbare
Närmare 70% av hushållen i Stockholms län har en bil. 15% av dessa har två bilar.

Att det är enkelt att transportera sig utan bil bara för att man bor i storstad är nog ett av de största missförstånden bland lantisar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Såg att du redovisat att du får ut 28000 i lön, men har du redovisat resterande inkomster; barnbidrag, ev underhåll, ev bostadsbidrag. Det är viktigt att ha hela bilden. Såg att du vid något tillfälle ville stänga tråden, men om du inte vill ha ”ibland obekväma svar” ska du kanske inte fråga. Forumets medlemmar är oftast snälla, kunniga och ibland brutalt ärliga.
:heart::heart::heart::heart:
Hon har redovisat även det. Av de 28’ är 8’ diverse olika bidrag från FK. Så TS är inte direkt högavlönad. Hon har även svarat att ett försök att få till högre underhåll inte är aktuellt.

El- det finns timpris-el, om man kan styra sin förbrukning och har egen mätare så blir det billigare.

P Pin skrev:
Jag kanske skulle varit tydligare med vad jag avsåg: jag matade in siffror i länken du postade som gäller för din bil. Alltså v90 värd 300 000 kr och sedan satte jag försäkringen och annat jag inte vet exakt vad du betalar för relativt lågt, ändå blev resultatet betydligt högre än dina 50 kr milen.
Du vet varken min bils ålder, hur länge jag tänkte behålla den, hur mycket jag kör per år eller mina kapitalkostnader. Därför får du helt fel resultat.

Du kan pröva att ändra mellan 1500 och 3000 mil i kalkylen, så ser du hur resultatet ändras drastiskt.

M Mortsken skrev:
Stort prio måste ju läggas på att fixa privatlånen.
Kolla runt med alla banker du kan tänka dig, samt släktingar etc. Summan du betalar varje månad kan ju vara samma, men så att du inte bara betalar en jäkla massa ränta.

Ja lånen vill man ju bli av med så fort som möjligt. Amorterar 4000 varje månad och betalar 1000 i ränta. hade gärna lagt 12000 om året på annat. Amorteringen betalar jag till bilen som ändå har lite värde.. men klart det allra bästa hade varit att ha köpt kontant!!!! Och gå ner några årsmodeller, evt annat märke osv

P
MathiasS MathiasS skrev:
Närmare 70% av hushållen i Stockholms län har en bil. 15% av dessa har två bilar.

Att det är enkelt att transportera sig utan bil bara för att man bor i storstad är nog ett av de största missförstånden bland lantisar.
Nä det är väl lättare att sitta i bilkö i timmar LOL!!!

• Gilla
Classe73
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.

VARNING PÅ STAN ⛔️
Sånt här har jag sett mkt av på fb. Det är ett sätt att tigga. Man tar på sig offerkoftan och hoppas på att ngn blåst och lättlurad person skänker pengar.
Min kompis skänkte 2000kr till en tjej som inte hade råd med veterinär när hunden blev dålig. Hunden gick bort, då sade hon att hon önskade hon hade pengar till en urna och drog till värsta historien om det.

Detta inlägg är även detta märkligt. En normal person lägger inte ut sådana konkreta summor och på vad m.m. Detta är manipulationstiggeri och inget annat.
Visst kan jag ha fel men så märkligt att skriva om detta på denna sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.