R RoAd skrev:
Så förutom att egentligen förändra någonting så är du villig att förändra vad som helst?

Läs igenom ditt inlägg ett par gånger och försök inse det många andra redan insett: du måste nog göra någon förändring som du inte vill, annars kommer du bli tvingad att göra det oavsett. Och då väljer du nog inte förändringen själv längre.
TS vill ju göra förändringar och ber ju om råd!

Som jag ser på det har vi ännu ett fall av hur vår galna helt storstadsfixerad politik gör det omöjligt för folk på landsbygden att ha ett drägligt liv.

det bästa TS och de som vill hjälpa TS kan göra är att se till att rösta bort vår landsbygdfientliga regering den 11 september!
Med en sänkning av bränslepriserna med 4-5kr/litern så ökas TS marginaler med nån 100lapp i månaden!

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
TS vill ju göra förändringar och ber ju om råd!

Som jag ser på det har vi ännu ett fall av hur vår galna helt storstadsfixerad politik gör det omöjligt för folk på landsbygden att ha ett drägligt liv.

det bästa TS och de som vill hjälpa TS kan göra är att se till att rösta bort vår landsbygdfientliga regering den 11 september!
Med en sänkning av bränslepriserna med 4-5kr/litern så ökas TS marginaler med nån 100lapp i månaden!
Det är konsumtionslån och billån samt höga utgifter för sällskapsdjur som är pisterna som sticker ut. Inte bränslet. Hela frågan började med att elen är dyr, inte dieseln.

Men självklart borde vi alla rösta. Jag är dock skeptisk till att bara se till min egen ekonomiska situation här och nu när jag röstar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TRJBerg
R RoAd skrev:
Varför är du otrevlig?

Jag har läst tråden och TS inlägg. Det verkar som om hon inte vill inse sin situation och/eller göra några egentliga förändringar. Det kändes rätt tydligt i inlägget jag citerade.
Lite citat från TS:

H Hammarspik skrev:
men det jag har gjort denna helgen och idag är

-gått med i A-kassa igen blev inget avbrott så det var ju bra

-bytt från eon till södra el så kommer spara en liten slant förhoppningsvis

-tänkte gå ur svenska kyrkan så jag ringde och jag har aldrig varit med.. så det var ju också bra även om jag inte tjänar på det mer än vad jag alltid gjort

- betalade 1200 för mobil och internet. 500 var mobilavbetalning som var den sista nu i juli och jag har sagt upp internet och mobilabonnemang då det aldrig funkat bra ändå och för det finns billigare alternativ. Har dock hela augusti kvar pga 30’dagars uppsägning. Måste fixa fiber och annat abbonemang men kommer bli betydligt billigare än senaste 2 åren.

- höjde självrisken på kattförsäkringen med 1000 kr och det blir 150 kronor billigare varje månad. Så kommer spara 1800 om året där

- hundförsäkringen kunde jag inte ändra då jag var mitt i en period men gick med i en hundklubb för 150 kronor om året och då blir försäkringen 100 kronor billigare varje månad! Så där sparar jag 1200 om året.

-försökte samla mina 2 privatlån hos Swedbank till 1 lån men fick ingen bra erbjudande så privatlånen kommer jag tyvärr ha kvar.

-bilförsäkringen gick tyvärr inte att ändra på just nu för jag var mitt i en period.

-inte hunnit handla så mycket mat än sen jag startade tråden men sist jag var i affären köpte jag den billigaste varianten av allt (väldigt ovanligt) men absolut något jag kommer fortsätta med!

-kommer även ändra djurfoder till mina djur i fortsättningen när nuvarande påsen är slut. Hunden mår nog lika bra av att äta annat än royal Canin som inte är den billigaste sorten
Vilket motsäger det du skriver.

H Hammarspik skrev:
vill ju minska mina utgifter men är lite hemmablind och behövde tips men har redan ändrat på en hel del om jag får tycka det själv! Öka inkomsten är inte så lätt har fast jobb och inga planer att byta än mindre i dessa tider. Jobbar redan heltid.

men att offra och göra allt ni säger kommer inte hända. Jag förstår er men hade jag levt livet som ni beskriver jag ska ha de hade jag blivit super deprimerad.

flytta till lägenhet. Skaffa inneboende, göra mig av med djuren, sälja bilen och elcykla 8 mil om dagen, sluta ha fritidsintresse till barnen, skaffa extra jobb när man redan jobbar 40 timmar i veckan, har hört hur mycket som helst absolut bra tips men funkar inte för mig.

Lämnade nyss lägenhet för ett liv på landet. Här vill jag bo och se mina barn växa upp bland djur och natur. Något jag prioriterar. Vill bo här med mina barn inte ha någon inneboende! Kan inte cykla 2 mil och lämna på fritids varje morgon sen cykla hem för att sen cykla fram och tillbaka igen till fotbollsträningar. Träning till barnen är också något jag prioriterar! Känns som jag knappt träffar barnen pga jobb 40 timmar i veckan. Kommer inte jobba fler timmer varken ork, tid eller viljan behöver återhämta mig några timmar så man orkar jobba dagen efter igen.

Alla väljer att leva olika det som funkar för er i stan utan barn funkar inte för mig ute på landet med barn.

jag känner själv att jag inte kräver mycket men det jag vill här i livet är:

Se mina barn växa upp på landet med våra djur samt att dom ska få träna med kompisar. Motion är viktigt och något jag prioriterar. Att ha bil här är ett måste!

Så det här är något jag inte kommer att välja bort annars är jag villig att ändra på vad som helst.
Nu börjar det bli intressant. Du vill ha till en ändring, men du vill egentligen inte ändra dig?

• Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
jag känner också att jag har det som behövs men ändå har jag knappt råd. kanske att man sparar några kronor om man byter försäkringsbolag? Djuren har jag haft i många år och är barnens bästa kompisar, så att göra mig av med dom går bara inte men jag är mycket medveten om att dom kostar.. jag lägger inga pengar på netflix, Spotify, tv kanaler, röker inte dricker inte

kan unna oss en pizza, läsk och chips en gång i månaden.

Valde bra försäkringar (lite dyrare) till djuren just för jag vet det blir kämpigt den dagen man behöver åka till veterinären. Den dagen är det guldvärd
Folksam till djuren, haft i många år och aldrig några problem. Åkte in o ut på djursjukhus med vår ena o aldrig något strul

Spruttas Siggelito3000 skrev:
Varför tar du bara upp de fasta utgifterna? Mat tenderar att vara en kostnad man ofta kan spara in pengar på. Även bränsle. Måste du ALLTID ta bilen till t ex jobb? Ifall du har barnen varannan vecka kanske det går att offra sig den barnfria veckan genom att cykla eller ta buss.

1000 kr/månad är väldigt mycket för att försäkra sina djur. Tänk på att det är 12000 kr per år och dina djur kanske inte ens behöver veterinärvård på ett par år. Katter är väl ofta väldigt friska och lever länge. Värt risken att lägga 1000 kr på ett "djurkonto" i mitt tycke.

Edit: ok, läste igen och du bor ensam med barnen. Får du underhåll? Nämn gärna hur mycket du får in varje månad. Som du säger själv så är det lätt att bli "fartblind" i sin egen ekonomi och ifall du får ut 25 000 kr med utgifter på 16500 så är det ju någonstans det springer iväg. Men får du istället ut 18000 kr så är det mer förståeligt att det inte går ihop.
När det gäller djurförsäkringar så har jag hört det där argumentet förr, men nej har du hund/katt du gillar och vill ha kvar så se till att ha en djurförsäkring... den där 1000-lappen du lägger under räcker inte långt när något väl händer, veterinär-kostnader skenar väldigt snabbt

Däremot är Agria väl dyra med sina försäkringar... de har vad jag sett de spetsigaste försäkringarna som täcker lite mer och ganska låg självrisk osv. Men de har också vett att ta betalt

Jag halverade helförsäkringen på hunden när jag bytte bort agria mot annat bolag och även där med maxad försäkring så den biten är värd att kolla över för man kan potentiellt spara 1000-lappar över ett år

Dina utgifter är högst rimliga, du kämpar på bra och ansvarsfullt att du ser över dina utgifter, t.ex. med denna tråd. Bra jobbat!

En sak du kan göra i det lilla: rösta inte på något av de 4 rödgröna partierna! De gillar inte landsbygden och efter valet kommer de (om de får majoritet) fortsätta höja skatter på bensin/diesel och el.

Jag bor själv på landet och bävar över hur man ska klara räkningarna i vinter.

• Gilla
DuckDuck och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Internet 250 mb och mobil för 2 barn 1vuxen bör du kunna få ner till 650/mån. Vid rätta val. Sedan är ju husdjur en kostnad, ställ dig frågan om du måste ha både hund och katt i läget du är även om det är tungt att välja.

engs
MmeMim MmeMim skrev:
Min plan är en egen utmaning till familjen då vi båda är föräldralediga sedan januari och i samband med kallare tider tar nu våra extra föräldralöner från våra jobb slut.
Hur går det till, finns det inte nån regel om att man bara får ta ut föräldraledigt samtidigt visst antal dagar? Typ 30 dagar eller så.

• Gilla
Denniis
  • Laddar…
P Pin skrev:
länken ger betydligt mer än 50 kr milen på en bil värd 300000 även om jag tar billig försäkring, Jag misstänker att du underskattar kapitalkostnad och värdeminskning. Det är skillnad på kostnader och utgifter.
Jag misstänker att du bor någon annan stans, kör din bil färre år innan du byter och färre mil per år. Samt har högre kapitalkostnad. Allt detta gör att kostnaderna skiljer från person till person.

Jag misstänker att du inte tänkt på det. :cool:

TS har uppenbarligen en helt normal inkomst lite över medelsvenskens och BORDE inte ha så stora problem att få ekonomin att gå ihop.

Men TS måste inse att ingen kan få allt man vill ha. Man kan inte kolla på alla bekanta och se att A har en fin bil, B bor i villa, C reser på utlandssemester, D har en massa husdjur och E:s barn har en massa kvällsaktiviteter - och sen vilja kombinera så att man själv har allt både A, B, C, D och E har.

Nu tror jag inte det framkommit om TS åker på semester eller hur ofta det äts på lunchrestaurang etc, men mina konkreta råd som jag själv följer för att få ekonomin att gå ihop är:

- Byt till en mycket billigare bil. Du behöver en bil, men absolut inte en 120 000-kronors bil. Köp en billig lågmilad sak för kanske 30 000.

- Ät inte på lunchrestaurang utan gör matlådor. Man tjänar lätt en tusenlapp i månaden på det.

- Undvik dyra semestrar. Tälta, cykla, fotvandra istället.

M -MH- skrev:
Jag misstänker att du bor någon annan stans, kör din bil färre år innan du byter och färre mil per år. Samt har högre kapitalkostnad. Allt detta gör att kostnaderna skiljer från person till person.

Jag misstänker att du inte tänkt på det. :cool:
Det stämmer att jag bor någon annanstans, jag är inte sambo eller granne med TS. (y)

I övrigt gissar du väldigt fel. Jag byter bil sällan. Den förra hade jag 13 år och nuvarande har jag kört tre år och den var fyra år när jag köpte den. Jag antar verkligen inte att andra har samma kostnader då min bil är väldigt ovanlig samt dyr i inköp, försäkring, service och reparationer. Även bränsleförbrukning och skatt över snittet.

Naturligtvis skiljer det sig beroende på förutsättningarna, men TS har ju angivit alla dina förutsättningar så förför kunde jag räkna ut kostnaden.

Jag kanske skulle varit tydligare med vad jag avsåg: jag matade in siffror i länken du postade som gäller för din bil. Alltså v90 värd 300 000 kr och sedan satte jag försäkringen och annat jag inte vet exakt vad du betalar för relativt lågt, ändå blev resultatet betydligt högre än dina 50 kr milen. Men du kanske återigen bara räknar vad den sista milen kostade att köra? :thinking:

Om du läser inlägg ovan så ser du att jag tänker själv på vilka poster det är för bilens kostnad och inte bara matar in i ett webbformulär och sedan inte förstår hur resultatet kunde bli så dyrt. :cool:

Men detta blir ett sidospår. Det är TS som behöver förstå vad som kostar och vilka poster som är viktigast att fokusera på.

• Gilla
MiaV
  • Laddar…
B
Såg att du redovisat att du får ut 28000 i lön, men har du redovisat resterande inkomster; barnbidrag, ev underhåll, ev bostadsbidrag. Det är viktigt att ha hela bilden. Såg att du vid något tillfälle ville stänga tråden, men om du inte vill ha ”ibland obekväma svar” ska du kanske inte fråga. Forumets medlemmar är oftast snälla, kunniga och ibland brutalt ärliga.
:heart::heart::heart::heart:

H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Köp en kontantkortsmobil utan abonnemang. Du får en bra mobil för ca 2000 kr. Fyll på med några hundra i månaden, det räcker ganska lång. Säg upp djurförsäkringarna och ta risken. På två år har du sparat 24000 sek. Om du sätter av dessa på ett bankkonto, så har du en "fond" för ev veterinärutgifter.

H Hammarspik skrev:

Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

Mobil-internet, minimera avtal, välj Fello(del av Telia) alt. Tele2.
Försäkring husdjur, slopa dessa, vid skada avliva dem. Bilförs.låter dyrt, helförs.ett måste tills den är betald, kolla olika bolag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.